KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Anteeksi tyhmä kysymys taas, mutta siis jos viimeiseltä sijalta hävinnyt varasija ja tokavikaan ilmestynyt palkit, tarkoittaako se että olisin pääsemässä tokavikaan hakukohteeseen?
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi tyhmä kysymys taas, mutta siis jos viimeiseltä sijalta hävinnyt varasija ja tokavikaan ilmestynyt palkit, tarkoittaako se että olisin pääsemässä tokavikaan hakukohteeseen?"
En osaa sanoa, miten yleensä ottaen käy tuossa tilanteessa, mutta mulla hävisi jonotuspaikka tokasta vaihtoehdosta samalla, kun ensimmäiseen vaihtoehtoon ilmestyi palkit. Muutaman päivän päästä sain tietää, että olin saanut opiskelupaikan ekasta vaihtoehdosta. Toivottavasti sulle käy samoin.
Tyhmä kysymys, voikohan varasija 2 enää liikkua jos kyse YAMK-opinnoista. Paikkoja vielä vastaanottamatta Vipusen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin Turun yliopistoon lukemaan englannin filologiaa!! Ei voi olla totta 🙊
Olin IHAN varma, että koe meni penkin alle! Hermostuksissani tein siinä ekassa tehtävässä useammankin elementaali-tason virheen, eikä alati hupenevan aikarajan takia ollut aikaa pysähtyä oikein miettimään mitään kohtaa kunnolla ja piti heittää mutu-tuntumalla aika monta vastausta... mutta koe meni just ja just rimaa hipoen läpi
Onnea ja tsemppiä kaikille vielä tuloksiaan odottaville tai varasijoilijoille! Oli pakko tulla tänne tuulettamaan ku oon ihan hypenä just nyt mutta kukaan tutuista ei tunnu innostuvan ilouutisista 😕
ONNEA! Mahtavaa. Mulla vähän sama fiilis, pääsin YAMKiin opiskelemaan johtajuutta. Eka kommentit nihkeitä, vähän että älä sitten polta itseäsi loppuun (Opiskelu työn ja arjen ohella)
Valtavan paljon onnea sinulle!!
Näissä tällaisissa vähättelevissä kommenteissa on yleensä taustalla se hyväntahtoisuus, "ethän polta itseäsi loppuun".
Muutkin ovat selvinneet työn ohessa opiskelusta, sinäkin tulet selviämään. Eikä enää anneta muuta vaihtoehtoa, kun opiskelulle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin työn ohessa. Vielä pari vuotta sitten oli.
Myös epäonnistumisen pelkoa toisen puolesta. Saatetaan esim. sanoa, että mitä sinä sinne lääkikseen yrität, on niin vaikea päästä, mene sairaanhoitajaksi! Saatetaan jopa kuvitella, että siitä voi tuosta vaan jatkaa lääkäriksi, niin fiksumpi tehdä sillä lailla!
Ja myös ihan silkka kateus, jota ei ehkä itsekään ole itsessään tunnistanut. Sinä yrität eteenpäin ja toteutat unelmiasi. Turvallisuushakuisempi ei uskalla yrittää. Joko epäonnistuisi opiskelussa tai vähintäänkään ei saisi korkeammalla koulutuksella töissä mitään uutta.
Siteeraan entistä presidenttiämme Mauno Koivistoa: Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys, voikohan varasija 2 enää liikkua jos kyse YAMK-opinnoista. Paikkoja vielä vastaanottamatta Vipusen mukaan.
Kuinka moni on ykköstoiveessaan (näkyy Vipusen filtteristä hakutoive) ja onko jotain paremman oloista vaihtoehtoa vielä tulematta? Tuolla siirtymällä varasijat liikkuvat, ei niinkään sillä, että paikka jätetään ottamatta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. Aika harva yamk-hakijoista on hakenut myös yliopistoon, joten eiköhän tässä vaan odotella, että muut kuin ykköstoiveeseen päässeet voivat ylipäätään ottaa paikan vastaan? Suurin osa ykköstoiveista on kuitenkin paikkansa jo hyväksynyt
Vierailija kirjoitti:
ONNEA! Mahtavaa. Mulla vähän sama fiilis, pääsin YAMKiin opiskelemaan johtajuutta. Eka kommentit nihkeitä, vähän että älä sitten polta itseäsi loppuun (Opiskelu työn ja arjen ohella)
Onneksi olkoon! Ei kannata kommentoijista välittää, joillekin ajatuskin opiskelusta on niin työläs ja ahdistava että miettivät miten joku siitä voi selvitä saati pitää. Nimim. toista maisteria työn ohella..
Itselle ei ole tullut vielä Opintopolkuun mahdollisuutta hyväksyä tarjottua paikkaa (sostyö) kun näkyy että edelleen olisi tulokset kesken. Ilmeisesti niin paljon hakukohteita vielä tulematta että vaikuttaa tuloksiin yleisellä tasolla.
Näin aiemmalla työnohella opiskelukokemuksella tosiaan kaikille siihen nyt ekaa kertaa suuntaaville multakin tsempit että se ON mahdollista. Tärkeää on vaan muistaa oman tilanteen erityispiirteet ja pakottaa itsensä hyväksymään että ns. vähempikin riittää.
Joskus se "ykkönen" ja rajaa hipoen kurssista läpi on todellakin enemmän kuin OK. Sekin lasketaan ja opintopisteitä kertyy. Ne kurssit mitkä itseä kiinnostaa enemmän tai kokee tärkeiksi niin sitten niihin isommalla panostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Itselle ei ole tullut vielä Opintopolkuun mahdollisuutta hyväksyä tarjottua paikkaa (sostyö) kun näkyy että edelleen olisi tulokset kesken. Ilmeisesti niin paljon hakukohteita vielä tulematta että vaikuttaa tuloksiin yleisellä tasolla.
Näin aiemmalla työnohella opiskelukokemuksella tosiaan kaikille siihen nyt ekaa kertaa suuntaaville multakin tsempit että se ON mahdollista. Tärkeää on vaan muistaa oman tilanteen erityispiirteet ja pakottaa itsensä hyväksymään että ns. vähempikin riittää.
Joskus se "ykkönen" ja rajaa hipoen kurssista läpi on todellakin enemmän kuin OK. Sekin lasketaan ja opintopisteitä kertyy. Ne kurssit mitkä itseä kiinnostaa enemmän tai kokee tärkeiksi niin sitten niihin isommalla panostuksella.
Näin se on. Useimmilla aloilla pätee seuraava vitsi: "Miksi kutsutaan kaikista huonoimmilla arvosanoilla oikiksesta valmistunutta?" - "Juristiksi."
Varsinkin yliopistossa opettajat painottavat usein akateemista osaamista työelämäosaamisen yli. Mutta jos et aio professoriksi, sillä on vähemmän merkitystä.
Ei sillä etteikö kannattaisi ottaa opintoja tosissaan, kursseilta saa paljon hyvää, ja monilla aloilla erinomaiset arvosanat auttavat ensimmäisen työpaikan löytämistä. Mutta se todellinen oppiminen ammattiin tapahtuu vasta valmistumisen jälkeen, töissä. Kirjojen lukeminenkaan ja niistä opin ottaminen ei vaadi tentissä käyntiä, tentit on vain väline kerätä pisteitä tutkintoon.
Yllättävän lannistavaa nähdä "Et saanut opiskelupaikkaa / Et ole ensikertalainen hakija." joka kerta kun katsoo, olisiko valintakoepalkit tulleet.
Tuleekohan tänäänkään helsingistä sosiaalitieteitä, kulttuurien tutkimusta tai teologiaa🤔 ei ainakaan palkkeja tms näy eikä yhtään malttais enää odotella😅
Haen ensimmäistä kertaa maisteriohjelmaan ja en ole täysin varma, onko kandiohjelmani sopiva tähän maisterihakuun. Kävin siis jo pääsykokeessa. Kun valintakoetulokset tulevat, ilmotetaanko siinä samalla jos kandiohjelmani ei ole soveltuva ko. maisteriohjelmaan ja minua ei hyväksytä? Lähinnä siis kyselen etten sitten ensi vuonna hae uudestaan samaan maisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Palkit ilmestynyt Helsingin yliopiston valtiotieteiden maisterihakuun. Josko kohta tulis tuloksia...
Onko kandihakuihin ilmestynyt palkit? Voisiko jo vihdoin odottaa Helsingin yliopiston tuloksia tänään...
Vierailija kirjoitti:
Haen ensimmäistä kertaa maisteriohjelmaan ja en ole täysin varma, onko kandiohjelmani sopiva tähän maisterihakuun. Kävin siis jo pääsykokeessa. Kun valintakoetulokset tulevat, ilmotetaanko siinä samalla jos kandiohjelmani ei ole soveltuva ko. maisteriohjelmaan ja minua ei hyväksytä? Lähinnä siis kyselen etten sitten ensi vuonna hae uudestaan samaan maisteriin.
Ainakin omassa maisterikohteessani ehtona oli mikä tahansa alempi korkeakoulututkinto (kandi tai AMK) ja perus- ja aineopinnot (60 op) haettavasta aineesta. Eli täysin yksikäsitteiset ehdot.
Joko saat ehdollisen hyväksynnän, jossa pyydetään toimittamaan hakukelpoisuuden osoittava todistus tai sitten valinnan tulos on hylätty ja perusteluna lukee, että et täyttänyt pohjakoulutusvaatimuksia. Kaikissa hylkäyksissä on aina joku peruste.
Fiksuinta on kysyä hakukohteen opintotoimistossa ennen hakemista onko hakukelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tyhmä kysymys taas, mutta siis jos viimeiseltä sijalta hävinnyt varasija ja tokavikaan ilmestynyt palkit, tarkoittaako se että olisin pääsemässä tokavikaan hakukohteeseen?
Joo, olet päässyt johonkin ylempään, missä jo palkit! Jos se tokavika on ainoa, olet päässyt sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa maisterikohteessani ehtona oli mikä tahansa alempi korkeakoulututkinto (kandi tai AMK) ja perus- ja aineopinnot (60 op) haettavasta aineesta. Eli täysin yksikäsitteiset ehdot.
Joko saat ehdollisen hyväksynnän, jossa pyydetään toimittamaan hakukelpoisuuden osoittava todistus tai sitten valinnan tulos on hylätty ja perusteluna lukee, että et täyttänyt pohjakoulutusvaatimuksia. Kaikissa hylkäyksissä on aina joku peruste.
Fiksuinta on kysyä hakukohteen opintotoimistossa ennen hakemista onko hak
Ok kiitos. Mun maisterihakukohteeessa on tarkasti, mutta kuitenkin aika laveasti ilmoitettu soveltuvat kandialat, jopa vähän tulkinnanvaraisesti. Myös opintopolussa luki myös näin: Tutkinnon soveltuvuus ja riittävyys arvioidaan hakemuksen jättämisen jälkeen. Yliopisto ei tee ennakkoarvioita tutkinnon soveltuvuudesta. Siksi kyselen jos jollakin on vastaavia kokemuksia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkit ilmestynyt Helsingin yliopiston valtiotieteiden maisterihakuun. Josko kohta tulis tuloksia...
Onko kandihakuihin ilmestynyt palkit? Voisiko jo vihdoin odottaa Helsingin yliopiston tuloksia tänään...
Minulle ei ainakaan ole ilmestynyt yhteenkään hakukohteeseen (kandi, helsinki) palkkeja
No jep.Itsekin olen ei-ensikertalainen hakija,joskin yliopisto-opiskelija.Jotenkin julma systeemi kun joutuu kärsimään omasta aikaisemmasta ''väärästä'' valinnasta.Ahdistavaa kun Opintopolussa päivittyy niin hitaasti ne varasijat yms jne jne.Tuntuu että psyyke ei kohta kestä.Varsinkin kun ollessani ensikertalainen edellisessä yhteishaussa olin myöskin varasijalla.Mitä teen jos en pääse?Edelliseen koulutukseen en halua enää palata ei ole motivaatiota tai jaksamista siihen.Siksi hain kahdessa eri haussa eli yhteishaussa ja siirtohaussa.Saa nähdä paraneeko ne mahdollisuudet tästä enää.Valintakokeessa menestys ei ollut riittävä eli jäin vain kahdeksan pisteen päähän alimmasta hyväksytystä.Olen varasijalla 8 tällä hetkellä.Noustaankohan tästä enää?Hain nyt siis kevään yhteishaussa Tampereen yliopistoon opiskelemaan pohjoismaisiAakieliä.(Saattaa joku minut tästä tunnistaa,mutta tässä vaiheessa se on ihan sama.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. Aika harva yamk-hakijoista on hakenut myös yliopistoon, joten eiköhän tässä vaan odotella, että muut kuin ykköstoiveeseen päässeet voivat ylipäätään ottaa paikan vastaan? Suurin osa ykköstoiveista on kuitenkin paikkansa jo hyväksynyt
Mä sain jo varasijalta 1 paikan yamkiin, mutta odottelen vielä ylempiä toiveita (yliopisto ja yamk) eli en voi ottaa paikkaa vastaan. Jos yliopistosta aukeaa paikka, niin sit jää tämä tarjottu yamk ottamatta vastaan. Ylempien toiveiden yamkeihin ei mahkuja päästä.
Kokemus t. Eri