Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalle kertoo todellisen syyn kauppojen jauhelihapulaan: "Suoraan sanottuna paskaa"

Vierailija
14.03.2025 |

- Esimerkiksi naudanlihan P2-luokan [lehmänliha] tuottajahinta oli Suomessa helmikuun lopussa 2,77 euroa kilolta, kun EU:n keskiarvo oli samana ajankohtana 4,39 euroa kilolta, Mattila sanoo ja jatkaa vielä:

- Hintaero on kestämätön, ja moni tuottaja on menettänyt kiinnostuksen jatkaa toimintaa.

Rahatilanne ahdistaa päivittäin

Mattila kertoo monen kollegansa lopettaneen karjankasvattamisen kannattamattomana. Samaa harkitsee vakavasti myös Mattila itse.

- Kyllä minä taidan nyt lopettaa tämän. Ei tästä haluta maksaa, eikä mitään jää käteen. 

Kohta nousee jauhelihan kilohinta 100% 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Kontula haluaa, että karjaa laidunnetaan edelleen, jotta luonnon monimuotoisuus säilyy, mutta ko. naudat eivät saa tuottaa maitoa tai lihaa, ne ovat ongelmajätettä.

Vierailija
22/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauhelihapulaa ei ole. Jännä juttu muuten että maajussit syyttävät kaikista ongelmistaan mystisiä vihervassareita eivätkä ymmärrä että ruokakaupan sisäänostajat ne varsinaisesti tämän takana on. Ne ostavat ulkomailta paskaa halvalla  (esim. coop) eivätkä maksa suomalaisille tuottajille sen enempää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Coop cowminsemeat muu

Vierailija
24/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama jos kaupasta jauheliha loppuu. Ostan suoraan tilalta kaikki lihat. Ja maksan hyvästä lihasta sen verran kun tuottaja pyytää ilman ruikutusta. Olen maatilalla kasvanut ja tiedän mitä se on. Onneksi tila myytiin eikä sitä kivirekeä enää ole vaan saan kunnon palkkaa muissa töissä yksityisellä.

Vierailija
25/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvattaja saa tuon kilohinnan teuraasta, mutta unohtaa mainita että sen eläimen kasvattamisesta hän saa myös eläintuen, hyvinvointikorvauksia ja mitä niitä muita nyt oli. Eikös maataloustukien tarkoitus ollut taata halpa raaka-aine (liha, maito, vilja) niille jotka sen jalostaa kauppakuntoon ja edullinen ruoka niille jotka ne maataloustuet maksaa, eli veronmaksajat. Puhun nyt suomalaisesta kansallisesta maataloustuesta. 

Sama pätee maitoon. Meijeri maksaa raakamaidosta jotain ja tukiaiset tuplaa maidon litrahinnan tuottajalle. Jostain syystä näissä jutuissa tuottaja unohtaa mainita nämä tuet. 

ei ne maajussit tappiolla tee yhtään mitään, jos tekisi, täällä ei olisi yhtään köyhää eikä työtöntä. Jokainen kenelle ei jäisi euroakaan kuukaudessa käteen, ostaisi vaikkapa traktorin ja alkaisi tekemään lumityöurakoita joutessaan

Voisit laittaa tähän linkin siihen taulukkoon, jonka mukaan kaikkia tuollaisia korvauksia maksetaan tämän tästä. Esimerkiksi voisit antaa vaikka tiedon siitä, paljonko saa maataloustukea yhteen maitolitraan.

Älä vaan sano, että itse keksit, että tuollaisia summia oikeasti maksetaan!

Vierailija
26/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jauhelihaa ei tarvitse mihinkään.

Vierailija
27/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pula? Hyllyt suorastaan notkuu jauhelihaa joka kaupassa.

Vierailija
28/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkää töihin!

Vierailija
29/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun teurastutat oman lehmäsi ja haluat sen paloiteltuna ja jauhettuna takaisin, on kilohinta kaikkine tarkastuksineen yli 6 e/kg. Ihmeen paljon Suomessa tuntuu maksavan tavallinen työ, mutta raaka-aineesta ei ole halua maksaa.

No lehmästä tuottaja saa satoja kiloja ja vielä tuet päälle. Lehmä menee teurastomoon jossa on muitakin kuluja kuin palkka esim toimitila, sähkö, vesi jne. Sieltä sitten kauppaan jolle tulee noiden päälle vielä kuljetus kulut. Nauta painaa yli 500 kiloa 

Nauta painaa 500 kg, mutta tuosta painosta melkein 300 kg on luita, sisäelimiä jne. eli osia, joita ei voi myydä lihana. Kyse ei siis ole teurasjätteestä.

Vierailija
30/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on etenkin näinä aikoina supertärkeitä asioita, siis ruoantuotanto ja edes jonkinlainen omavaraisuus. Melkein kaikki muu onkin jo niin, että ei ole mitään jos yhtäkkiä kauppasuhteet menee.

Vierailija
31/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin maatila saa maataloustukea alle 15 000 e/v. Itse en pidä sitä huimana summaja ja jos tuotannon myymällä saa saman summan, on tuloa 30 000 e. Siitä kun vähentää tuotantokustannukset, jää palkaksi hyvä mieli.

Esimerkiksi 1000 kilosta kauraa saa ostajalle vietynä (myyjä maksaa rahdin) noin 195 e.

Tätä kannattaa miettiä, kun juotte ylihintaista kauramaitoa, siinä on mellevä kate.

Vierailija
32/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pula? Hyllyt suorastaan notkuu jauhelihaa joka kaupassa.

S-marketissa oli lappu että toimitusvaikeuksia ja oli ainoastaan kotimaista naudan jauhelihaa.

Vierailija
33/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jauhelihapulaa ei ole. Jännä juttu muuten että maajussit syyttävät kaikista ongelmistaan mystisiä vihervassareita eivätkä ymmärrä että ruokakaupan sisäänostajat ne varsinaisesti tämän takana on. Ne ostavat ulkomailta paskaa halvalla  (esim. coop) eivätkä maksa suomalaisille tuottajille sen enempää

Asiakkaat ostavat halpaa. Jos asiakkaat ostaisivat vain fileitä ja paisteja niin tietenkin niitä myydään. Sitä tarjotaan, mikä kaupaksi menee. 

Vierailija
34/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin maatila saa maataloustukea alle 15 000 e/v. Itse en pidä sitä huimana summaja ja jos tuotannon myymällä saa saman summan, on tuloa 30 000 e. Siitä kun vähentää tuotantokustannukset, jää palkaksi hyvä mieli.

Esimerkiksi 1000 kilosta kauraa saa ostajalle vietynä (myyjä maksaa rahdin) noin 195 e.

Tätä kannattaa miettiä, kun juotte ylihintaista kauramaitoa, siinä on mellevä kate.

Sen sijaan että valittavat, niin miksi eivät ala nämä tuottajat tuottaa itse sitä kauramaitoa, jos se kate kerran on niin hyvä? Ei muissakaan yrityksissä ruikuteta, jos joku 100 vuotta vanha toimintamalli ei oikein tahdo tuottaa nykypäivänä. Tuottaja voi nostaa myymänsä tavaran jalostusastetta ihan itse. Tosin yleensä kun näin Suomessa joku tekee, niin tuloksena on niitä 15 euron säilykepurkkeja, joiden mainostetaan olevan artesaani sitä ja lähiruoka tätä ja joita kukaan ei osta.

Vierailija
35/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että valittavat, niin miksi eivät ala nämä tuottajat tuottaa itse sitä kauramaitoa, jos se kate kerran on niin hyvä? Ei muissakaan yrityksissä ruikuteta, jos joku 100 vuotta vanha toimintamalli ei oikein tahdo tuottaa nykypäivänä. Tuottaja voi nostaa myymänsä tavaran jalostusastetta ihan itse. Tosin yleensä kun näin Suomessa joku tekee, niin tuloksena on niitä 15 euron säilykepurkkeja, joiden mainostetaan olevan artesaani sitä ja lähiruoka tätä ja joita

Kertoilee ihminen joka ei tiedä asiasta tuon taivaallista, koska satun olemaan jalostuspuolella tuotekehityksessä. Ja kaikissa yrityksissä ruikutetaan. Ja jos muutetaan jotain, niin sitten ainakin työntekijät ruikuttaa. 

Vierailija
36/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun siinä on 5 % kauraa ja hinta on enemmän kun lehmästä saadun maidon.

Vierailija
37/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, nyt on oikea suunta! Ajetaan koko lihatalous alas ja siirrytään muihin proteiinilähteisiin, jotka eivät vaadi eläinten kiduttamista ja aiheuta valtavia ympäristöpäästöjä.

Vierailija
38/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä maajussien pihoille katselemaan näkyykö siellä Mersuja...

Vierailija
39/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU haluaa tehdä suomalaisista kasvissyöjiä.

Sieltähän tää maanviljelijöiden kyyläys on peräisin.

Toki samassa on mukana melkein kaikki tahot.

Millo viimeksi olet nähnyt mainoksen missä mainostetaan lihaa? Entä kasviksia.. 

Niinpä.

Vierailija
40/62 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että valittavat, niin miksi eivät ala nämä tuottajat tuottaa itse sitä kauramaitoa, jos se kate kerran on niin hyvä? Ei muissakaan yrityksissä ruikuteta, jos joku 100 vuotta vanha toimintamalli ei oikein tahdo tuottaa nykypäivänä. Tuottaja voi nostaa myymänsä tavaran jalostusastetta ihan itse. Tosin yleensä kun näin Suomessa joku tekee, niin tuloksena on niitä 15 euron säilykepurkkeja, joiden mainostetaan olevan artesaani sitä ja lähiruoka tätä ja joita

Oletko koskaan miettinyt, miksi yrityksen työntekijällä ei ole omaa yritystä, vaan hän tyytyy valittamaan, miten paljon on töitä ja miten pieni palkka ja yrityksen omistaja saa kaikki voitot?

Maatalous ei ole 100 vuotta vanha toimintamalli, onneksi se on hieman vanhempi, joten tiloilla tiedetään toiminnan riskit. Siksi suurin osa maanviljelijöistä on muualla töissä, maataloudesta on tullut harrastus. Ne muutamat isot tilat saavat koko ajan kuulla olevansa vastuutonta tehotuotantoa, joka aiheuttaa kärsimystä ja tuhoa. Ei siinä ruljanssissa ole enää aikaa ryhtyä tekemään 10 000 litraa kauramaitoa tiloissa, joiden tulee täyttää täsmälleen samat vaatimukset kuin vuodessa miljoonia litroja tekevän tehtaan.