Itsellinen äitiys kriteerit kunnallisella ja yksityisellä?
Hei, mietin olisiko joillain teistä kokemusta kunnallisen puolen kriteereistä itselliseksi äidiksi haluaville? Myös yksityinen kiinnostaa, että millaisia kriteereitä sinne on ja voidaanko hoidot evätä jossain tilanteissa?
Olen pian 26 vuotta täyttävä nainen ja valmistun tänä keväänä korkeakoulusta. Minulla on ollut vauvakuume 15-vuotiaasta lähtien enkä jaksaisi enää odottaa. Kumppania ei ole, eikä todennäköisesti tule. Pidän itseäni lähes aseksuaalina. Luin jostain, että lasta yksin toivovan naisen elämäntilanteen tulee olla vakaa. Mietin mitenköhän se määritellään. Onko vakituisen työpaikan puute epävakaa elämäntilanne? Ammatissani on kuitenkin yleisesti aika hyvä työllisyystilanne ja todennäköisesti tulen ainakin määräaikaisuuksia saamaan. En haluaisi enää pitkään odotella myöskään siksi, että sairastan hedelmällisyyttä heikentävää sairautta ja uskon, että odottelu heikentää merkittävästi mahdollisuuksiani tulla äidiksi.
Olisin kiitollinen, jos joku asioista tietävä jaksaisi vastata :)
Kommentit (22)
Mieti vielä.
Kuka sinua auttaa, jos lapsi syntyy sairaana?
Pariskunnatkin eroavat siksi, että pikkulapsi pilasi elämän. Miten jaksat kaiken yksin ilman apua?
Ei lapsi ole mikään lemmikki jonka voi noin vain tilata "kun mä haluun"
Ja tollasilla paskageeneillä meinasit lisääntyä? Ihmisten itsekkyys...
Tukiverkko löytyy kyllä, enkä ole huolissani jaksamisesta tai taloudellisesta tilanteesta yksinhuoltajana. Olen suuresta perheestä ja olen koko ikäni hoitanut omia pikkusisaruksia ja sisarusten lapsia. Uskoisin, että minulla on hyvinkin realistiset käsitykset lapsiperhe-elämästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit, että geenini ovat sen huonommat kuin muillakaan? Aseksuaalisuudestako?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mieti vielä.
Kuka sinua auttaa, jos lapsi syntyy sairaana?
Pariskunnatkin eroavat siksi, että pikkulapsi pilasi elämän. Miten jaksat kaiken yksin ilman apua?
Ei lapsi ole mikään lemmikki jonka voi noin vain tilata "kun mä haluun"
Siksipä tuosta tukiverkostosta tullaan kysymään, kun vastaaotoille lähtee itsellisenä äitinä. Sitä samaahan ei kysytä etukäteen heteroparilta, ei minulta ainakaan kysytty. Pariskunta voi olla täysin ilman tukea kaukana sukulaisista.
Yksityisellä saa hoitoja käytännössä kaikki joilla on varaa maksaa. No yläikäraja on toki sielläkin jos omilla sukusoluilla hoitoja haluaa, koska jossain vaiheessa ne omat munasolut vaan loppuu, mutta muuten.
Julkisella sitten on jotain rajoituksia, vielä muutama vuosi sitten ei julkisella yksin saanut hoitoja ollenkaan. Siellä on tiukempaa mm. just elämäntilanteen, painoindeksin ja iän suhteen. Ylipainoiset ei saa julkisella hoitoja eikä silloin jos on arvioiden mukaan liian epävakaa tilanne. Se pitää sisällään mm. sen että yksin hoitoihin menevä ei saa seurustella, muistaakseni piti olla ollut vähintään vuosi edellisestä suhteesta. Näin ainakin väitti Emma Taulo "Yksin tehty lapsi"-kirjassa, joka on julkaistu toissavuonna. Sillä tietysti halutaan varmistaa, että lapsi hankitaan vakaaseen ja tasaiseen elämäntilanteeseen, eikä lapsen elämässä vaihdu aikuiset jatkuvasti.
Lopeta tämän ketjun lukeminen tähän kommenttiin, ihmisillä on tosi törkeitä ennakkoluuloja ja -asenteita kuten ylläolevista kommenteistakin huomaa. Katso tietoa esim. Simpukka ry:n Helminauha-hankkeelta tai vaikka Pienperheyhdistykseltä missä paljon vertaistukea ja tietoa. Muiden mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa, terveisin nyt jo kouluikäisten (varsin hyvinvoivien) lasten itsellinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Aika idioottimainen vastaus, mitkähän sinun geenit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit, että geenini ovat sen huonommat kuin muillakaan? Aseksuaalisuudestako?
Ap
Taisi viitata enemmänkin siihen hedelmällisyyttä heikentävään sairauteen. Mutta törkeä kommentti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä saa hoitoja käytännössä kaikki joilla on varaa maksaa. No yläikäraja on toki sielläkin jos omilla sukusoluilla hoitoja haluaa, koska jossain vaiheessa ne omat munasolut vaan loppuu, mutta muuten.
Julkisella sitten on jotain rajoituksia, vielä muutama vuosi sitten ei julkisella yksin saanut hoitoja ollenkaan. Siellä on tiukempaa mm. just elämäntilanteen, painoindeksin ja iän suhteen. Ylipainoiset ei saa julkisella hoitoja eikä silloin jos on arvioiden mukaan liian epävakaa tilanne. Se pitää sisällään mm. sen että yksin hoitoihin menevä ei saa seurustella, muistaakseni piti olla ollut vähintään vuosi edellisestä suhteesta. Näin ainakin väitti Emma Taulo "Yksin tehty lapsi"-kirjassa, joka on julkaistu toissavuonna. Sillä tietysti halutaan varmistaa, että lapsi hankitaan vakaaseen ja tasaiseen elämäntilanteeseen, eikä lapsen elämässä vaihdu aikuiset jatkuvasti.
Kiitos avuliaasta kommentista. Täytyy perehtyä tuohon kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tämän ketjun lukeminen tähän kommenttiin, ihmisillä on tosi törkeitä ennakkoluuloja ja -asenteita kuten ylläolevista kommenteistakin huomaa. Katso tietoa esim. Simpukka ry:n Helminauha-hankkeelta tai vaikka Pienperheyhdistykseltä missä paljon vertaistukea ja tietoa. Muiden mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa, terveisin nyt jo kouluikäisten (varsin hyvinvoivien) lasten itsellinen äiti.
Kiitos. Olitko hedelmöityshoidoissa kunnallisella vai yksityisellä? Kestivätkö hoidot pitkään?
Eikö tuo olisi helpointa hoitaa vaan omatoimisesti? Eiköhän vaikka netin kautta löydy joku avustamaan lapsen alulle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pitäis olla LAITONTA!!
Miksi? Voihan se itsellinen äitiys olla pitkäaikaisen mietinnän tulos. Ja jos tukiverkko on kunnossa, ts lapsella on ympärillä aikuisia, jotka tulevat auttamaan, niin on todella hienoa, että sellainen ihminen voi hankkia lapsen. Niistä rakastavista aikuisistahan se lapsen kehitys on riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Olitko hedelmöityshoidoissa kunnallisella vai yksityisellä? Kestivätkö hoidot pitkään?
Itse olin yksityisellä, silloin ei julkisella puolella hoitoja vielä tarjottu itsellisille äideille. Homma oli nopea, kun olin päätöstä ensin rauhassa (parikin vuotta) kypsytellyt itse. Puhelu klinikalle, suunnittelukäynnin varaus, suunnittelukäynti missä käytiin alustavasti läpi mistä prosessissa on kyse ja katottiin labrat, ultrattiin munasarjat ja kohtu, sitten pakollinen (ja toki hyödyllinen) lahjasoluneuvonta klinikan psykoterapeutin kanssa. Sitten vaan klinikan biologin kanssa sopivan luovuttajan ettiminen, paperityöt kuntoon jne ja sitten oman kuukautiskierron mukaan yritystä lääkärin kanssa sovitulla menetelmällä (eli jos on jotain hedelmällisyyteen vaikuttavaa tekijää niin saatetaan suoraan suositella ivf, muussa tapauksessa aluksi inseminaatiokokeilua jne). Mutta nää toki yksilöllisiä että miten pitkään joutuu yrittämään ja millä menetelmällä jne. Tuosta aseksuaalisuudesta vielä että se on myös asia mitä tuntuu olevan turha ulkopuoliselle selittää, kaikille lapsen tekeminen yksin ei ole mikään viimeinen oljenkorsi kun ei kumppania löydy vaan ihan just se oikealta ja sopivalta tuntuva perhemuoto. Meidän perheeseen kuuluu äiti, lapset sekä läheisten ihmisten muodostama tukiverkko. Itsellisillä on monesti omat voimavarat kartoitettu ja mietitty pariskuntia paremmin, kun näitä asioita joutuu jo raskausaikana miettimään. Meidän elämä on ainakin oikein sujuvaa ja mukavaa, en saa tukiverkoltani apua sen enempää kuin moni lähipiirin pariskunta omiltaan, mutten toisaalta myöskään vähempää ja lapsilla on useita läheisiä, rakastavia aikuisia elämässä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Voihan se itsellinen äitiys olla pitkäaikaisen mietinnän tulos. Ja jos tukiverkko on kunnossa, ts lapsella on ympärillä aikuisia, jotka tulevat auttamaan, niin on todella hienoa, että sellainen ihminen voi hankkia lapsen. Niistä rakastavista aikuisistahan se lapsen kehitys on riippuvainen.
Haista lesbo vttu! Lähtökohtaisesti ISÄTTÖMIEN lasten tekeminen pitäisi olla LAITONTA, työnnä perseeseen nuo "ympärillä" olevat aikuiset, stanan LESBO!!
Minä en ole lesbo, olen heterosuhteessa oleva kolmen lapsen äiti. Mutta olen seurannut läheltä heteropareja, joilla myös lapsia, mutta ei se heterous ( ja kaksi vanhempaa) tee lasten kasvamista aina onnelliseksi. Tunnen myös itsellisiä ja lesboäitejä ja siitä ihmisestähän se riippuu, miten kypsä on vanhemmaksi. Heterosuhteesta ne lapset usein putkahtavat joko toivottuina tai vähemmän toivottuina, kun taas itsellinen tai lesboäiti on todella tarkkaan harkinnut asiaa ja punninnut voimavarojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista lesbo vttu! Lähtökohtaisesti ISÄTTÖMIEN lasten tekeminen pitäisi olla LAITONTA, työnnä perseeseen nuo "ympärillä" olevat aikuiset, stanan LESBO!!
Minä en ole lesbo, olen heterosuhteessa oleva kolmen lapsen äiti. Mutta olen seurannut läheltä heteropareja, joilla myös lapsia, mutta ei se heterous ( ja kaksi vanhempaa) tee lasten kasvamista aina onnelliseksi. Tunnen myös itsell
Sinusta on siis oikein sen lapsen kannalta että akka voi päättää ennen sen lapsen syntymää ettei sillä lapsella tule olemaan isää, koskaan? Mee perkl hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän miettiä, oletko mies vai nainen. Kovin vihainen ainakin olet. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Mutta minua kauhistuttaa, että sinä voit (heterona?) milloin tahansa hankkia lapsen ja sinun vanhemmuuden kykyjäsi ei kukaan missään vaiheessa kysele.
Toivottavasti sinulla on hyvä tukiverkosto ympärilläsi. Se on hyvin tärkeä juttu.