Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi traumat nousee pintaan nyt 30 vuotiaana

Vierailija
12.03.2025 |

Olen ihan todella mieli maassa kun monet asiat tulvii nyt mieleen

Ihan kun en olisi saavuttanut mitään. 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti et ole aiemmin ollut valmis kohtaamaan niitä. Näin mieli monesti suojelee.

Vierailija
2/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole käsitellyt niitä etkä osaa toimia niiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nyt sinulla on elämä siinä kunnossa ja mieli niin rauhallinen että aivosi alkavat työstää traumoja mitä et ole aiemmin työstänyt.

Vierailija
4/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi nyt kuin myöhemmin. 

Vierailija
5/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin ihan samaa. Täytin 30 muutama vuosi sitten ja siitä asti on käynyt mieletön kela pään sisällä. Nyt on sitten tapahtunut päälle rankkoja asioita ja niitä on purettu ihan terapiassa asti. Sieltä puskee edelleen valtava määrä vanhaa traumaa. Tuntuu etten jaksa enää, mutta toisaalta en voi enää kätkeäkään niitä asioita. Aika syvissä vesissä on käyty ja tuntuu ettei se pahin ole vielä edes ollut vaan vasta tulossa.

Vierailija
6/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nyt sinulla on elämä siinä kunnossa ja mieli niin rauhallinen että aivosi alkavat työstää traumoja mitä et ole aiemmin työstänyt.

Joskus myös päinvastoin, muu elämä on kurjaa eikä mieli jaksa enää tsempata. Myös keski-iässä tai vanhuksena kun jaksaminen ja vireystaso alkaa laskea saattaa traumat pukata päälle. 

Vierailija
7/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen saaminen on yksi asia, joka tuollaista voi aiheuttaa.

Vierailija
8/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen saaminen on yksi asia, joka tuollaista voi aiheuttaa.

Älä vittuile mulle enää!

Vierailija
9/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoista,traumat tekevät sairaaksi jos niitä ei käsittele. Itsellä paha liikenneonnettomuus alkanut häiritä parinkymmenen vuoden jälkeen. 

Vierailija
10/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdin ihan samaa. Täytin 30 muutama vuosi sitten ja siitä asti on käynyt mieletön kela pään sisällä. Nyt on sitten tapahtunut päälle rankkoja asioita ja niitä on purettu ihan terapiassa asti. Sieltä puskee edelleen valtava määrä vanhaa traumaa. Tuntuu etten jaksa enää, mutta toisaalta en voi enää kätkeäkään niitä asioita. Aika syvissä vesissä on käyty ja tuntuu ettei se pahin ole vielä edes ollut vaan vasta tulossa.

Tiedän tunteen. Omalla kohdalla pahinta oli se kun huomasi että ympärillä ei ole edes yhtä oikeasti välittävää henkilöä. 

Vierailija
11/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoista,traumat tekevät sairaaksi jos niitä ei käsittele. Itsellä paha liikenneonnettomuus alkanut häiritä parinkymmenen vuoden jälkeen. 

Eikä kaikkia traumoja saa käsiteltyä pois niin ettei ne enää ikinä vaivaa. Itse kävin terapioissa 6 v ja olen työkyvytön ja mt sairas lapsuuteni ja vanhempieni takia. 

Vierailija
12/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Omalla kohdalla pahinta oli se kun huomasi että ympärillä ei ole edes yhtä oikeasti välittävää henkilöä. 

Tämä olisi pahin pelkoni. Mutta koska olen aina ollut lojaali ja ehkä vähän turhan sinisilmäinen, niin aikalailla selväksi on käynyt, että moni tärkeä ihminen onkin vain ollut hyötymässä minusta. Vastavuoroisuutta ei juurikaan ole. Sen tajuaminen saa tuntemaan itsensä todella typeräksi.

Vierailija
13/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Tiedän kyllä, että moni asia tulee lapsuudesta/nuoruudesta. Vanhempien ero, isän alkoholismi, uusioperhekuvio, äitini uusi mies petti ja jätti... Listaa voisi jatkaa edelleen. Koin olevani jo teini-iässä lievästi masentunut, enkä pärjännyt koulussa enää yläasteen lopulla niin hyvin verrattaen 7 luokkaan. Anelin esim matematiikan tukiopetusta, mutta en saanut sitä. Koulumenestys vaikutti siihen, mihin kouluun pääsin yläasteen jälkeen. No, sitten aloin seurustella ja poikaystävä paljastui täydeksi narsistiksi. Hän on aiheuttanut traumoja, jotka vaivaavat edelleen. 

Olen tämän hetken liitossani onnellinen, mies rakastaa aidosti ja meillä toimii kaikki. Olen kuitenkin huomannut, että näiden vanhojen aiempien elämän kokemusten takia olen alkanut epäileväksi häntä kohtaan, vaikka tiedän, että se ei ole totta. Koen välillä myös, että en "ansaitse" miestäni. Nämä ajatukset vaivaa minua ja häpeän ottaa näitä esiin hänen kanssaan. Pelkään, että hän sen takia hylkää minut. 

Vierailija
14/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuolema lähestyy, niin ihminen alkaa katsomaan taakse päin. Nuorena mennää kohtaa eteenpäin ja taakse ei katsota.

Vierailija
15/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkoon vastaten: koska olet nainen 

Vierailija
16/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Tiedän kyllä, että moni asia tulee lapsuudesta/nuoruudesta. Vanhempien ero, isän alkoholismi, uusioperhekuvio, äitini uusi mies petti ja jätti... Listaa voisi jatkaa edelleen. Koin olevani jo teini-iässä lievästi masentunut, enkä pärjännyt koulussa enää yläasteen lopulla niin hyvin verrattaen 7 luokkaan. Anelin esim matematiikan tukiopetusta, mutta en saanut sitä. Koulumenestys vaikutti siihen, mihin kouluun pääsin yläasteen jälkeen. No, sitten aloin seurustella ja poikaystävä paljastui täydeksi narsistiksi. Hän on aiheuttanut traumoja, jotka vaivaavat edelleen. 

Olen tämän hetken liitossani onnellinen, mies rakastaa aidosti ja meillä toimii kaikki. Olen kuitenkin huomannut, että näiden vanhojen aiempien elämän kokemusten takia olen alkanut epäileväksi häntä kohtaan, vaikka tiedän, että se ei ole totta. Koen välillä myös, että en "ansaitse" miestäni. Nämä ajatukset vaivaa minua ja häpeän ottaa näitä esiin hä

Mulla kävi juuri näin, että aloin oireilemaan, kun rinnalla oli luotettava ihana kumppani. Jotenkin se kaikki vanha vaan puski läpi. Onneksi kumppani on edelleen rinnalla ja niitä asioita on voinut käydä läpi ja hän ymmärtää, ettei ne asiat johdu hänestä. Kun oli huono parisuhde, sitä vaan jotenkin yritti selvitä. Ei siinä kohtaa oikein voinut hajoilla, ainakin itselläni oli vakava väkivallan uhka.

Vierailija
17/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on vaikeaa joka kevät. Toiset piristyy kevään aikana, kun valo lisääntyy. Mulle se laukaisee masennusjakson päälle

Vierailija
18/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tämän hetken liitossani onnellinen, mies rakastaa aidosti ja meillä toimii kaikki. Olen kuitenkin huomannut, että näiden vanhojen aiempien elämän kokemusten takia olen alkanut epäileväksi häntä kohtaan, vaikka tiedän, että se ei ole totta. Koen välillä myös, että en "ansaitse" miestäni. Nämä ajatuk

Kuinka otit niitä asioita puheeksi?

Vierailija
19/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat mekanismit uinuvat kunnes ne heräävät. Mekanismeilla on suojamekanismeja ja suojamekanismeilla on suojamekanismeja ja suojamekanismien suojamekanismeilla on suojamekanismeja. Vaikea selittää.

Vierailija
20/41 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havahduin eräänä päivänä siihenkin, että oma mieheni puhui meidän tulevaisuudesta. Siitä, mitä kaikkea hän haluaa tehdä kanssani. Tämäkin sai minussa niin erikoisia tunteita sekä epäilyksiä aikaan, vaikka pohjimmiltani tiedän, että se on hyvä merkki, kun puoliso puhuu yhteisestä tulevaisuudesta.

Eksäni petti paljon ja teki katoamistemppuja. Valehteli olinpaikastaan , eikä voinut luottaa. Varmasti vaikuttaa vielä nykyäänkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi