Riskikoulutus opetusluvalla; autokoulun uudella autolla ajo vanhalla autolla ajamisen jälkeen? :O
Riskikoulutus suositellaan suorittamaan silloin, kun autonhallinta ja ajaminen on varmaa eli lähellä inssiä. Opetusluvalla autokoulua suorittavien pitää vähintään yksi ajotunti suorittaa autokoulussa autokoulun autolla. Mietin miten osaan ajaa jollakin hienolla autokoulun autolla, kun olen ajanut meidän vanhalla Volvolla tähän asti.. kytkimen käyttö, vaihteet jne. Apua. Meneeköhän koko ajotunti siihen auton käsittelyyn ja jännittämiseen, et sammuuko jne kun pitäisi keskittyä ihan muuhun ja autonhallinan olla jo kohdillaan. Mut kun eri auto ja tosiaan ajo-opetusta suoritan vuoden 2012 Volvo V70.. mitenköhän mun käy? Ahdistaa jotenkin ja jännittää jo ajatuskin, toisaalta kiva päästä kokeilee miten erilaista on ajaa uudemmalla autolla :D .. ja sitten joskus automaattivaihteisella! Sanon kytkimelle ja vaihteille heipat, niin ärsyttäviä.
Kommentit (27)
Olen 50v mies enkä osaa pitää 2007 Volvo V50 vielä kovinkaan vanhana autona, ihan modernin, siistin näköinen auto. Uusimmissa ei periaatteessa ole muuta kuin valtava möhkö koko, erilaiset ajovalot, lääppimisnäytöt kojetaulussa ja sähkö käyttövoimana. Pidän paljon järkevämpänä autona tuollaista -07 Volvo V50:tä, jos on vielä hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, voiko katsastusmies hylätä inssin, koska tuulilasissa pieni halkeama noin 10 cm reunasta? Moottoritiellä tuli kivin lasiin muutama päivä katsastuksen jälkeen, joten nyt voisi muuten hyvin viivytellä vielä korjauksessa, mutta inssi jo keväällä tiedossa. Todennäköisesti auto ei menisi katsastuksesta läpi.
Vanhempiin autoihin tulee korjauskehotus jos sitäkään.
Nykyautot ajavat itse, kun vaan sanoo autolle osoitteen. :) T. Tesla-perhe.
"Tietääkö kukaan, voiko katsastusmies hylätä inssin, koska tuulilasissa pieni halkeama noin 10 cm reunasta?"
Ajamista se on siellä arvioimassa eikä autoa. Ei siis voi.
Sarah -n- Tuned opettaa pikkusiskoaan ajamaan manuaalivaihteisella autolla:
Aloin epäilee itsekin ja kysyin mieheltä. On 2007. Heh