KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Oliko toi verkko-opintojakso KAMKin?
Se joka manasi kun tuloksia saa odotella täällä hei. Mulla oli 2. ja 3. toiveet Kamkiin joo, samalla opintojaksolla hain molempiin. Ykköstoiveena olis kyllä maisteri ja sitä saa odotella sitten heinäkuulle varmaan 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lab yamk oli tullut
Oho, mikä linja? Mulla näkyy vaan et valinta kesken.
Joku johtaminen, johon haki omassa jonoissaan tradenomit, insinöörit ja sos-terv. alan ihmiset.
Oon Jyväskylän yliopiston psykaan 2. varasijallaonko mahiksia?
Onneksi sentään saa vielä itse päättää mihin hakea. Tosin kiintiöt ja muut rajoitukset opiskeluihin, kova kilpailu, vähäisetaloituspaikat sekä surkea työtilanne rajoittavat jo tätä. Hyvin pian varmasti joku viranomainen päättää tästäkin. Tietysti tällainen koskee jo työttömiä, jotka pakotetaan karenssin uhalla hakemaan sellaiseen koulutukseen, johon ei haluaisi, kuten esim. lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sentään saa vielä itse päättää mihin hakea. Tosin kiintiöt ja muut rajoitukset opiskeluihin, kova kilpailu, vähäisetaloituspaikat sekä surkea työtilanne rajoittavat jo tätä. Hyvin pian varmasti joku viranomainen päättää tästäkin. Tietysti tällainen koskee jo työttömiä, jotka pakotetaan karenssin uhalla hakemaan sellaiseen koulutukseen, johon ei haluaisi, kuten esim. lähihoitaja.
Tuo työttömien pakottaminen lähihoitajiksi on toki pahin esimerkki tästä.
Vierailija kirjoitti:
On. V. 2024 todistusvalinnalla hyväksyttiin n. 72, joista n. 63 otti paikan vastaan Vipusen mukaan. Eli saattaa liikkua 5-10 varasijaa.
Toisaalta taas moni joutuu tyytymään johonkin muuhun kun ei pääse toivomalleen alalle. Tämäkin varmasti lisääntyy pakon edessä ja kun uutta koulutusta ei saa enää hankkia niin siinä sitten kituuttaa koko elämänsä inhoamallaan alalla ehkä jopa suurimmaksi osaksi työttömänä ilman toivoa paremmasta tai muusta. Sitähän halutaan, että opiskellaan mennään entistä nopeampaa välittämättä siitä, mihin joku päätyy opiskelemaan. Unelmia ei siis saisi olla. En siis itse päässyt koskaan toivomalleni alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lab yamk oli tullut
Joku johtaminen, johon haki omassa jonoissaan tradenomit, insinöörit ja sos-terv. alan ihmiset.
Okei, mulla oli se toinen monialainen, siihen haettiin kahdessa jonossa. Ei ole vielä tullut tilannetta opintopolkuun.
Huomenna ois sit pääsykoe päivä. Eka kertaa menossa kokeeseen, joten en oikein tiedä että millä fiiliksillä.. Millä fiiliksillä muut menossa kokeeseen ens viikolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lab yamk oli tullut
Moderni johtajuus tai vastaava! Varasijoilla ollaan, tässä oli 3 eri hakujonoa niin en usko että kovin vauhdikkaasti liikkuu
Valintakoe E:hen? Täällä myös yksi, laaja-alaseksi erkaksi haen. Jännittää kyl paljon, kun pisteet on niin tiukat ei-ensikertalaiselle. Oon tehnyt vakavan kyllä jo useamman kerran, et jos samantyyppinen ois nytkin koe, niin se ei varsinaisesti. Tsemppiä sulle huomiseen!
Vierailija kirjoitti:
Milloinkohan mahtaa tulla kasvatusalan soveltuvuuskokeen päivämäärästä tarkka tieto. Onko jollain kokemusta edellisistä vuosista? Sain kutsun UEF:n luokanopettajan sekä HY:n varhaiskasvatuksen opettajan sovareihin.
Viime vuonna tuli 5.6. kutsut ja tarkka aika soveltuvuuskokeelle
Maisterihaun tuloksia saa vielä tovin jännätä mutta onko muita, jotka on hakemassa Jyväskylään tietojärjestelmätieteen maisteriohjelmaan? Kiinnostaisi tietää minkälaisella aiempien opintojen keskiarvolla on päässyt edellisinä vuosina sisään mutta tällaista tietoa ei taida olla mistään saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas moni joutuu tyytymään johonkin muuhun kun ei pääse toivomalleen alalle. Tämäkin varmasti lisääntyy pakon edessä ja kun uutta koulutusta ei saa enää hankkia niin siinä sitten kituuttaa koko elämänsä inhoamallaan alalla ehkä jopa suurimmaksi osaksi työttömänä ilman toivoa paremmasta tai muusta. Sitähän halutaan, että opiskellaan mennään entistä nopeampaa välittämättä siitä, mihin joku päätyy opiskelemaan. Unelmia ei siis saisi olla. En siis itse päässyt koskaan toivomalleni alalle.
Mikäli sinulla on joku amk-tutkinto tai yliopistossa edes kandi suoritettuna niin tutkaile mahdollisuuksia hakea maisterihaussa haluamallesi alalle.
Missäänhän ei ole kielletty suorittamasta useampaa tutkintoa. Toiskertalaisen vaan on vaikeampi saada opiskelupaikkaa ja ehkä opintotukikuukaudet on käytetty. Sen jälkeen rahoitus järjästyy toimeentulotuen kautta. Toki Tämä vaatii kuukausittaista kuittisulkeista.
Millä fiiliksillä te, jotka menossa huomenna kasvatusalan valintakokeisiin? Onko varasuunnitelmaa, jos opiskelupaikka ei aukee?
Onko muita jotka jännittää SAMKin sosionomin tai tradenomin valintakurssin tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli sinulla on joku amk-tutkinto tai yliopistossa edes kandi suoritettuna niin tutkaile mahdollisuuksia hakea maisterihaussa haluamallesi alalle.
Missäänhän ei ole kielletty suorittamasta useampaa tutkintoa. Toiskertalaisen vaan on vaikeampi saada opiskelupaikkaa ja ehkä opintotukikuukaudet on käytetty. Sen jälkeen rahoitus järjästyy toimeentu
Opintotuki on alle 300€/kk, ja saman tienaa aika pienellä määrällä töitä
Vierailija kirjoitti:
Millä fiiliksillä te, jotka menossa huomenna kasvatusalan valintakokeisiin? Onko varasuunnitelmaa, jos opiskelupaikka ei aukee?
Jännittää, vaikka kahteen hakukohteeseen on joka tapauksessa tulossa kutsu soveltuvuuskokeeseen. Tietysti on tavoitteena, että koe menee huomenna hyvin ja saan kutsun ykköskohteeseen. Mutta ekaa kertaa tuota koetta (tai mitä tahansa valintakoetta) tekeville voin antaa vinkiksi, että ei kannata ahdistua jos ei kerkeä tekemään koko koetta. Mulla jäi viime vuonna varmaan 1/3 tai 1/4 tekemättä ja saatto ehkä päästä itku sen kokeen jälkeen ku luulin sen menneen huonosti.. Lopulta sainki soveltuvuuskoekutsun jokaseen kohteeseen :-D Varasuunnitelmaa ei mulla ole, joten tänä vuonna on todella kova paine päästä sinne minne haluan. Viimeksi jäi aika pienestä kiinni sisäänpääsy
Vierailija kirjoitti:
On aika hyvät mahdollisuudet, Jyväskylän jonot liikkuvat psykologian hakukohteista kai eniten. Varaudu silti odottamaan heinäkuuhun, kun kaikki valintatulokset on julkaistu. Sen jälkeen jonot yleensä liikkuvat paljon ja nopeasti ja pääset viimeistään sisään. Tsemppiä odotteluun!