KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ihan yllätyksenä miten vaikeaa on päästä ensihoitajaksi. :D
Lisäksi siinä on ne työn haitat, eli väkivallan uhka, raskas tehtävänkuva, työvuorojen pituudet ja tehtäviin nähden huono palkka.
Jos osallistuit kasvatusalan soveltuvuuskokeeseen ja jäit piste-erittelysi mukaan A-pysäkillä arvioidulla sitoutumisen ja opiskelukyvyn osa-alueella nollille, kysy syytä valintapalvelusta ja tee sen jälkeen tarvittaessa maksuton oikaisuvaatimus.
Oikaisuvaatimuslomake aukeaa 3.7. klo 9
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Kiitoksia kaikille tsempeistä, kai sitä pitää sitten lääkistä alkaa tavoittelemaan.
Onko jotain suosituksia miten kannattaisi alkaa lukemaan pääsykokeita varten. Viimeisistä opinnoista on itsellä jo yli 7 vuotta, biologiaa ja kemiaa en ole käynyt kuin pakolliset lukiossa. Fysiikka ja Matematiikka ainakin joskus oli vielä kovalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Tietotekniikan TkK ja lähdin opiskelemaan alaa lukion jälkeen, työllistyin nopeasti ja en sitten maisteria jaksanut enää suorittaa. Työ on ihan mielenkiintoista ja palkkakin on ihan hyvä mutta lapsuudessani olen aina halunnut olla lääkäri. Tietotekniikka oli toisisijainen vaihtoehto ja siihen päädyin koska en halunnut välivuosille jäädä. Nyt olen melkeistä 30 ja aina kun näen jonkun ambulanssin, lääkintähelikopterin yms, tunnen melkeistä kuinka adrenaliini alkaa virrata suonissa ja mieleen tulee että pääsisimpä itsekkin tekemään tuollasta työtä.
Mietin että nyt kun työtilanne on mitä on ja säästöjäkin saanut kasaan, olisiko uhka vai mahdollisuus aloittaa pääsykoerumba ja hakeutua lääkikseen näin vähän vanhemmalla iällä ja toteuttaa omaa unelmaa?Jos ambulanssi kiinnostaa niin parempi osoite on ensihoitaja amk. Sisäänpääsy on tosin lähes yhtä va
Ei kai kannata kouluttautua ammattiin, jossa palkka ei reilusti ole enemmän kuin nykyisessä puhumattakaan, että olisi huonompi. Ambulanssilääkärin erikoislääkärin hommat tai päivystys tai kirurgia kuulostaa sopivalta tälle henkilölle. Sisäänpääsy ensihoitajaksi voi olla vaikeaa, mutta sinne ei L-riviä tarvita. Eikö sinne pääse ammattikoulustakin? Ja ehkä juuri lähihoitajan tms. hoitoalan tutkinto alle.
Olettaisin, että ensihoitajaopintoihin pääsyn vaikeudet ovat laadullisesti varsin erilaisia kuin lääkiksen. Eivät vertailukelpoisia siis.
Onko arkkitehtilinjojen tuloksia tullut jo jossain?
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia kaikille tsempeistä, kai sitä pitää sitten lääkistä alkaa tavoittelemaan.
Onko jotain suosituksia miten kannattaisi alkaa lukemaan pääsykokeita varten. Viimeisistä opinnoista on itsellä jo yli 7 vuotta, biologiaa ja kemiaa en ole käynyt kuin pakolliset lukiossa. Fysiikka ja Matematiikka ainakin joskus oli vielä kovalla tasolla.
Mafyn itseopiskelupaketti. Sieltä eka lukion kertaus haltuun ja sitten lääkisosion kimppuun.
Btw, itse olin 30-vuotias kun aloitin aikuislukiossa hakukelpoisuuden hankkimisen lääkistä varten. Elämässä on monenmoista mutkaa ollut matkan varrella, ja nyt 40-vuotiaana alkaa osaaminen olla sitä tasoa, että ensi vuonna toivottavasti pääsen sisään 🙏🏻 Tsemppiä, et ole vielä edes vanha hakija :)
Vierailija kirjoitti:
Olen Tietotekniikan TkK ja lähdin opiskelemaan alaa lukion jälkeen, työllistyin nopeasti ja en sitten maisteria jaksanut enää suorittaa. Työ on ihan mielenkiintoista ja palkkakin on ihan hyvä mutta lapsuudessani olen aina halunnut olla lääkäri. Tietotekniikka oli toisisijainen vaihtoehto ja siihen päädyin koska en halunnut välivuosille jäädä. Nyt olen melkeistä 30 ja aina kun näen jonkun ambulanssin, lääkintähelikopterin yms, tunnen melkeistä kuinka adrenaliini alkaa virrata suonissa ja mieleen tulee että pääsisimpä itsekkin tekemään tuollasta työtä.
Mietin että nyt kun työtilanne on mitä on ja säästöjäkin saanut kasaan, olisiko uhka vai mahdollisuus aloittaa pääsykoerumba ja hakeutua lääkikseen näin vähän vanhemmalla iällä ja toteuttaa omaa unelmaa?
Anna palaa! kokeile ens keväänä.
Kaikki hoitoalan paikat suurista kaupungeista ovat vaikeapääsyisiä ei-ensikertalaisille. Ensihoitaja kaikkein vaikein. Syynä on pieni paikkakiintiö sekä hyvät ja motivoituneet hakijat, jotka todella haluavat vaihtaa alaa.
Perustason ensihoitajat ovat lähihoitajan tutkinnolla, mutta heillä ei tietenkään ole samanlainen työnkuva kuin ensihoitaja (AMK):lla.
Vaikka jokaiselle on varattu aika pohtia paikan vastaanottamista, niin toivon, että paikka otetaan vastaan tai hylätään mahdollisimman nopeasti. Näin saadaan myös varasijat kiertämään nopeasti. Jokainen toivoo opiskelupaikkaa tai ainakin päätöstä asiaan. Itse roikuin pari vuotta sitten varasijalla 2 lähes viikon ajan yliopistoon. Vipunen näytti, että kaksi paikkaa on vielä vapaana. Jotkut panttasivat paikkoja; eivät ottaneet vastaan eivätkä hylänneet. Sain sitten varasijavalinnan viimeisenä päivänä klo 20 s-postia, että minut on valittu. Voi sitä riemun määrää. Paikan vastaanottamisessa meni 2 minuuttia! Miettiä ei tarvinnut, olin mietintäni tehnyt jo hakuvaiheessa. Olisihan se ollut kiva saada paikka edes muutama päivä aikaisemmin. Oli aika kiire vuokrata asunto ja järjestellä muutto ja muut hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain suosituksia miten kannattaisi alkaa lukemaan pääsykokeita varten. Viimeisistä opinnoista on itsellä jo yli 7 vuotta, biologiaa ja kemiaa en ole käynyt kuin pakolliset lukiossa. Fysiikka ja Matematiikka ainakin joskus oli vielä kovalla tasolla.Mafyn itseopiskelupaketti. Sieltä eka lukion kertaus haltuun ja sitten lääkisosion kimppuun.
Btw, itse olin 30-vuotias kun aloitin aikuislukiossa hakukelpoisuuden hankkimisen lääkistä varten. Elämässä on monenmoista mutkaa ollut matkan varrella, ja nyt 40-vuotiaana alkaa osaaminen olla sitä tasoa, että ensi vuonna toivottavasti pääsen sisään 🙏🏻 Tsemppiä, et ole vielä edes vanha hakija :)
Onko nuo Mafyn paketit oikeasti hyviä? Riittääkö peruspaketti vai kannattaako ottaa laajempi? En ole itse siis lääkikseen hakemassa, mutta ajattelin kirjoittaa yo-reaalin ja korottaa matematikan numeroa. Omista yo-kirjoituksista on siis jo aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain suosituksia miten kannattaisi alkaa lukemaan pääsykokeita varten. Viimeisistä opinnoista on itsellä jo yli 7 vuotta, biologiaa ja kemiaa en ole käynyt kuin pakolliset lukiossa. Fysiikka ja Matematiikka ainakin joskus oli vielä kovalla tasolla.Mafyn itseopiskelupaketti. Sieltä eka lukion kertaus haltuun ja sitten lääkisosion kimppuun.
Tuo vaikuttaisi oikein pätevältä paketilta, pitää se siis hommata! Isot tsempit sinnekin ja toivon todella että pääset sisään.
Meillä nuoremme venytti saamaansa Aallon paikka viime vuonna loppuun asti kun odotti saako hakemansa työpaikan, jonka sittemmin sai joten jättikin lähtemättä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo Mafyn paketit oikeast
Kyllä ainakin itse olen tykännyt, mulla on 2 tai 3 kertaa ollut niiltä io-materiaali (tosiaan lääkiksen, ja niihin on kuulunyt myös fy-ke-bi-ma yo-kertaus) 👍🏻 En tiedä, paljon pelkkä yo-kertaus maksaa, mutta veikkaisin, että joitakin kymppejä, joten ei siinä joka tapauksessa korkealta putoa.
"Onko nuo Mafyn paketit oikeasti hyviä? Riittääkö peruspaketti vai kannattaako ottaa laajempi? En ole itse siis lääkikseen hakemassa, mutta ajattelin kirjoittaa yo-reaalin ja korottaa matematikan numeroa. Omista yo-kirjoituksista on siis jo aikaa"
Reaalia ei ole enää olemassa. Aineet kirjoitetaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ihan yllätyksenä miten vaikeaa on päästä ensihoitajaksi. :D
Riippuu vähän siitä, mihin hakee. Varmaan suosituimpiin amkkeihin voi ollakin vaikea päästä.
Ensihoitaja on oikeasti yksi vaikeimmista amk-aloista päästä sisään. Jonnekin pikkupaikkakunnalle tietysti voi päästä helpommin kuin isompiin kaupunkeihin. Ei-ensikertalaiselle vielä tarjolla ne max 2-3 paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
"Onko nuo Mafyn paketit oikeasti hyviä? Riittääkö peruspaketti vai kannattaako ottaa laajempi? En ole itse siis lääkikseen hakemassa, mutta ajattelin kirjoittaa yo-reaalin ja korottaa matematikan numeroa. Omista yo-kirjoituksista on siis jo aikaa"
Reaalia ei ole enää olemassa. Aineet kirjoitetaan erikseen.
Äh, ok, putosin jo kärryiltä, miten uusimmat yo-kirjoitukset menee :). Itsellä on kielistä tosi hyviä arvosanoja, matikasta huono, siksi haluaisin korottaa arvosanaa siinä ja kirjoittaa bilsan, jotta todistusvalinnassa saisi reilummin pisteitä. Ei-enskana se on aikas tärkeää, mutten sit tiedä, oonko ihan hakoteillä nyt.
Ainereaalit ne nykyään ovat. Kirjoitetaan se yksi yksittäinen aine, kuten just bilsa.
Jos haet yliopistoon, huomaathan, että pisteytys muuttuu ensi vuodelle. Riippuu täysin hakukohteesta on bilsa paras valinta vai ei.
Kirjoittaminen joka tapauksessa menee ensi keväälle, syksyn kokeiden ilmoittautumisaika on jo päättynyt.
Hain lääkikseen muutama vuosi sitten ja harjoittelin Mafyn itseopiskelumateriaaleilla lähtien lähes nollatasolta. En päässyt, mutta vika ei ollut materiaaleissa, olisi vaan pitänyt jaksaa tehdä enemmän tehtäviä. Mafyn lääkispaketti on kyllä hyvä, siellä on tosi paljon tehtäviä joilla voi harjoittaa sitä kuuluisaa laskurutiinia ja seurata omaa edistymistä. Saa myös harjoituskokeet, jotka ovat samanlaisia kuin oikeat ja niiden avulla voi verrata omaa tasoa muihin hakijoihin. Suosittelen kuitenkin että lääkikseen hakemista miettivät hommaavat/lainaavat myös ihan lukion fy/ke/bi oppikirjat ja ainakin lukaisevat ne läpi, koska asiat on esitetty Mafyssä niihin verrattuna tosi tiiviisti.
Riippuu vähän siitä, mihin hakee. Varmaan suosituimpiin amkkeihin voi ollakin vaikea päästä.