KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Miten kävi kauppisten pisterajojen tänä vuonna viime vuoteen verrattuna? En nyt itse hakenut, mutta kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli kauppiksen (yliopisto) varasijojen liikkeistä. Ne liikkuvat todistusvalinnassa tosi paljon pitkin kesää; jopa useita kymmeniä niissä yliopistoissa, jotka eivät ole top 3:ssa suosituimmassa (Aalto jne). Sijat liikkuvat vielä varasijavaiheessa varsinaisen haun päätyttyä heinäkuun puolen välin jälkeen. Eli jos nyt on varasijalla 30 Vaasaan tai LUT:iin, niin uskoisin sisäänpääsyyn. Aallon 30 varasija ei pääse sisään.
Millaiset oli pisterajat esim. Aalto, TRE, Turku, Jyväskylä, Vaasa, LUT?
Itse olin viime keväänä kun tulokset julkaistiin varasijalla 300 jotain ja lopulta sieltä tarjottiin paikkaa loppukesästä. Samaten olin aluksi Joensuuhun 86 ja lopulta pisteet olisi riittänyt sinnekin. En toki ottanut kummastakaan paikkaa vastaan.
Kauppikset joihin nyt hain oli Turku, Lut, Kpo, Jns, Oulu ja näihin pisterajat tänään n. 118, 107, 105, 102 ja 103
Vaasaan siis olin varasijalla 300*
Jos on hakenut yamk-koulutukseen valintakurssin perusteella, niin joutuukohan tuloksia odottelemaan vielä pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Jos on hakenut yamk-koulutukseen valintakurssin perusteella, niin joutuukohan tuloksia odottelemaan vielä pitkään?
Ei ole tullut vielä yhdestäkään omasta neljästä hakukohteesta tietoja, eikä näy opintopolussa lisätieto -kohtaakaan vielä.
Tässä keskustelussa taitaa olla lähinnä jo vanhempia hakijoita, eikä suoraan toiselta asteelta hakevia. Kuitenkin jos lähipiiriin kuuluva nuori ei pääse opiskelemaan, eikä saa mitään työtä niin yrittäkää auttaa nuorta, älkääkä jättäkö nuorta yksin selviytymään. Se edessä oleva työttömyys ja tappelu Kelan ja työvoimaviranomaisten kanssa on nimittäin nuorelle, joka ei ehkä tiedä asioista niin paljon kuin vanhempi nimittäin äärimmäisen tuhoisaa, nöyryyttävää ja traumatisoivaa. Lähtekää mukaan nuoren kanssa käynneille näihin paikkoihin ja olkaa paikalla, jos näihin pitää soittaa. Jo se puhelimessa puhuminen näiden kanssa saattaa nimittäin olla ylivoimaisen vaikeaa. Älkää haukkuko nuorta, jos nuori ei pääse opiskelemaan tai saa työtä ja auttakaa tarvittaessa toimeentulotuen hakemisessa. Jos nuori pakotetaan hakemaan lähihoitajaksi niin älkää jättäkö nuorta yksin tämänkään kanssa. Itse en onneksi ole joutunut pakotettuna lähihoitajan koulutukseen, mutta muuten puhun omista kokemuksistani. Jäin yksin, mielenterveys alkoi horjumaan pian ja kohtelu oli nöyryyttävää ja traumatisoivaa. Ikuiset traumat jäi.
Liikkuuko jono jo vai vasta heinäkuussa?
Vierailija kirjoitti:
di tuli
Minne DI tullut?
Helsingin humanistiseen ja oikikseen on ilmestynyt palkit, mutta ei tuloksia vielä.
Vierailija kirjoitti:
Selailin viime vuoden keskustelua, niin jotkut oli näköjään saaneet tuloksia ihan toukokuun lopussa ja osa odotteli ainakin kesäkuun puoliväliin.
Oon 16 varasija Tamkiin sosionomiksi. Mietin, mikä mahdollisuus mulla on päästä sinne.. Onko mitään tietoa, kuinka paljon varasija yleensä pääsee sinne?
Mitetin vielä, että ensi vuonna yrittäisin päästä sinne, jos ei tällä kertaa, mutta pelottaa, että pisterajat nousee vielä enemmän :( Nyt on mahdollisuus päästä toiseen amkiin, mutta mul o tosi iso tavoite Tamkiin kohteen..
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa taitaa olla lähinnä jo vanhempia hakijoita, eikä suoraan toiselta asteelta hakevia. Kuitenkin jos lähipiiriin kuuluva nuori ei pääse opiskelemaan, eikä saa mitään työtä niin yrittäkää auttaa nuorta, älkääkä jättäkö nuorta yksin selviytymään. Se edessä oleva työttömyys ja tappelu Kelan ja työvoimaviranomaisten kanssa on nimittäin nuorelle, joka ei ehkä tiedä asioista niin paljon kuin vanhempi nimittäin äärimmäisen tuhoisaa, nöyryyttävää ja traumatisoivaa. Lähtekää mukaan nuoren kanssa käynneille näihin paikkoihin ja olkaa paikalla, jos näihin pitää soittaa. Jo se puhelimessa puhuminen näiden kanssa saattaa nimittäin olla ylivoimaisen vaikeaa. Älkää haukkuko nuorta, jos nuori ei pääse opiskelemaan tai saa työtä ja auttakaa tarvittaessa toimeentulotuen hakemisessa. Jos nuori pakotetaan hakemaan lähihoitajaksi niin älkää jättäkö nuorta yksin tämänkään kanssa. Itse en onneksi ole joutunut pakotettuna
Täyttä asiaa! Kuulkaa vanhemmat tätä! Ikävä, että jäit yksin ja kohtaaminen oli jopa epäasiallista. Tsemppiä sinulle ja muille, joilla on vastaavia huonoja kokemuksia.
Muistatteko tuleeko tuloksia viikonloppuna vai täytyykö odotella maanantaihin jos huomenna ei ole? Maanantaina kai viimeistään tulee todistusvalinnat
Vierailija kirjoitti:
Oon 16 varasija Tamkiin sosionomiksi. Mietin, mikä mahdollisuus mulla on päästä sinne.. Onko mitään tietoa, kuinka paljon varasija yleensä pääsee sinne?
Mitetin vielä, että ensi vuonna yrittäisin päästä sinne, jos ei tällä kertaa, mutta pelottaa, että pisterajat nousee vielä enemmän :( Nyt on mahdollisuus päästä toiseen amkiin, mutta mul o tosi iso tavoite Tamkiin kohteen..
Oikein hyvät mahkut on päästä, viime vuonna sijat liikkuin ainakin 20 pykälää.
Viikonloppuisin ei päivity tulokset
Vierailija kirjoitti:
Aallon DI tullut ainakin
Tuliko tänään vai aikaisemmin?
Pääsin Kajaanin amkiin!!! :))