Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
6681/6747 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>> Ymmärtääkseni käytänteet on kuitenkin sen jälkeen muuttuneet paljon ja siirtyminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Moni on tässä kesän aikana kysellyt, että "eikö sitten voi vain anoa siirtoa", mutta ei se mikään automaatiojuttu enää ole eikä välttis onnistu. Ja onko nykyisin myös yhteishakuun sidottu? Eli siirtoa ei voi vain anoa kesken lukuvuoden jollain yliopiston toimistolomakkeella tms.

joo, siirtohaku on erillishaussa samaan tapaan kuin avoin väylä. 

Vierailija
6682/6747 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lääkis nyt on hakupainealana  erityistapaus muutenkin kuin  siirtohaun suhteen. Myös opintojen luonne on sellainen ettei sinne esim kauppiksesta tai kemiasta voi siirtohakea. Monilla aloilla esim. Teknillisellä alalla ne perusopinnot matematiikassa, fysiikassa, kielissä ja tietotekniikassa kuitenkin on pitkälle samat, joten siellä siirtohaku toimii paremmin. Toki tämäkin katsotaan tapauskohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6683/6747 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko hakea lisä/täydennyshaussa?

Vierailija
6684/6747 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, ei siellä ole kuin muutama spesifi ala hornankuusessa tai vieraskielisiä tutkintoja. 

Vierailija
6685/6747 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtokäytännöt on varmasti käytössä vielä joissakin paikoissa, esim. juuri UEF kai vähän joustavampi siirtymisten suhteen. Mulla ei ole tarkempaa tietoa tämänhetkisestä tilanteesta, mutta haluaisin sanoa, että monilla tuntuu olevan vanhentunut käsitys siirtohaun olemassaolosta ja käytöstä - muistan että ekaa kertaa yliopistoon mennessäni 2008 siirtohakua käytettiin aika laajasti ja oli aika tavanomaista hakea siirtoa milloin minnekin. Ymmärtääkseni käytänteet on kuitenkin sen jälkeen muuttuneet paljon ja siirtyminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Moni on tässä kesän aikana kysellyt, että "eikö sitten voi vain anoa siirtoa", mutta ei se mikään automaatiojuttu enää ole eikä välttis onnistu. Ja onko nykyisin myös yhteishakuun sidottu? Eli siirtoa ei voi vain anoa kesken lukuvuoden jollain yliopiston toimistolomakkeella tms.

Ja siis toivon hyvää kaikille ja asioiden onnistumista. Oon

Siirtohaku on AMK:ien juttu, mutta ei käytetä yliopistoilla. 

Vierailija
6686/6747 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, kyllä siirtohaku on käytössä myös yliopistoilla.

Vierailija
6687/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole siirtohaku käytössä kaikkialla yliopistossa :/ Olisikin, itse elän nyt sen tiedon kanssa, että joudun hakemaan kokonaan uudestaan tai sinnittelemään väärän valinnan kanssa.

Vierailija
6688/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei tänään tulkaas kertomaan tuliko viimeisten minuuttien sisäänpääsyä!

Kiitän osaltani tän vuoden ketjusta. Pääsin sisään haluamaani kohteeseen, mut en vieläkään kotikaupunkiini (olen hakenut kahdesti). Tääkin on erittäin ok, mutta en kyllä malta olla hakematta vielä ens keväänä kun yliopiston pisteytyksen painotus muuttuu. Arvosanan korotusta en enää lähde kokeilemaan, mutta hakemus on kyllä pakko laittaa. Jos en sittenkään pääse niin se on sitten tarkoitettu niin, mutta... nähdään ensi keväänä!

Vierailija
6689/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, ei siellä ole kuin muutama spesifi ala hornankuusessa tai vieraskielisiä tutkintoja. 

Yliopistossa monet opinnot ainakin luonnontieteen ja teknillisellä alalla ovat englanninkieliset jo kandi- vaiheessa vaikka opetuskieleksi on merkitty suomi. Monet lehtorit, proffat, jotka kursseja ja labroja vetävät  ovat ulkomaalaisia. Voi myös joutua kirjoittamaan jo kandinsa englanniksi.

Vierailija
6690/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kyllä tapahtua jonkinlainen ihme, että paikka tulee viime tuntien aikana

Vierailija
6691/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa monet opinnot ainakin luonnontieteen ja teknillisellä alalla ovat englanninkieliset jo kandi- vaiheessa vaikka opetuskieleksi on merkitty suomi. Monet lehtorit, proffat, jotka kursseja ja labroja vetävät  ovat ulkomaalaisia. Voi myös joutua kirjoittamaan jo kandinsa englanniksi.

No eikä joudu kirjoittamaan ellei itse halua.

Vierailija
6692/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä joudu kirjoittamaan ellei itse halua.

Kannattaa huomioida tämä aihetta ja ohjaajaa valitessa. Toki alusta lähtien labra ym selkkarit ja oppimispäiväkirjat on voinut joutua kirjoittamaan englanniksi, koska vetäjä ei puhu suomea. Eihän se ole mikään iso juttu ja siinäpä oppii mikäli ei ole sitä ennen osannut. Monella alalla maisterivaihe on kokonaan englanniksi.

Vierailija
6693/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisinpa jäädä taas varasijalle. Tosin vaikka kello on yli kolme ei oo varasijat peruuntuneet.

Vierailija
6694/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siinä kävi että jäin tänäkin vuonna, viime vuoden tapaan, varasijalle yksi. Huomenna varmaan peruuntuu

Vierailija
6695/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin varasijalle 3 Laureaan ;(. Noh, syksyn yhteishakua kohti sitten!

Vierailija
6696/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille, joilla uusi haku edessä!

Vierailija
6697/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kaikille, joilla uusi haku edessä!

Kiitos!

Vierailija
6698/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä, joka jäin toistamiseen ekalle varasijalle, päätin että en enää hae. Ottaa niin koville tilanne että säästän itseäni. Mikä edes on todennäköisyys jäädä kahtena vuotena ekalle varasijalle 🙄

Vierailija
6699/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä, joka jäin toistamiseen ekalle varasijalle, päätin että en enää hae. Ottaa niin koville tilanne että säästän itseäni. Mikä edes on todennäköisyys jäädä kahtena vuotena ekalle varasijalle 🙄

Valitettavasti joku jää aina 1. varasijalle. Miksi lopettaa, kun olet noin lähellä? 

Vierailija
6700/6747 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että ottaa todella koville. Olen pahoillani sun puolesta. Älä kuitenkaan anna periksi, koska sun vuoro tulee vielä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi