Onko 2,7km ekaluokkalaiselle liian pitkä matka käveltäväksi?
Kommentit (14)
Enpä oikein tiedä, miten koulutamkan järjestää, kun me äiti ja isä on kuitenkin töissä päivät :(
Kyllä hän sen jaksaa kävellä, siitä ei ole epäilystä, mutta en uskaltaisi. Ties mitä hulluja siellä on, tai isompia jotka kiusaa. Onko lapsen mahdollista mennä bussilla, tai sitten kulkea jonkun luokkakaverin & tämän äidin seurassa, kuten joku taisi jo ehdottaakin?
Mutta kunto riittää kyllä. Kaikilla ei ole autoa. Kai nyt 7-vuotias osaa itse moisen matkan kävellä. Ja jos tuntuu siltä, että lapsi aikoo hukkua sinne lampeen, niin kannattaa muuttaa pois korvesta.
9
Kyllähän kuka tahansa 3 - 4 -vuotias tuon matkan kävelee, mutta yksin taitettava koulumatka on täysin eri asia.
samoin tekivät sisarukseni ja muut meidän perän lapset. hyvin selvittiin.
niin että tuo ap:n tilanne ei kuulosta mitenkään ylivoimaiselta, kyllä se hyvin pärjää.
En siis uskaltaisi todellakaan laittaa ekaluokkalaista kulkemaan ypöyksin ees-taas päivittäin säässä kuin säässä tuollaista matkaa, etenkään tuollaista reittiä :( Ymmärrän siis hyvin huolesi! Ennemmin olisin ymmälläni, jos joku äiti EI murehtisi moista.
Mutta onko taksi mahdoton ajatus? Ainakin niille aamuille, jolloin ette voi odottaa? Tai voisitteko saada aamupäiviksi tarvittaessa jonkun puolitutun lastenhoitajan, joka voisi myös saattaa lapsen kouluun? Esim. välivuotta pitävät etsivät usein tuntityötä :)
Nyt oli kyse siitä, uskaltaako ekaluokkalaista päästää kävelemään yksin aamuhämärässä, ehkä sateessa tai pakkasessa, 2,7km matkan kouluun, kun reitti kulkee metsän läpi ja lammen rantaa pitkin.
Varmasti hän osaa, mutta uskaltaako päästää? Ei siitä ole pitkä aika kun alaluokkalainen raiskattiin... ja kaikenlaista muutakin tapahtuu.
Vierailija:
Mutta kunto riittää kyllä. Kaikilla ei ole autoa. Kai nyt 7-vuotias osaa itse moisen matkan kävellä. Ja jos tuntuu siltä, että lapsi aikoo hukkua sinne lampeen, niin kannattaa muuttaa pois korvesta.9
Itse asiassa mä varmaan harkitsisin ihan vakavissani sitä hoitajaa :) Yksinäiset aamut on muutenkin pienelle ekaluokkalaiselle usein aika ikäviä, eikä yksin taivallettu pitkä (ja vaarallinen?) koulumatka sitä fiilistä ainakaan paranna :( Ei teidän eikä lapsen.
Monissa maissa muuten alle 10-vuotiaan lapsen pitäminen kotona yksikseen on heitteillejättö, kun taas Suomessa äitejä pidetään turhina paapojina, jos he kehtaavat miettiä, miten ekaluokkalainen pärjää yksin aamu- ja iltapäivisin...
On täysin mahdollista saada kun vetoatte matkan vaaroihin, lapsen ikään yms. Meillä eka ja tokaluokkalaiset saa kyydin jos matka on vähintään 3 kilometriä. Jos on jollain tavalla vaarallinen niin vähempikin matka yhteen suuntaan riittää!!!!!
Viestisi kertoo aika paljon omasta asenteestasi ja suhtautumisesta lapsiasi kohtaan. Tietysti pienen on käveltävä, jos äiti (sinä) niin määrää, minkä pikkuinen itse sille voi... Eri asia on, onko kohtuutonta kävelyttää taaperoikäistä tuollaisia matkoja! Itselleni ei tulisi mieleenkään! Kun kehoitat ap:tä muuttamaan pois korvesta, itse kehoitan sinua käyttämään julkisia kulkuneuvoja noin pienten lasten kanssa, jos ei autoa ole käytössä!
Ap:lle vielä: mielestäni matka on hyvälläkin säällä liian pitkä. Nämä " pikkukoululaiset" kun saattavat omissa ajatuksissaan jäädä tutkimaan tienvarsia ym. puhumattakaan lammenreunoista! Ekaluokkalaiselle koulunaloitus on jo itsessään niin iso juttu, etten itse laittaisi heti kulkemaan tuollaista matkaa ainakaan yksin. Olisiko teillä naapurissa esim. jotain kotiäitiä, joka voisi " ottaa hoitoon" aamutunneiksi ja pääsisittekö sitten vaikka hetkeksi töistä viemään lapsen kouluun (jos koulu alkaa esim. klo 10)? Onko lähellä muita tulevia ekaluokkalaisen vanhempia, jotka voisivat kyyditä lapsen niinä päivinä kuin teille ei sovi ja te vastavuoroisesti joskus muulloin?
ja kysy, voisiko lukujärjestystä suunnitella niin, että kouluaamut alkaisivat aina kahdeksalta. Omallani oli ekalla kaksi ryhmää; aamuryhmä ja myöhempi ryhmä. Aamuryhmällä tunnit alkoivat aina klo 8.
Vierailija:
Vierailija:
[size=7][color=pink]se [size=7][color=lightgreen]on[size=7][color=fuchsia]kyllä[size=7][color=greenyellow]♥ [size=7][color=dodgerblue]aika [size=7][color=crimson]pitkä[size=7][color=darkorange]matka[size=7][color=yellow]ala-asteelaiselle varsinkin eppuluokkalaiselle...
[size=13][color=red]
Täytyy tosissaan alkaa jo kartottamaan eri vaihtoehtoja - emme tunne oikein vielä tältä alueelta ketään, kun olemme vasta vähän aikaa asuneet ja päivät lapsi viettää eskarissa ja päiväkodissa, lähellä työpaikkaani - eli päivisinkään ei olla puistolemassa tai samassa eskarissa kuin muut samalle ekaluokalle tulevat.
t ap
mutta vielä mahdollinen. Tietty hyvällä kelillä ja fillarilla ookoo, pakkasella ja sateella ja viimalla taas jo vähän pitkä...