KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6749)
Joo yllä oleva & muut olette varmaan oikeassa siitä, ettei ole isoa käytännön merkitystä saako jotain erillistä viestiä. Sen käyttäjätunnuksen tarvisi ymmärtääkseni että voi tilata opiskelijakortin, joka olisi ihan mukava saada mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, mutta eipä tuohon maailma kaadu. Pelkään myös että jotenkin joku on mennyt pieleen oman valituksi tulemisen kohdalla kun en myöskään sieltä kuuluisasta Vipusesta löytänyt itteeni, mutta tämä nyt ehkä irrationaalista hermoilua.
Mutta ehkä tämä aihe ei varsinaisesti kuulu tänne niin en spämmää enempää. Ei ollu pahaa tarkoitusta, hyvää elokuuta itse kullekin!
Vierailija kirjoitti:
Joo yllä oleva & muut olette varmaan oikeassa siitä, ettei ole isoa käytännön merkitystä saako jotain erillistä viestiä. Sen käyttäjätunnuksen tarvisi ymmärtääkseni että voi tilata opiskelijakortin, joka olisi ihan mukava saada mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, mutta eipä tuohon maailma kaadu. Pelkään myös että jotenkin joku on mennyt pieleen oman valituksi tulemisen kohdalla kun en myöskään sieltä kuuluisasta Vipusesta löytänyt itteeni, mutta tämä nyt ehkä irrationaalista hermoilua.
Mutta ehkä tämä aihe ei varsinaisesti kuulu tänne niin en spämmää enempää. Ei ollu pahaa tarkoitusta, hyvää elokuuta itse kullekin!
Jos olet lukuvuosi-ilmoittautumiset ja terveydenhuoltomaksut saanut maksettua niin tuskin on mitään ongelmaa. Jos huolestuttaa käyttäjätunnukset ym ottaisin ehkä yhteyttä koulun hakijapalveluihin. Lukuvuosi periaatteessa alkaa tänään joten olisihan se kiva saada edut käyttöön, vaikka usein ne eivät vielä ensimmäisinä päivinä toimi.
Frank Apin voi ladata ja opiskelijaedut saa, ohjeet on siihen, miten siirrät Opintopolusta tarvittavat tiedot.
Muut jotka olette tulleet valituiksi kauppikseen, lukeeko teillä opintopolussa "kauppat. kand. (alempi), liiketaloustieet", kohdassa "opintoni"? Tuota "liiketaloustiedettä lähinnä meinaan. Eirtyisesti Itä-Suomen yliopistoon hyväksytyt.
Tsemppiä kaikille paikkaansa jonottaville ja sen saaneille!
Onko varasijat liikkuneet enää?
On, sain tänään Oulun yliopistosta paikan!
Vierailija kirjoitti:
On, sain tänään Oulun yliopistosta paikan!
Onnea! Mille alalle?
Vierailija kirjoitti:
Onko varasijat liikkuneet enää?
On joo. Omalla kohdalla muut jonot ovat liikkuneet paitsi se jono, missä olen yhden sijan päässä koulusta
Enää muutama päivä jännitettävää ja sitten varasijat peruuntuu. Itse ollut toukokuusta saakka varasijalla 1, mutta edelleen tarkistan opintopolun heti aamulla. Vaikka en oikeasti enää edes usko että paikan saisi. Viime vuonna sama tilanne eli jäin varasijalle 1
Vierailija kirjoitti:
Muut jotka olette tulleet valituiksi kauppikseen, lukeeko teillä opintopolussa "kauppat. kand. (alempi), liiketaloustieet", kohdassa "opintoni"? Tuota "liiketaloustiedettä lähinnä meinaan. Eirtyisesti Itä-Suomen yliopistoon hyväksytyt.
No kumpaan olet hakenut opiskelemaan? Kauppatieteitä vai liiketaloustieteen ja tietojenkäsittelytieteen yhdistelmää?
Vierailija kirjoitti:
Enää muutama päivä jännitettävää ja sitten varasijat peruuntuu. Itse ollut toukokuusta saakka varasijalla 1, mutta edelleen tarkistan opintopolun heti aamulla. Vaikka en oikeasti enää edes usko että paikan saisi. Viime vuonna sama tilanne eli jäin varasijalle 1
Voi ei mikä tilanne :( Toivottavasti saisit vielä opiskelupaikan!
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis hakenut väärään kohteeseen? Piti hakea kauppatieteisiin KTK+KTM mutta hait liiketalouteen KTK+FM?
Vierailija kirjoitti:
Voihan hitsit. Itsellä sija vähän muuttunut mutta nyt se on ollut jo yli viikon sama. Säästän itseni enemmältä pettymykseltä ja totean jääneeni varasijalle 2. Harmittaa. Ei, sanotaan suoraan eli v*tuttaa ja rankasti.
Kannattaisiko harmittelemaan jäävien yrittää käyttää vaihtoehtoisia tapoja päästä opiskelemaan?
https://www.talouselama.fi/uutiset/a/77e87344-ca36-40fc-988a-1b4aa9f1fd…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis hakenut väärään kohteeseen? Piti hakea kauppatieteisiin KTK+KTM mutta hait liiketalouteen KTK+FM?
Niinpä. No jokatapzuksessa on pääasia ,että on päässyt sisään. Ainahan voi yrittää siirtohakua, mikäli ei tunnu omalta se mihin on päässyt.
Siirtokäytännöt on varmasti käytössä vielä joissakin paikoissa, esim. juuri UEF kai vähän joustavampi siirtymisten suhteen. Mulla ei ole tarkempaa tietoa tämänhetkisestä tilanteesta, mutta haluaisin sanoa, että monilla tuntuu olevan vanhentunut käsitys siirtohaun olemassaolosta ja käytöstä - muistan että ekaa kertaa yliopistoon mennessäni 2008 siirtohakua käytettiin aika laajasti ja oli aika tavanomaista hakea siirtoa milloin minnekin. Ymmärtääkseni käytänteet on kuitenkin sen jälkeen muuttuneet paljon ja siirtyminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Moni on tässä kesän aikana kysellyt, että "eikö sitten voi vain anoa siirtoa", mutta ei se mikään automaatiojuttu enää ole eikä välttis onnistu. Ja onko nykyisin myös yhteishakuun sidottu? Eli siirtoa ei voi vain anoa kesken lukuvuoden jollain yliopiston toimistolomakkeella tms.
Ja siis toivon hyvää kaikille ja asioiden onnistumista. Oon itekin vähän kalkkis ja tämä asia ainakin yksi, joka monella jäänyt takaraivoon vanhentuneena tietona (myös mulla) <3
Vierailija kirjoitti:
Siirtokäytännöt on varmasti käytössä vielä joissakin paikoissa, esim. juuri UEF kai vähän joustavampi siirtymisten suhteen. Mulla ei ole tarkempaa tietoa tämänhetkisestä tilanteesta, mutta haluaisin sanoa, että monilla tuntuu olevan vanhentunut käsitys siirtohaun olemassaolosta ja käytöstä - muistan että ekaa kertaa yliopistoon mennessäni 2008 siirtohakua käytettiin aika laajasti ja oli aika tavanomaista hakea siirtoa milloin minnekin. Ymmärtääkseni käytänteet on kuitenkin sen jälkeen muuttuneet paljon ja siirtyminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Moni on tässä kesän aikana kysellyt, että "eikö sitten voi vain anoa siirtoa", mutta ei se mikään automaatiojuttu enää ole eikä välttis onnistu. Ja onko nykyisin myös yhteishakuun sidottu? Eli siirtoa ei voi vain anoa kesken lukuvuoden jollain yliopiston toimistolomakkeella tms.
Ja siis toivon hyvää kaikille ja asioiden onnistumista. Oon itekin vähän kalkkis ja tämä asia ainakin yksi,
Itse uskoisin siirtohaun edelleen toimivan varsinkin saman oppilaitoksen toisiaan lähellä olevien alojen välillä. Randomisti kokonaan toiselle alalle ei toimi. Mitä omaa pääainetta olen omassa opinahjossa seurannut niin tosiaan siirtohaussa hyväksyttyjen määrä on se max 3/ vuosi.
Tässä tapauksessa kun se paikka on jo ilmeisesti otettu vastaan niin ei voi muuta kuin yrittää kääntää asian parhain päin jos on hakenutkin eri koulutukseen kuin oli ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis toivon hyvää kaikille ja asioiden onnistumista. Oon
No esimerkiksi mun ykköskohteeseen luonnontiedealalla ei ollut siirtohakua tänä vuonna ollenkaan, joten ei ole niin yksinkertaista. Lääkiksillä on myös omia sääntöjä, hakijan pitäisi löytää joku vaihtokumppani joka vaihtaisi paikan päikseen.
Mitä erityistä aloittavien viestiä sä nyt kaipaat? Niissä tervetuloa meille liibalaaba päläpälä viesteissä ei ole mitään informaatioarvoa ja kuten jo sanottua, varasijatäyttö on edelleen kesken. Edes oppilaitos tai tutorit eivät vielä tiedä, kenelle kaikille viestejä pitää lähettää.