Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsellinen äitiys kriteerit kunnallisella ja yksityisellä?

Vierailija
13.03.2025 |

Hei, mietin olisiko joillain teistä kokemusta kunnallisen puolen kriteereistä itselliseksi äidiksi haluaville? Myös yksityinen kiinnostaa, että millaisia kriteereitä sinne on ja voidaanko hoidot evätä jossain tilanteissa?

Olen pian 26 vuotta täyttävä nainen ja valmistun tänä keväänä korkeakoulusta. Minulla on ollut vauvakuume 15-vuotiaasta lähtien enkä jaksaisi enää odottaa. Kumppania ei ole, eikä todennäköisesti tule. Pidän itseäni lähes aseksuaalina. Luin jostain, että lasta yksin toivovan naisen elämäntilanteen tulee olla vakaa. Mietin mitenköhän se määritellään. Onko vakituisen työpaikan puute epävakaa elämäntilanne? Ammatissani on kuitenkin yleisesti aika hyvä työllisyystilanne ja todennäköisesti tulen ainakin määräaikaisuuksia saamaan. En haluaisi enää pitkään odotella myöskään siksi, että sairastan hedelmällisyyttä heikentävää sairautta ja uskon, että odottelu heikentää merkittävästi mahdollisuuksiani tulla äidiksi. 

Olisin kiitollinen, jos joku asioista tietävä jaksaisi vastata :)

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinusta on siis oikein sen lapsen kannalta että akka voi päättää ennen sen lapsen syntymää ettei sillä lapsella tule olemaan isää, koskaan? Mee perkl hoitoon!"

No mitä se lapsi tekisi sinunlaisellasi räyhääjällä?

Voihan lapsella olla lähisukulaisissa läheisiä rakastavia (!) miehiä

Vierailija
22/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta tämän ketjun lukeminen tähän kommenttiin, ihmisillä on tosi törkeitä ennakkoluuloja ja -asenteita kuten ylläolevista kommenteistakin huomaa. Katso tietoa esim. Simpukka ry:n Helminauha-hankkeelta tai vaikka Pienperheyhdistykseltä missä paljon vertaistukea ja tietoa. Muiden mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa, terveisin nyt jo kouluikäisten (varsin hyvinvoivien) lasten itsellinen äiti.

Kiitos. Olitko hedelmöityshoidoissa kunnallisella vai yksityisellä? Kestivätkö hoidot pitkään?

Itse olin yksityisellä, silloin ei julkisella puolella hoitoja vielä tarjottu itsellisille äideille. Homma oli nopea, kun olin päätöstä ensin rauhassa (parikin vuotta) kypsytellyt itse. Puhelu klinikalle, suunnittelukäynnin varaus, suunnittelukäynti missä käytiin alustavasti läpi mistä prosess

Kiitos, että jaoit oman kokemuksesi. Tämä selkeytti prosessia paljon. Aseksuaalina tosiaan itsellinen äitiys tuntuu luonnolliselta. Olen harkinnut kumppanuusvanhemmuuttakin, mutta olen kuullut aika paljon huonoja kokemuksia siitä. Tuntuisi myös vaikealta jakaa vastuuta lapsesta sellaisen ihmisen kanssa, jota ei läpikotaisin tunne ja luota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi