Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
5201/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nousin pari v sitten n. sijalta kuusi sosinomiksi (Laurea)

Vierailija
5202/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko se vipunen on havahtunu uutee päivää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5203/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon voi olla stressittömin portti juuri avoin väylä. Kun hankkii ajassa x 50 - 60 opintopistettä hyvin arvosanoin tavoitteen mukaisia opintosuorituksia, muut kriteerit on täytettynä - kohtalainen yo-todistus - mahdollinen motiivikirje myös laadittuna: sitäkin saatetaan vaatia. Se on siinä. Kun pääsee yliopistoon, suoritukset saa hyväkseen ja pääsee etenemään riuskasti kandivaiheen ohi jne. 

Voi huomata jo väyläopinnoissa, että ala ei sittenkään ole oma ja opintoja voi suunnata toisaalle. 

Ensi vuonna tulee taas uudistuksia, jotka vähän muuttavat todellisuutta. Oppi harvoin ojaan kaataa.

Vierailija
5204/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joko se vipunen on havahtunu uutee päivää?

Ei oo, eli eivät varmaan ole tänään kiinnostuneita sitä päivittämään lainkaan. Tuskin tähä aikaa kukaan siellä päivittelee enää

Vierailija
5205/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisella fiiliksellä olette nyt, kun kevään hakurumba on ohitse ja tulokset tulleet ? Itse olen vieläkin niin onnessani, kun sain haluamani opiskelupaikan. MInulla riitti pisteet hakuvaihtoehtoon 2. Ensimmäisellä yrittämällä pääsin ei-ensikertalaisten kiintiössä lääkikseen. Työpaikalla ei tiedetä, että olen hakenut tai että olen päässyt opiskelemaan. Tarkoitus irtisanoa itseni ensi viikolla. Olen työskennellyt lähihoitajan tehtävissä viimeiset pari vuotta (löytyy käytynä lukio ja amis). Odotan innolla työnantajan reaktiota.

Vierailija
5206/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö kaikki oman koesuorituksen Vallusta? Mulla ei näy mitään =(

Vierailija
5207/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille. Aikoinani hain ja pääsin lääkikseen heti lukion jälkeen. Nykyään en varmaan pääsisi, on muutettu pääsyä niin yo-todistuspainotteiseksi ja suurin osa jotka pääsevät,on varmaan monta ällää kirjoittaneet. Itsellä vain yksi L. Tuntuu että paineita kasataan yo-kirjoituksiin nuorille  opiskelijoille. Monesti pohdin, että minne järkevälle alalle ohjaisin omia lapsiani ettei paineet kasvaisi liikaa...

Lääkörin hommat+palkkaus olleet oikein ok, mutta etätyömahdollisuuksiahan ei kauheasti ole ja esim päivystyksiä ja ylitöitä paljon. Lomia ei aina voi saada niin hyvin.Tärkeä pohtia työnkuvaa muutenkin kun miettii mikä ala itselle sopiva. Minne hait ja minkä takia?

Vierailija
5208/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisella fiiliksellä olette nyt, kun kevään hakurumba on ohitse ja tulokset tulleet ? Itse olen vieläkin niin onnessani, kun sain haluamani opiskelupaikan. MInulla riitti pisteet hakuvaihtoehtoon 2. Ensimmäisellä yrittämällä pääsin ei-ensikertalaisten kiintiössä lääkikseen. Työpaikalla ei tiedetä, että olen hakenut tai että olen päässyt opiskelemaan. Tarkoitus irtisanoa itseni ensi viikolla. Olen työskennellyt lähihoitajan tehtävissä viimeiset pari vuotta (löytyy käytynä lukio ja amis). Odotan innolla työnantajan reaktiota.

No itsellä varasija, eli jännitystä edelleen, mutta halusin vaan tulla hurraamaan sinulle. Upea suoritus ja vielä ei-ensikertalaisena ensimmäisellä yrityksellä - wau! 😍 Onnea suuresti! 

Vierailija
5209/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet ei-enskoissa, jos sulla on lukio ja amis käytynä?

Vierailija
5210/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metropolian ja Haaga-Helian hakijoiden joukossa on yliopistoon pyrkineitäkin, jotka odottavat kieli pitkällä, mitä nämä jo päässeet aikovat oikein  lopultakaan ottaa.

Vapautumista tapahtuu, mutta odotelkaa dead lineen asti. Mietinnän paikka se on itse kullakin, mikä lopulta on se mieleinen paikka. 

Hakupainealoilta vapautuu murusia, mutta sitäkin tapahtuu. Amkeista vapautuu enemmän. Muut ovat siltä väliltä. 

Vierailija
5211/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan tuntea sinut? Olet Porvoosta?

Vierailija
5212/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet ei-enska? Oletko joskus erehtynyt hyväksymään korkeakoulupaikan ja täten menettänyt statuksen? 

Onnea joka tapauksessa. Fiilistele vain työpaikallakin tyyliin Tavataan kandina! Sattumalta lääkis ei aukene. Joskus ei edes mikään auta. Ei mikään. 

Vierailija
5213/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla että sait opiskelupaikan. Onneksi olkoon 🙂. Aika kova juttu päästä lääkikseen.

Itse sain paikan varhaiskasvatuksen maisteriopintoihin Ouluun. Olen kyllä innoissani, mutta vähän hirvittää miten jaksan kun teen opinnot työn ohessa. Onneksi opinnot voi tehdä kokonaan etänä niin ei tarvitse matkustaa pääkaupunkiseudun ja Oulun väliä 😁. 

Vierailija
5214/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea päässeille! Hienoa työtä ootte tehny.

Vierailija
5215/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kaikille. Aikoinani hain ja pääsin lääkikseen heti lukion jälkeen. Nykyään en varmaan pääsisi, on muutettu pääsyä niin yo-todistuspainotteiseksi ja suurin osa jotka pääsevät,on varmaan monta ällää kirjoittaneet. Itsellä vain yksi L. Tuntuu että paineita kasataan yo-kirjoituksiin nuorille  opiskelijoille. Monesti pohdin, että minne järkevälle alalle ohjaisin omia lapsiani ettei paineet kasvaisi liikaa...

Samalla lailla olisit päässyt pääsykokeilla kuin pääsit silloinkin.

Lääkikseen on aina ollut vaikea päästä. Nuorilta tuntuu jotenkin hämärtyneen se. Ei sinne ennenkään päässyt vain menemällä, lujasti piti tehdä töitä. Nyt työn voi tehdä jo lukioaikana ja päästä sillä. Se on tosi hyvä uudistus. Naapurin monen ällän ylioppilaalla meni kolme vuotta päästä lääkikseen. Abivuonna ei jaksanut lukea tarpeeksi, seuraavana vuonna oli intissä ja vasta kolmannella kerralla pääsi. Nyt olisi päässyt papereilla jo heti.

Oma nuoreni ja hänen kavereistaan valtaosa on päässyt todistuksella. Muutama hakupainealoille, osa "tavallisille" yliopistoaloille, osa ammattikorkeakouluun. Todistuksiakin on vastaavasti ollut ällistä keskitason papereihin. Jokainen on ollut paikastaan iloinen. Kaikki ovat päässeet juuri toivealalleen, vaikka ehkä eri kouluun kuin ykköstoive oli.

Todistusvalinta on ollut hyvä uudistus.

Vierailija
5216/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korkeakoulu tutkintoa

Vierailija
5217/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, mutta vielä hiukan epäuskoinen fiilis, ovet haaveilemaani maisteriohjelmaan aukesivat, eli pääsin ykköstoiveeseeni.

Olen yrittänyt kerran aiemmin, mutta siitä on aikaa joku 8-9 vuotta. Silloin en päässyt ja erinäisten sattumusten vuoksi jätin koko opiskeluhaaveen taakseni, kunnes se viime kevään hakuketjua huvikseni seuratessa nosti taas päätään. Hain kolmeen paikkaan, tulin suoraan hyväksytyksi kahteen niistä, alempi tietysti peruuntui.

Tulen tekemään maisteriopinnot päivätyön ohessa ja löytyy lapsiakin muutama, ikähaarukalla taaperosta teiniin =D Olen kertaalleen suorittanut tutkinnon lähes samoissa olosuhteissa, joten eiköhän tästäkin jotenkin selvitä, vaikka vaatimustaso on nyt hiukan eri kuin viime kerralla.

Onnea kaikille valituille ja jännään vieläkin päivittäin täällä taustalla, että varasijoilla piinailevat saisivat toivomansa opiskelupaikan.

Vierailija
5218/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korkeakoulu tutkintoa

Täh. Eli silloin olet nimenomaan enskakiintiöö.

Vierailija
5219/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korkeakoulu tutkintoa

Mut siis sittenhän sä oot nimenomaan enskoissa. Vai ootko ottanut amk paikan vastaan aiemmin?

Vierailija
5220/6747 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korkeakoulu tutkintoa

Täh. Eli silloin olet nimenomaan enskakiintiöö.

Ei välttämättä, jos hän on jo ehtinyt jonkun korkeakoulupaikan ottaa vastaan.