KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Mitä käy jos AMK valinnassa ei täyty kaikki ensikertalaisille varatut paikat? Jos siis paikan vastaanottajia ei siihen olekaan riittävästi. Vapautuuko silloin ns. ylimääräiset paikat ei-ensikertalaisille?
Lisähakuja on jo julkaistuna. Pääasiassa ruotsin- ja englanninkielisille linjoille, mutta on suomenkielinen restonomi ja sote YAMKin ikäosaamisen tarjolla.
Lisääkin varmasti tulee vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä käy jos AMK valinnassa ei täyty kaikki ensikertalaisille varatut paikat? Jos siis paikan vastaanottajia ei siihen olekaan riittävästi. Vapautuuko silloin ns. ylimääräiset paikat ei-ensikertalaisille?
Kyllä.
Katso kuitenkin tarkasti, ettet sekoita ensisijaista ja ensikertalaista. Aika harvinainen tilanne taitaa olla, että ensikertalaiset loppuvat kesken. He siis pääsevät kuinka huonoilla numeroilla tahansa sisään, ellei ole laitettu jotain kynnysehtoa.
Yleinen asumistuki loppuu 31.7.2025.. Näin luki suomeksi uutisoinnissa. En ole muualta tarkistanut.
Lukiolaisilla lukuvuosi alkaa jo elokuussa, jolloin he alkavat saada asumisen tukea, olkoon se millä nimellä hyvänsä.
Joillakin muilla voi olla toisin.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen asumistuki loppuu 31.7.2025.. Näin luki suomeksi uutisoinnissa. En ole muualta tarkistanut.
Lukiolaisilla lukuvuosi alkaa jo elokuussa, jolloin he alkavat saada asumisen tukea, olkoon se millä nimellä hyvänsä.
Joillakin muilla voi olla toisin.
Kannattaa lukea muutakin kuin otsikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Sama viikko mikä muillakin, paitsi todistuslaisilla ollut koko kevät ja kesä aikaa.
Pointti nyt varmaan oli, että jos ihmiset tietävät, etteivät aio ottaa paikkaa vastaan, niin vapauttaisivat sen heti kiertoon.
Miksi oletat että jotkut tietävät varmaksi etteivät ota paikkaa vastaan? Eiköhän tätä nyt kumminkin saa ihan sen koko määrätyn ajan harkita ja selvittää asioitaan. Päätöksestä kumminkin on isot seuraukset päättipä paikan ottaa tai jättää. Sitten kun sinulle itsellesi se paikka varasijoilta irtoaa niin myös sinulla on oikeus harkita paikan vastaanottamista siihen määräpäivään saakka. Toki voi ottaa paikan ehdollisesti vastaan ja jäädä jonottamaan ylempiin hakutoiveisiisi ja tässäkin tapauksessa paikka on sinulla " jumissa" siihen saakka e
Eiköhän kolme päivä riittäis harkintaan, kun on kuitenkin koko tämän ajan ollut tietoinen varasijoistaan. Itse ainakin tiedän nyt jo, kumman paikan hylkäisin ja kumman ottaisin, jos varasijalta pääsisinkin sisään. On itsekästä pantata itselleen pitkään, kun jonossa on oikeasti halukkaita vastaanottamaan paikan hetimmiten.
Kuulostaa siltä että osalla on kärsivällisyys niin loppu ja pinna kireällä, että keksivät ihmisryhmän joka panttaisi tahallaan koulupaikkoja vain muiden kiusaksi :D Yrittäkääpä malttaa vielä hetki ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että osalla on kärsivällisyys niin loppu ja pinna kireällä, että keksivät ihmisryhmän joka panttaisi tahallaan koulupaikkoja vain muiden kiusaksi :D Yrittäkääpä malttaa vielä hetki ihan rauhassa.
No kyllä, viime päivät täällä on ilmeisesti ollut kiukkupussien kokoontumisajot. Harmi, on ollut muuten niin tsemppaava ja iloinen ketju kerrankin.
Ensi kerralla pärjäät kokeessa paremmin tai käyt korottamassa yo-arvosanoja niin ei tarvitse varasijoilla odotella. Helppoa.
Olen Tietotekniikan TkK ja lähdin opiskelemaan alaa lukion jälkeen, työllistyin nopeasti ja en sitten maisteria jaksanut enää suorittaa. Työ on ihan mielenkiintoista ja palkkakin on ihan hyvä mutta lapsuudessani olen aina halunnut olla lääkäri. Tietotekniikka oli toisisijainen vaihtoehto ja siihen päädyin koska en halunnut välivuosille jäädä. Nyt olen melkeistä 30 ja aina kun näen jonkun ambulanssin, lääkintähelikopterin yms, tunnen melkeistä kuinka adrenaliini alkaa virrata suonissa ja mieleen tulee että pääsisimpä itsekkin tekemään tuollasta työtä.
Mietin että nyt kun työtilanne on mitä on ja säästöjäkin saanut kasaan, olisiko uhka vai mahdollisuus aloittaa pääsykoerumba ja hakeutua lääkikseen näin vähän vanhemmalla iällä ja toteuttaa omaa unelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen Tietotekniikan TkK ja lähdin opiskelemaan alaa lukion jälkeen, työllistyin nopeasti ja en sitten maisteria jaksanut enää suorittaa. Työ on ihan mielenkiintoista ja palkkakin on ihan hyvä mutta lapsuudessani olen aina halunnut olla lääkäri. Tietotekniikka oli toisisijainen vaihtoehto ja siihen päädyin koska en halunnut välivuosille jäädä. Nyt olen melkeistä 30 ja aina kun näen jonkun ambulanssin, lääkintähelikopterin yms, tunnen melkeistä kuinka adrenaliini alkaa virrata suonissa ja mieleen tulee että pääsisimpä itsekkin tekemään tuollasta työtä.
Mietin että nyt kun työtilanne on mitä on ja säästöjäkin saanut kasaan, olisiko uhka vai mahdollisuus aloittaa pääsykoerumba ja hakeutua lääkikseen näin vähän vanhemmalla iällä ja toteuttaa omaa unelmaa?
Sanoisin, että ehdottomasti - Go for it!
Sanoisin että anna mennä! Työvuosia on reilusti jäljellä ja varmasti maksaa myöhemmin takaisin. t. 40v opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä! Elämä on lyhyt ja kannattaa tavoitella unelmiaan. Eikä ainakaan kannatta miettiä mitä joku muu ajattelee. Mä pääsin psykalle vastoin monia odotuksia ei-enskana vaikka olen jo reilusti yli 30v. Eipähän tarvii jäädä pohtimaan että olisiko pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä, viime päivät täällä on ilmeisesti ollut kiukkupussien kokoontumisajot. Harmi, on ollut muuten niin tsemppaava ja iloinen ketju kerrankin.
Sama ilmiö oli viime vuonna tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ambulanssi kiinnostaa niin parempi osoite on ensihoitaja amk. Sisäänpääsy on tosin lähes yhtä vaikeaa kuin lääkikseen
Vierailija kirjoitti:
Lisähakuja on jo julkaistuna. Pääasiassa ruotsin- ja englanninkielisille linjoille, mutta on suomenkielinen restonomi ja sote YAMKin ikäosaamisen tarjolla.
Missä näitä lisähakupaikkoja on julkaistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä lisähakupaikkoja on julkaistu?
Vierailija kirjoitti:
Sä olet näissä (mukamas) vanhemmissa lääkishaikailijoissa vielä sitä junioriosastoa. Anna mennä vaan.
Mulle tuli ihan yllätyksenä miten vaikeaa on päästä ensihoitajaksi. :D
Jokaisella on oikeus tehdä huolellisesti harkittu päätös paikan hyväksymisestä tai hylkäämisestä.