KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Varasija liikunut 4--->3, jännittää voiko vielä viikossa liikkua :D Mun tuurilla jää 1. sijalle :(
Viikkoja ollut varasijalla 1..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö on ottanut ehdollisesti paikan vastaan, niin onko hänellä sinne 5.8 asti aikaa päättää ottaako opiskelupaikan sitovasti vastaan vai peruuko sen?
5.8. päättyy varasijatäyttö, eli ehdollinen paikka muuttuu sitovaksi ellet pääse ylempään.
Tai henkilö ei peruuta paikkaa??
Miten peruutat paikan? On sitovaa ottaa paikka ehdollisesti vastaan.. Toki mikäli et ilmoittaudu ajoissa oppilaitokseen läsnäolevaksi menetät sen paikan.
Eilen olin vielä varasijalla 1. ja tänään olikin tarjolla opiskelupaikka.
Kirjoitin tänne noin kuukausi takaperin, että haen ei-ensikertalaisena Metropolian biotekniikan opintoihin 4.varasijalta ja fiilis lytättiin heti, kun mulle sanottiin, että mulla ei ole mitään mahdollisuuksia :D
Kauheen negatiivisia kommentteja ihmisillä nimimerkin takana:D
Mutta phuck dat. Hyvää päivänjatkoa kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tänne noin kuukausi takaperin, että haen ei-ensikertalaisena Metropolian biotekniikan opintoihin 4.varasijalta ja fiilis lytättiin heti, kun mulle sanottiin, että mulla ei ole mitään mahdollisuuksia :D
Onneks olkoon! Päivään vai monimuotoon? Biotekniikka tuntuu olevan uudessa nousussa. Minäkin hain, tosin HAMKiin ykköstoiveena ja Metropoliaan biotekniikan opintoihin vasta nelostoiveena. Varasijoille jään ei-enskana :/
Mahtavaa kuulla hyviä uutisia, onnittelut!
Näkeekö jostain, että onko yliopistoihin tulossa täydennyshakuun paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks olkoon! Päivään vai monimuotoon? Biotekniikka tuntuu olevan uudessa nousussa. Minäkin hain, tosin HAMKiin ykköstoiveena ja Metropoliaan biotekniikan opintoihin vasta nelostoiveena. Varasijoille jään ei-enskana :/
Kiitos! Ja päivätoteutukseen pääsin. Tsemppiä sulle tuleviin hakuihin jos nyt ei tärppää:)
Minun plan B olisi ollut avoimen kautta yrittää sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Ja päivätoteutukseen pääsin. Tsemppiä sulle tuleviin hakuihin jos nyt ei tärppää:)
Minun plan B olisi ollut avoimen kautta yrittää sisään.
Kiitos! Ei enää hakuja, vaan samanlainen plan B käyttöön 😅
Luuleeko joku, että ehdollinen paikka ei ole sitova? Jos ehdollisesti vastaanotettua paikkaa ei hylkää annetussa aikataulussa, se on sen jälkeen sitovasti vastaanotettu, ja peruuntuu ainoastaan jos hakija pääsee ylempään vaihtoehtoonsa. Ehdollista paikkaa ei siis voi enää perua ja vaikka opintoja ei aloittaisikaan, menee siinä ensikertalaisuus, koska paikan on ottanut vastaan.
Toivottavasti kaikki ovat lukeneet ohjeet huolella, ettei tule ikäviä yllätyksiä ensikertalaisuuden menettämisen vuoksi, jos ehdollisesti vastaanotettu paikka ei olekaan mieleinen.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan te kyselette täällä pääsenkö alalle x varasijalta y, kenelläkään ei ole salaista kristallipalloa josta tiedon saisi ennen muita. Katsot itse montako paikkaa on tarjolla ja vipusesta voit hiukan päätellä miten varasijat ovat aiempina vuosina liikkuneet. Se on ihan fakta, että suurimmalle osalle amk-aloista ei-ensikertalaisena on todella vaikea päästä edes pieniltä varasijoilta, koska paikkoja on niin vähän.
Ainakin sairaanhoitajaksi, insinööriksi ja sosionomiksi voi hyvin päästä varasijoilta.
AMKiin hyväksytyt (ja miksei muuallekin; yliopistoissa vaan useimmissa tapauksissa alkaa opetus vähän myöhemmin): oletteko saaneet koululta vielä mitään viestiä tai esim. saaneet käyttäjätunnusta järjestelmiin vielä käyttöön?
Kesä vielä toki on, hermoilen vaan kun kehittelen jotain pelkoja siitä jos en sittenkään ole päässyt kouluun opiskelupaikan vastaanottamisesta, läsnäolevaksi ilmoittautumisesta yms huolimatta 🙃
Opiskelun pitäis alkaa reilun kahden viikon päästä. En oo saanut mitään alkuinfoa lukuun ottamatta opintopolussa ollutta linkkiä, mistä pääsi oppilaitoksen sivuille. Jos en olisi osannut etsiä oman alan tietoja sitä kautta, en tietäisi siis mm. sitä milloin ja missä tulee olla koulun alkaessa. Ei haittaa sikäli että tieto löytyi netistä, kunhan eivät siis potki mua pois sieltä tms. silloin ma 18.8. :D
Ja siis kyllä, hitonmoinen opiskelujen aloituskuume on. Jospa tää into pysyisi vielä alettua :)
Kyllä ne tunnukset yms tulee sitten kun tulee. Useamman koulun sivuilla kyllä lukee, milloin ne aikaisintaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
AMKiin hyväksytyt (ja miksei muuallekin; yliopistoissa vaan useimmissa tapauksissa alkaa opetus vähän myöhemmin): oletteko saaneet koululta vielä mitään viestiä tai esim. saaneet käyttäjätunnusta järjestelmiin vielä käyttöön?
Kesä vielä toki on, hermoilen vaan kun kehittelen jotain pelkoja siitä jos en sittenkään ole päässyt kouluun opiskelupaikan vastaanottamisesta, läsnäolevaksi ilmoittautumisesta yms huolimatta 🙃
Opiskelun pitäis alkaa reilun kahden viikon päästä. En oo saanut mitään alkuinfoa lukuun ottamatta opintopolussa ollutta linkkiä, mistä pääsi oppilaitoksen sivuille. Jos en olisi osannut etsiä oman alan tietoja sitä kautta, en tietäisi siis mm. sitä milloin ja missä tulee olla koulun alkaessa. Ei haittaa sikäli että tieto löytyi netistä, kunhan eivät siis potki mua pois sieltä tms. silloin ma 18.8. :D
Todennäköisesti saatte tutoreilta viestejä sen jälkeen kun varasijatäyttö päättyy ja aloittavien opiskelijoiden tiedot ovat selvillä. Ainakin HY:lla on lisäksi oma sivu orientaatioinfoille, jossa on jo nyt lueteltu tiedekunnan järjestämät tapahtumat orientaatioviikolla. Tunnukset tuli melkein samantien.
Kouluilla todennäköisesti on kaikki lomilla heinäkuun, joten mitään erikoisempaa en edes odota tapahtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Oon menossa yliopiston maisteriohjelmaan ja ensimmäinen sähköposti tuli jo 1,5 viikkoa sitten. Siinä oli linkit monille käytännön asioista kertoville sivuille. Mainittiin myös, että 4.8. saa luoda käyttäjätunnukset ja lisää infoa on tulossa sähköpostin muodossa sekä yliopistolta että tutorilta. Orientaatiopäivien ajankohta on myös jo ilmoitettu, hyvä niin, sain sen ajoissa työkalenteriin. Varsinainen opetus alkaa 1.9.
Yleensä yliopistoilla ja amkeilla on nettisivuillaan uuden opiskelijan opas, jossa on ohjeet miten toimia. Tarkemmat tiedot sen oman alan alta. Ainakin Turun yliopiston teknillinen tiedekunta esittelee kunkin laitoksen tuutorit ja heidän alustavan tuutorikirjeen uusille opiskelijoille. Sinne omaan sähköpostiin sitten tulee hyvissä ajoin tarkemmat tiedot. Pelkästään maisterivaiheeseen tulevien pitää itse ilmoittautua jos haluaa tuutor-ryhmään.
Kannattaa amkkiin päässeiden tarkastaa omat ohjeensa. Ainakin Turun amkin monilla teknillisillä aloilla käsketään hankkimaan oma läppäri ja suorittamaan digistarttikurssi ennen opintojen alkua.
Läppäriä tarvitaan orientaatioviikolla kun tuutorien avustuksella ilmoittaudutaan ensimmäisen jakson kursseille.
Oon tarkistanut oman alan ohjeet sivuilta kyllä ja ne sieltä tosiaan löytyi. Mietin vaan, pitäiskö tulla myös joku aloittavien viesti jossain vaiheessa, vaikka ymmärrän että se ehtii vielä tulla ja heinäkuu on lomakuukausi :)
Tunnuksesta on maininta, että on käytettävissä "aikaisintaan 60 vrk ennen opintojen aloitusaikaa" ja siitä pitäisi tulla automaattinen viesti kun on olemassa. Mutta "aikaisintaan" voi meinata tietysti että voi tulla esim vaikka viikkoa ennen. Tällä on merkitystä ainakin opiskelijakortin hommaamisen kannalta.
Et voi peruuttaa ehdollista paikkaa. Olet sen jo vastaanottanut. Jonottamisen voi lopettaa.