KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Varasijat voivat liikkua viikonloppuna. Oppilaitokset ei päivitä tietenkään mitään, mutta mulla liikkui viime vuoden yhteishaussa paikat myös viikonloppuna. Jonot tietysti liikkuu vain kun jotain tapahtuu, joten eihän jokaisena arkipäivänäkään mitään välttämättä tapahdu.
Isoimmat muutokset tulee pari päivää ekojen tulosten jälkeen ja sitten silloin heinäkuun tulospäivän jälkeen. Alasta riippuen voivat tietysti liikkua muutenkin ja mahdollisuus jonojen liikkumiseen jatkuu sinne jonnekin elokuulle asti, milloin varasijoilta hyväksyminen sulkeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aallon DI tullut ainakin
Tuliko tänään vai aikaisemmin?
Tänää tuli Aallon, Tampereen, LUTin ja Oulun itelle
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa taitaa olla lähinnä jo vanhempia hakijoita, eikä suoraan toiselta asteelta hakevia. Kuitenkin jos lähipiiriin kuuluva nuori ei pääse opiskelemaan, eikä saa mitään työtä niin yrittäkää auttaa nuorta, älkääkä jättäkö nuorta yksin selviytymään. Se edessä oleva työttömyys ja tappelu Kelan ja työvoimaviranomaisten kanssa on nimittäin nuorelle, joka ei ehkä tiedä asioista niin paljon kuin vanhempi nimittäin äärimmäisen tuhoisaa, nöyryyttävää ja traumatisoivaa. Lähtekää mukaan nuoren kanssa käynneille näihin paikkoihin ja olkaa paikalla, jos näihin pitää soittaa. Jo se puhelimessa puhuminen näiden kanssa saattaa nimittäin olla ylivoimaisen vaikeaa. Älkää haukkuko nuorta, jos nuori ei pääse opiskelemaan tai saa työtä ja auttakaa tarvittaessa toimeentulotuen hakemisessa. Jos nuori pakotetaan hakemaan lähihoitajaksi niin älkää jättäkö nuorta yksin tämänkään kanssa. Itse en onneksi ole joutunut pakotettuna
Välivuosi itselle on ollut kova paikka, olen toiselta asteelta valmistunut viimevuonna ja en mihinkään sitten päässyt. Se häpeä mitä tunsin ja kateellisuus mikä minulle on syntynyt niitä kohtaan jotka ovat päässeet opiskelemaan on ollut musertavaa, itsevarmuuteni tuhoutui täysin ja koin itseni täysin epäonnistumiseksi kun en edes töihin mihinkään päässyt. Kesä ja syksy opintojen loppumisen jälkeen oli minulle todella raskas koska kauheaa säätöä työkkärin ja kelan kanssa, omille muutto yms lisäksi vappu kun näki vanhojen luokkalaisten snäppejä opiskelijatapahtumista samalla kun itse olin vain kotona tekemättä mitään. Nyt olen lukenut paljon kokeisiin ja saanut ihan hyviä pisteitä valmennuskurssin harjoituskokeessa ja ihan luottavaisin mielin mennään kokeeseen mutta samalla on tunne "mitä jos en taaskaan pääse opiskelemaan", en tiedä miten enää toista välivuotta jaksaisin.
Onko tietoa paljonko Aallossa liikkuu varasijat esim. robotiikka&automaatio?
Vierailija kirjoitti:
Onko tietoa paljonko Aallossa liikkuu varasijat esim. robotiikka&automaatio?
Kato täältä pisterajojen muutokset 2023 ja 2024 https://valmennuskeskus.fi/di-valmennuskurssi/di-pisterajat/
Onkohan milloin Savonian tuloksia odotettavissa tai milloin ovat tulleet esim. Viime vuonna? Hain verkkokurssin kautta ei-ensikertalaisena ja vielä ei näy edes lisätietopalkkia Opintopolussa.
Itsekin odottelen Savonian tuloksia verkkokurssista ei-ensikertalaisena. Ilmeisesti sote ala kyseessä😉
Vierailija kirjoitti:
Onkohan milloin Savonian tuloksia odotettavissa tai milloin ovat tulleet esim. Viime vuonna? Hain verkkokurssin kautta ei-ensikertalaisena ja vielä ei näy edes lisätietopalkkia Opintopolussa.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuuko jono jo vai vasta heinäkuussa?
Liikkunut reilulla 20 sijalla yhdessä ja muutamassa muussa 1-10 sijalla minulla ainakin
Missä on liikkunu 20 sijaa? Mikä ala?
Jaahas, AMK varasija 70. Kiitti ja kuitti.
Noussu varasijalla kuudella. Olin 44 ja nyt 38... äääh, jotenki olin tyydyttäytyny sillä että ois joku mahis päästä todistuksella, mutta kai se on nieltävä ja mentävä valintakokeeseen. Sitä saaki vielä viikonlopun paniikkilukea :s
Vaikka kovasti oonkin harjotellu, mutta jotkut jutut ei vaan millään painu mieleen. Prosentit varsinkaan!
Vierailija kirjoitti:
Noussu varasijalla kuudella. Olin 44 ja nyt 38... äääh, jotenki olin tyydyttäytyny sillä että ois joku mahis päästä todistuksella, mutta kai se on nieltävä ja mentävä valintakokeeseen. Sitä saaki vielä viikonlopun paniikkilukea :s
Vaikka kovasti oonkin harjotellu, mutta jotkut jutut ei vaan millään painu mieleen. Prosentit varsinkaan!
Laita google hakuun omaan tahtiin matematiikka. Sieltä löytyy lukion 1. matikka kurssi, jossa prosenttilaskut ja moni muu perusjuttu on selkeästi ja voit tehdä myös harjoitustehtäviä. Ovat siis vapaasti käytössä olevia materiaaleja.
Onkohan varasijat liikkuneet jo tälle päivää? Vai liikkuuko ne useammankin kerran päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Varasijat voivat liikkua viikonloppuna. Oppilaitokset ei päivitä tietenkään mitään, mutta mulla liikkui viime vuoden yhteishaussa paikat myös viikonloppuna. Jonot tietysti liikkuu vain kun jotain tapahtuu, joten eihän jokaisena arkipäivänäkään mitään välttämättä tapahdu.
Isoimmat muutokset tulee pari päivää ekojen tulosten jälkeen ja sitten silloin heinäkuun tulospäivän jälkeen. Alasta riippuen voivat tietysti liikkua muutenkin ja mahdollisuus jonojen liikkumiseen jatkuu sinne jonnekin elokuulle asti, milloin varasijoilta hyväksyminen sulkeutuu.
Ei ne nyt liiku vaan pääsykokeiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nyt liiku vaan pääsykokeiden jälkeen.
Mulla tuli tulokset 20. ja 21.5 ja siitä lähtien ovat liikkuneet joka päivä, myös tänään. Kaverini haki viime vuonna ja piti tilastoa varasijojen liikkeestä. Hänen kohteissaan liikettä tapahtui koko hakukauden ajan, eniten just tässä alussa toukokuussa ja sitten heinäkuussa. Riippuu varmaan tosi paljon siitä mihin hakee ja missä kiintiössä.
Miten voitte olla amk-.ssa varasijalla, kun pääsykokeet on vasta ensi viikolla?
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte olla amk-.ssa varasijalla, kun pääsykokeet on vasta ensi viikolla?
Todistusvalintajono ja pääsykoejono ovat erikseen, eli voi olla varasijalle vaikka molemmissa yhtä aikaa.
Käykäähän ottamassa jodelista Pääsykokeet kanava haltuun, maailmanlaajuinen kanava ja paljon aktiivisempi kuten esim tämä foorumi.
Palkkiteoria selitettyä:
Palkkiteoria tarkoittaa siis sitä, että jos sulla yhtäkkiä katoaa jo näkyvillä olleet tiedot alemmista hakuvaihtoehdoista, olisit pääsemässä ylempään vaihtoehtoon. Eli siis tällainen muutos palkkiin:
Todistusvalinta (YO) / pisteesi: 111 / alin hyväksytty: 123 / varasijalla: 11
->
Todistusvalinta (YO) / pisteesi: - / alin hyväksytty: - / varasijalla: opiskelijavalinta kesken
Jos olet hakenut vaikkapa neljään eri kouluun, ja hakuvaihtoehtojen 3. ja 4. palkeista katoaa tiedot, palkkiteorian mukaan olisit pääsemässä 2. vaihtoehtoosi.
Ok, kiitos vastauksesta! Toivotaan et kaikki pääsemme sinne, minne haluamme