Kuinka aktiivisesti mietit ja suunnittelet miten pärjäät rahallisesti eläkkeellä?
Vai olet aktiivisesti miettimättä asiaa ollenkaan
Kommentit (31)
Koko elämäni perustuu tähän. Tarkoitus on saada korkeakoulututkinto ja tehdä vuosi töitä riittävällä palkalla jotta saan arvokkaan vanhuuden.
M35
Riittävästi. Olen nelikymppinen, downshiftaan osa-aikatyössä. Tulot ei ole valtavat, joten olen kyllä tarkkaan arvioinut, miten niukka eläke on tulossa ja miten siihen on varauduttava. Toisaalta uskon pärjääväni työelämässä montaa työmyyrää pidempään, kun on riittävästi lepoa ja aikaa huolehtia terveydestään.
En mieti kauheasti. Eiköhän tällä 2,24 miljoonan euron nettovarallisuudella hetken pärjää.
Olen miettinyt taloudellista pärjäämistäni siitä lähtien, kun valmistuin työttömäksi 90-luvun lamassa. Vihdoin töihin päästyäni olen elänyt nuukasti, sekä säästänyt ja sijoittanut. Nyt tätä pakkomiellettä on takana 30 vuotta. Eläkekarttuma on 2300€/kk ja omaisuutta miljoona.
Silti olen joka päivä asiasta huolissani. Etenkin nyt, kun on mielenterveydellisiä ongelmia ja pelkään, etten välttämättä pysty jatkamaan nykyisissä töissäni tai saa mitään muutakaan tilalle. Suoraan sanottuna tämä on aivan kamalaa.
En lainkaan, en tahdo elää niin vanhaksi.
Saakeli jos sinne asti joutuu elämään niin silloin on jo liian vanha.
M52
Tavoitteena saada sijoituksiin 200 000 € siihen mennessä, kun jään eläkkeelle. Siitä voin sitten maksaa itselleni kivaa pikku lisärahaa eläkkeen päälle, jos tarvitsen.
Mutta en aktiivisesti mieti asiaa tällä hetkellä, rahat siirtyvät tileiltä palkkapäivänä ja se siitä.
Kun on tullut eläkekertymästä laskelma, olen vilkaissut esimerkiksi että ahaa, nyt riittää jo vastikkeeseen, vielä pitää tehdä töitä että saa ruokaa ja muuta kivaa.
Lisäksi vanhemmat ovat avanneet minulle sijoitusrahaston kun olen ollut lapsi, sinne on kertynyt jo jonkin verran. En tiedä nostanko sen jo ennen eläköitymistä jos tulee jonkinlainen tarve, mutta tarkoitus on jättää se vanhuuden varalle.
Mutta en ajattele eläkettä koskaan ellei se jotenkin tule aiheeksi. Minulle riittää hyvin pieni eläminen, joten en ole huolissani.
En ollenkaan. Eläkejärjestelmä korkkaa ennen mun eläkeikää.
M33
Vierailija kirjoitti:
En ollenkaan. Eläkejärjestelmä korkkaa ennen mun eläkeikää.
M33
Korkkaa?
Kyllähän sitä jonkin verran suunnittelee, koska tuntuu,ettei järjestelmään voi enää luottaa täysin...