Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhteessa olo yhteydessä koulutustasoon - tutkijat huolissaan eriarvoisuudesta Korkeakoulutetuilla yleisin suhdemuoto on avioliitto

Vierailija
14.03.2025 |

Tiedot käyvät ilmi Väestöliiton Perhebarometrista.

https://yle.fi/a/74-20121473?origin=rss

En kyllä ihmettele tätä tulosta yhtään.

Jotkut naiset aloittaa tinderissäkin keskustelun näin:

"Moi, mitä teet työksesi",

joka on tietenkin kynnyskysymys. Jos et miehenä vastaa tuohon DI niin keskustelu ei jatku.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että useimmat naiset teeskentelevät DI-miehille orgasmeja vain päästäkseen isojen tulojen miehen lapsen äidiksi

Suomessa kun pelkillä tuilla elä - varsin rikasta elämää

Vierailija
22/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tiedä tarkalleen, että mikä on diplomi-insinööri, mutta se äly mikä niistä huokuu saa kyllä sukat pyörimään jaloissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teille inceleille koskaan tullut mieleen että koulutetuilla miehillä on kenties keskimäärin enemmän muitakin naisten haluamia ominaisuuksia kuin vain se raha?

Koulutetut miehet ovat myös yleensä liberaalimpia ajatusmaailmoiltaan kuin kouluttamattomat ja silloin ajatusmaailmat keskimääräisen naisen kanssa menevät myös useammin yhteen.

Ei, koska koulutettu mutta työtön mies on naisille arvoton. Koulutuksella on siis oikeasti vain välinearvo->sen avulla saa rahaa/valtaa/statusta jos kaikki menee putkeen. Ja sitten naisetkin kiinnostuvat. 

Jos katsoo ketkä koulutetut miehet eivät ole parisuhteissa niin niistä löytyy ihan ne samat syyt kuin miksi kouluttamattomat miehet eivät ole. Eli epäsosiaalisuus, epäsiisteys, huonot elintavat, äärimmäiset mielipiteet, elämänhallinnan ongelmat jne.

Näitä sitten on koulutetuissa miehissä vain suhteessa vähemmän kuin kouluttamattomissa ja siksi koulutetut pariutuvat useammin.

Vierailija
24/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä harva tietää, mutta noinhan asia on ollut vielä vuosisadan alkuvuosikymmeninä ja aiemmin. Moni luulee, että ennen kaikki olivat naimisissa, mutta se on totaalisen väärä luulo. Duunarit, piiat ja rengit elivät sarjamonogamisissa suhteissa ja lapsia oli monille miehille. Vähemmistö oli naimisissa esimerkiksi vuosisadan alun työläiskortteissa.

Ollaan siis palattu tässäkin luokkayhteiskuntaan.

Eihän tuossa oteta kantaa siihen, ovatko avioliitot sarjamonogamisia. Itsekin viimeksi tinderöidessäni huomasin mm. korkeakoulutetun miehen, jolla eka liitto avio, sen jälkeen avo, molemmista näistä lapsia, ja nyt etsi vaan panopuuta. Ei avioliitto tarkoita nykyaikana monogamiaa vaan voi olla pelkkä kulissi

Tosiasiassa jos valitsee monogamian pitäisi varautua siihen, että romantiikalla on hyvin lyhyt lento ja iso osa elämää vietetään ilman sitä. Jos ei ole tähän, on melkeinpä mahdottomuus elää monogamisesti, sillä länsimainen elämä on muuttunut niin paljon, ettei monogamialle ole enää ulkoisia edellytyksiä

Se että monogamia perustuisi naisen s eksiorjuuteen taas ei ole inhimillistä, eli sellaisesta on turha haaveilla. Juuri tällaisten deluusioiden vuoksi ne avioliitot hajotetaan ja siitoshullut vapautetaan kaduille (metsiin) etsimään siitettäviä (sinkkunaisia), joista fiksut väistävät heitä. Mutta aina joku vähän yksinkertaisempi tapaus lankeaa eronneeseenkin

Vierailija
25/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ammattikoulun tai alemman korkea-asteen koulutuksen suorittaneista on parisuhteessa noin 75 prosenttia. Ylemmän korkeakoulun suorittaneista parisuhde on peräti 83 prosentilla."

.

Ap, 75 prosenttia! Ei siis nolla, kuten jaksat jankuttaa. 

Eipä tuo ero kovin suuri ole. Onko edes uutisen arvoinen?

Vierailija
26/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tilastoon vaikuttaa vahvasti se, että pelkän perusasteen käynnissä on suhteellisen paljon heitä, ketkä eivät kykene opiskelemaan, eivät kykene itsenäiseen elämään, eivät kykene työsuhteeseen. Monet heistä asuvat laitoksissa.

Lähes kaikki ketkä pystyvät itsenäiseen elämään, opiskelevat vähintään ammatillisen tutkinnon. Enemmistö ammatillisen tutkinnon suorittamista on tuon tutkimuksen mukaan parisuhteessa. Korkeampi koulutus lisää parisuhteeseen ja avioliittoon päätymistä.

Näissä on kyse myös siitä millaisen parisuhteen kukakin haluaa. Mitä kukakin arvostaa. 

Vierailija
27/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin koen olevani etuoikeutettu kun mun DI-mies maksaa kaiken. Koruista ja pullista nyt en niin välitä, mutta kyllä mun mies meidän kaikkien elämän kustantaa. Ja maksaa 4000€ verojakin kuussa. Eli maksaa "pullat" monelle sossun varassa elävällekin.

Että kiitos vaan, rakas!

Kelpaa sitä DI-aviomiehen kustannuksella päivittäin sohvalla löhötä ja siideriä nauttia.

Vierailija
28/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kk-naiset eksklusiivihuoria. Matalammin koulutetut päättävät koska antavat ja kenelle. Mistä tässä pitäisi nyt huolestua? Siitä, että kk-naisille tulee paha mieli kun tajuavat h uoruutensa, vai? Tai sen, miten steroidit ovat aiheuttaneet heille syöpiä ja lapsettomuutta, sekä periytyviä hormonaalisia ongelmia? Se tuskin on matalammin koulutettujen vika. Tiedekulttihan tuota soopaa selittää, että pitää antaa panna ja pitää ottaa huumetta huuleen että on parempi panopuu. Eivät matalasti koulutetut

Sinun sinkkuutesi johtuu nais vihasta, ei koulutuksesta tai sen puutteesta.

Vierailija
29/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän perusasteen suorittanut? Eli pelkkä peruskoulu käytynä. Ei mitään ammattiin johtavia opintoja. Pitäisikö ennemmin olla huolissaan siitä miksi joillain on opiskelu päättynyt peruskouluun.

Monet tapaavat puolisonsa jo opiskellessaan. 

Vierailija
30/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin koen olevani etuoikeutettu kun mun DI-mies maksaa kaiken. Koruista ja pullista nyt en niin välitä, mutta kyllä mun mies meidän kaikkien elämän kustantaa. Ja maksaa 4000€ verojakin kuussa. Eli maksaa "pullat" monelle sossun varassa elävällekin.

Että kiitos vaan, rakas!

Provo ja keksitty kommentti.

Minä maksan tuon verran veroja. Jos vaimoni olisi kotirouva, niin pelkästään minun nettotuloilla emme eläisi kovin leveää elämää. Tulisimme toimeen, mutta pitäisi käyttää rahaa tiukalla harkinnalla.

Vierailija
31/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tämä kuvastaa sitä millaiset ihmiset hakeutuvat alunperinkin koulutukseen. Vahva parisuhde tuo pysyvyyttä elää elämänarvojen mukaisesti. Tätä kautta myös lapsille mahdollisimman hyvä tulevaisuus. Elämä on valintoja. Nykypäivän joka tuutista tuleva itsekeskeisyys ja kannustus optimoida nykyhetkeä vain omien halujensa mukaan ei tarjoa mitään hyvää pidemmällä tähtäimellä. Kouluihin pääsyynkin ja koulussa kun on joutunut vähän ahertamaan, eikä vain lekottelemaan nykyhetkessä rusinoita pullasta syöden.

Vierailija
32/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat kysyneet sitä, että haluavatko he edes naimisiin. Nyt koko juttuun oli sekoitettu sekä avioliitto, että parisuhde ja avoliitto. 

Minusta avioliitto korkeakoulutetuille on lähes statussymboli. Kun taas mitä matampi koulutus, niin nämä miehet usein eivät todellakaan edes halua naimisiin, vaikka heillä olisikin puoliso. Seksi kelpaa tietysti heillekin, mutta mieluiten ilman mitään sopimuksia.

Vierailija
33/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni avasi itse jutun? 

Tilastossa parisuhteessa olevia oli eniten korkeimmin korkeakoulutetuissa eli vähintään maisteri tai yamk. Seuraavaksi tulivat ammattikoulun käyneet. Kolmantena alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet kuten ammattikorkeakoulututko (esimerkiksi sairaanhoitaja) tai yliopistossa kandidaatti (esimerkiksi lastentarhanopettaja tai farmaseutti).  Sitten lukion käyneet. Viimeisimpänä peruskoulun käyneet. Voisi ajatella, että vain peruskoulun käyneillä voi olla terveydellisiä syitä sille, etteivät he usein ole  parisuhteessa.

Avioliitossa olo parisuhdemuotona: Korkeimmin koulutetut (esimerkiksi maisterit): 60 prosenttia,  alempi ammattikorkeakoulututkinto: 49 prosenttia, ammattikoulu: 48 prosenttia, lukio: 43 prosenttia, peruskoulu: 17 prosenttia.

Erot kouluttautuneiden välillä ovat pienet. Suomessa korostetaan todella paljon korkeakoulututkinnon suorittamisen merkitystä. Minusta tämän tutkimuksen tulosten tulkinnassa on jälleen kysymys siitä.

t. maisteri 

Vierailija
34/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse pelkkä yo mutta tienaan 5500€/kk ja olen ollut naimisissa DI:n kanssa, joka tienasi miljoonia. Eron jälkeen olen perustanut avoliiton duunarin kanssa, joka tienaa enemmän kuin minä ja naimisiin olemme jossain kohtaa menossa. Ja jos mietitään ensimmäistä miestäni, minä olin se, joka luki kirjoja sotahistoriasta elämänkertoihin ja hän ei kirjoihin vilkaissut koulunsa jälkeen. Että se siitä "korkeakoulutetut ovat muutenkin älykköjä-leimasta." 

Minusta elämä kannattaa ensisijaisesti elää niin kuin itse parhaaksi näkee ja jättää tilastot tilastoiksi. Elämä on monimuotoisempaa kuin mitä tällä palstalla luulisi

Vierailija
35/35 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei akateemisten avioliittohaluisuus liity mihinkään kotirouvailuun. Akateemiset naiset käyvät töissä ja tienaavat siinä missä miehensäkin. Sen sijaan avioliittohalut perustuvat siihen, että parisuhteen tavoite on perustaa perhe, tehdä lapsia, ostaa yhteinen koti ja jakaa samanlainen arvomaailma mitä tulee talouteen ja omaisuuteen. 

Ei ole kyllä ikinä ollut halua lapsiin eikä yhteiseen omistusasumiseen, eikä varaa muuhun kuin vuokralla asumiseen. Mikä se sellainen yhteinen arvomaailma rahan suhteen on...Ja miehen koulutus ei tärkeä.

T. Akateeminen nainen 50 v