Mitä mieltä olet siitä, että miesystävä/lapsen isä sanoo lapselle, että "turpa kiinni?"
Kommentit (132)
Mies kuulostaa raivohullulta. En altistaisi lasta noin hallitsemattomalle aggressiolle. Enkä itseäni. Jos mulle puhuttais noin niin ois viimenen kerta ja sama koskee lapsia.
Onneksi olkoon. Opetitte juuri lapsen sanomaan turpa kii. Älkää sitten valittako kun kulkee kylillä haistattelemassa.
Rumaa kielenkäyttöähän tuo on ja mistäpä se lapsi hyviä tapoja oppii jos aikuinen puhuu noin. Mutta valitettavasti joskus itsekin käytän tuota kun mikää muu ei tehoa. Kovasti karjaistuna tuo yleensä tehoa...
Vierailija kirjoitti:
Rumaa kielenkäyttöähän tuo on ja mistäpä se lapsi hyviä tapoja oppii jos aikuinen puhuu noin. Mutta valitettavasti joskus itsekin käytän tuota kun mikää muu ei tehoa. Kovasti karjaistuna tuo yleensä tehoa...
Ja sitten kun ei tehoa, niin lyöt. Ja kun sekään ei tehoa... Surkeeta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermot ne on aikuisellakin ja joskus menee yli. Elämä jatkuu.
No, jos se sinusta oikeuttaa rähisemään pienille lapsille, niin on kyllä aika surkea itsehillintä
Kuka on väittänyt sen oikeuttavan? Ihmiset tekee virheitä täysin riippumatta siitä onko siihen oikeutta. Virheet ei kieltämällä lopu.
Eihän se edes olisi virhe, jos se olisi oikeutettua.
Epäkohteliasta ja lapsellista sanoa turpa kiinni yhtään kenellekään. Vielä lapsellisempaa ja epäkypsempää, jos aikuinen sanoo noin lapselle. Minäkin olen suuttunut lapsilleni monta kertaa, mutta eipä ole vielä kertaakaan tässä 18 vuoden aikana tarvinnut alatyyliseksi moukaksi heittäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Parsakaali-Mäkikuisma saa ahdistus kohtauksen ja äippyli hyperventiloi?
Kakarat eivät kasva tai opi pumpulissa elämällä
Kwrrotko miten sinut kasvatettiin niin lukijat voi välttää sitä metodia? Huutamalla ja kiroilemalla ja etenkin häpäisemällä, arvaan.
Jos ei puhe auta, niin puukko j*malauta
Karmeaa käytöstä, varsinkin aikuiselta lapselle. Jos minulle joku sanoisi "turpa kiinni", tulkitsen sen aggressiiviseksi ja epäkunnioittavaksi. On ihan eri juttu esimerkiksi sanoa, että "nyt hiljaa". Jos haluaa lapsen kasvavan toisia kunnioittavaksi ihmiseksi, pitää lasta kohdella kunnioittavasti.
On mikäli mies identifioituu hevoseksi, muuten ei.
Kuuntele mitä pohdimme asiasta Mika Immu Ilmenin kanssa Spotifyin podcastissa nimeltä Kasvatuksen korjausvelka. Immulla on tuohon aika naseva kommentti heti jakson alussa.
https://open.spotify.com/episode/14HSmTRXme3qiGoAAKsQZ7?si=hnYnhDKASCOQ…
Muita vieraita jaksoissa mm. Jesse Boström, kaduilta auttajaksi noussut sosionomi, lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja muusikko Sami Kuoppamäki ja kasvatuksen grand old man psykologi Keijo Tahkokallio.
Minäkin olen samanikäinen ja meillä ei todellakaan kotona puhuta noin, eikä ole tarvetta muuallakaan käskeä ketään pitää turpansa kiinni. Eikä ole kyllä kaveripiirissä tai töissäkään koskaan tuota kukaan sanonut