Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
6081/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alunperin todistusvalinnalla varasija 202 Metropolian sosionomi. Tänään tuli tieto että pääsin sisään. Olin tosta varasijasta johtuen hylännyt jo ajatuksen opiskelusta😅

Onnittelut opiskelupaikasta!

Miltähän varasijoilta yliopistoon on noustu? Onko kellään kokemusta suurista nousuista?

Vierailija
6082/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen varasijoilla 3 ja 5. Jännitän, löytyisikö opiskelupaikka. En ole ensikertalainen, joten mahdollisuudet huomattavasti pienemmät kuin ensikertailaisilla..

Ja aamulla oli opiskelupaikka tarjolla! Näköjään se on mahdollista myös ei-ensikertalaisena päästä varasijoilta sisään. 

Pääsitkö kolmannelta vai viidenneltä varasijalta sisään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6083/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alunperin todistusvalinnalla varasija 202 Metropolian sosionomi. Tänään tuli tieto että pääsin sisään. Olin tosta varasijasta johtuen hylännyt jo ajatuksen opiskelusta😅

Miltähän varasijoilta yliopistoon on noustu? Onko kellään kokemusta suurista nousuista?

Vaasan kauppiksesta tarjottiin viime heinäkuun lopulla mulle paikkaa. Olin varasijalla 351 kun todistusvalinnan tulokset julkaistiin

Vierailija
6084/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaasan kauppiksesta tarjottiin viime heinäkuun lopulla mulle paikkaa. Olin varasijalla 351 kun todistusvalinnan tulokset julkaistiin

Ihanko totta? Millaisilla papereilla nousu mahdollistui?

Vierailija
6085/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun itse olet tyytyväinen. Ei millään pahalla, mutta kun hakijat ruksaavat 5 - 6 paikkaa paremmuusjärjestykseen ja voivat ottaa vastaan vain yhden, seurauksena on näitä nousuja kahdensadan tuolta puolen. 

Näin ei käy hakupainealoilla koskaan. 

Kyllä kuule hakupainealoille hakevatkin täyttävät kaikki 5-6 paikkaa, lääkishakijoiden ei tarvitse edes valita muita kuin oman alansa. 

Puhumme samasta asiasta. Lääkishaussa varasijalaisille ei ole monta paikkaa tarjolla varsinaisiksi opiskelijoiksi. Ei myöskään oikis/psyka/logopediaan. Pienillä marginaaleilla pudotaan ulkopuolelle. 

Sen sijaan joillekin muille aloille voidaan nousta 200:nnen tuolta puolen varasijalta varsinaiseksi opiskelijaksi, mikäli yhtään ymmärrän tätä varasijajärjestelmää. 

Uutisointi siitä, miten vaikeaa on päästä korkeakouluihin, on harhaanjohtavaa  yleistystä. 

Meidän tulevat korkeakoululaiset ovat vähälukuisia syntyvyyden laskun johdosta. Kohta joudutaan supistamaan tarjontaa. 

Vierailija
6086/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen varasija 21. Tänään tuli tieto pääsystä. Yhteiskuntatieteellinen ala.

Vierailija
6087/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki! Vieläkö varasijoilta voi päästä sisään nyt kun paikkojen vastaanottamisen deadline on mennyt? Eli liikkuuko jonot vielä?

Vierailija
6088/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki! Vieläkö varasijoilta voi päästä sisään nyt kun paikkojen vastaanottamisen deadline on mennyt? Eli liikkuuko jonot vielä?

Liikkuu vielä, ei sit tiedä kuis paljon

Vierailija
6089/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä vielä 3,5 viikkoa aikaa. Toivotan kaikille varasijoilla roikkujille onnea matkaan! 

Vierailija
6090/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tapahtua hakupainealoilla! 😅

Vaasa on aika monella viimeinen toive, niin sit käy noin. Noustaan isompiin kaupunkeihin ja Vaasan todistuspaikoista myös luovutaan, jos on töissä tai intissä ja todistuksessa selkeä korotusvara.

Vierailija
6091/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun itse olet tyytyväinen. Ei millään pahalla, mutta kun hakijat ruksaavat 5 - 6 paikkaa paremmuusjärjestykseen ja voivat ottaa vastaan vain yhden, seurauksena on näitä nousuja kahdensadan tuolta puolen. 

Näin ei käy hakupainealoilla koskaan. 

Kyllä kuule hakupainealoille hakevatkin täyttävät kaikki 5-6 paikkaa, lääkishakijoiden ei tarvitse edes valita muita kuin oman alansa. 

Puhumme samasta asiasta. Lääkishaussa varasijalaisille ei ole monta paikkaa tarjolla varsinaisiksi opiskeli

Joillekin aloille on vaikeaa päästä, jollekin ei. Jonnekin perämetsän tradenomiin taas otetaan suunnilleen kaikki jotka edes jotenkuten ovat tolkun ihmisiä. Se että jollekin alalle on helppoa päästä ei tee kouluun pääsystä helppoa, isolla osalla aloista sisäänpääsyprosentti on muutamien prosenttien luokkaa vaikka kuinka yrität katsoa nenänvarttasi pitkin. 

Vierailija
6092/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaasa on aika monella viimeinen toive, niin sit käy noin. Noustaan isompiin kaupunkeihin ja Vaasan todistuspaikoista myös luovutaan, jos on töissä tai intissä ja todistuksessa selkeä korotusvara.

Todistusvalinnalla hakevat juuri ne laiskurit, jotka käyvät kokeilemassa pääsiskö. Valintakokeeseen eivät edes mene ja kyvykkäämmät pääsevät muihin kauppiksiin. Iso osa niistäkin jotka Vaasassa lopulta aloittavat pakenevat viimeistään maisterivaiheessa Helsinkiin tai Tampereelle ja tekevät etänä loput.

Vierailija
6093/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intti ei vaikuta, jotkut haluu käydä heti intin ja opiskelupaikk on sitten tiedossa ja varsinkin jos pääsee sinne minne haluaa.

Vierailija
6094/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterivaiheessa kauppislaiset tuntuu moni nimenomaan haluavan mieluummin johonkin muualle kuin isoihin kaupunkeihin, koska etänä voi tehdä paljon enemmän. Ainakin jokaisella viidellä ystävällä ykköstoiveena oli jokin ihan muu, kuin vanhanaikaisemmat suuret kaupungit. Pääasiallisesti opiskelevat taas tuntuvat toivovan sitä Helsinkiä tai vastaavaa kulkuyhteyksien vuoksi. Nuoremmat etenkin.

LUT on ainakin kuumaa kamaa ja siellä useampi etälinja ja eikös Vaasassa ole kans jokin suosittu etä KTM sekä Porissa ja jossain toisessa pienemmässä Tampereen tai Turun sivupaikassa 80-90 % etä? 

En nyt tiedä mikä tekee mistään sen parempaa, Suomessa on aika kovatasoinen, jos olet päässyt lukemaan näitä suosittuja aloja ylipäätään mihinkään, ja loput on ihan makuasia. Ei ole mitään huonoa lääkistä, Kauppista, oikista tai vastaavaa 😂 En näkisi, että näihin pääsee kukaan läpsyttelemällä. 

Vierailija
6095/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskurit? Todistusvalinnalla hakeakseen täytyy olla aika hyvin suoritettu ylioppilaskirjoitukset. Lisäksi lähes kaikki ns. "laiskurit" hakee myös koevalinnassa. Taidat olla itse se kateellinen laiskuri, joka ei jaksa opiskella ylppäreihin eikä kokeisiin

Vierailija
6096/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään laiskureita ole jotka pääsee hyvällä todistuksella suoraan minne haluaa.

Vierailija
6097/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa kohteissa ei Vipusessa tapahtunut mitään liikettä. Eikö oikeasti ole ollenkaan päivittynyt tänään?

Vierailija
6098/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskurit hakee todistuksella? Mitähän ihmettä? Mä näen taas itse tehneeni vähemmän paikkani eteen, koska en tosiaan jaksanut hinkuttaa todistusta sellaiseksi, jolla pääsisi sisään suositulle alalle. En jaksanut vuosia tehdä töitä sen eteen, joten valitsin kokeet😂😂 

Vierailija
6099/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisterivaiheessa kauppislaiset tuntuu moni nimenomaan haluavan mieluummin johonkin muualle kuin isoihin kaupunkeihin, koska etänä voi tehdä paljon enemmän. Ainakin jokaisella viidellä ystävällä ykköstoiveena oli jokin ihan muu, kuin vanhanaikaisemmat suuret kaupungit. Pääasiallisesti opiskelevat taas tuntuvat toivovan sitä Helsinkiä tai vastaavaa kulkuyhteyksien vuoksi. Nuoremmat etenkin.

LUT on ainakin kuumaa kamaa ja siellä useampi etälinja ja eikös Vaasassa ole kans jokin suosittu etä KTM sekä Porissa ja jossain toisessa pienemmässä Tampereen tai Turun sivupaikassa 80-90 % etä? 

En nyt tiedä mikä tekee mistään sen parempaa, Suomessa on aika kovatasoinen, jos olet päässyt lukemaan näitä suosittuja aloja ylipäätään mihinkään, ja loput on ihan makuasia. Ei ole mitään huonoa lääkistä, Kauppista, oikista tai vastaavaa 😂 En näkisi, että näihin pääsee kukaan läpsyttelemällä. 

Vaasassa on tosi paljon porukkaa juuri Helsingistä ja Tampereelta ym, koska oli helpompi päästä sisään kuin Hankenille tai Aaltoon. Pari vuotta ja pääsee kotiin Helsinkiin. Tampereelta vielä ihan järkevä junayhteyskin Vaasaan. 

Vierailija
6100/6747 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaasa on aika monella viimeinen toive, niin sit käy noin. Noustaan isompiin kaupunkeihin ja Vaasan todistuspaikoista myös luovutaan, jos on töissä tai intissä ja

Nykyään todellakin on trendi ettei edes mennä valintakokeeseen. Jos ei päästä papereilla ei viitsitä lukea kokeeseen ja mieluummin joko pidetään välivuosi tai korotellaan yo-arvosanoja. Ennen opiskelupaikan eteen sai tehdä töitä, kun lähes kaikki paikat jaettiin vain kokeella eikä todistusveetit saaneet mitään ohituskaistaa. Näillä todistuslaisilla on myös suurempi riski keskeytyksiin, koska ei ole tarvinnut miettiä onko se ala edes oma ala, joku menee vain sinne minne pisteet riittää. Kokeeseen lukeneet ovat yleisesti perehtyneempiä mitä omaan alaan kuuluu.