Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
261/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yo-tulokset tule opintopolkuun vasta huomenna, alkaisko siitä todistusvalintaprosessi? Aiempina vuosina ainakin osa yliopistoista on julkaissut päivämääriä, jolloin eri tiedekunnat/pääaineet on saaneet todistusvalinnat ulos ja niissä on ollut isojakin alakohtaisia eroja. Ihmettelen, jos tälle viikolle ehtii jotain, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Ens viikolla varmasti tulee jo monia tuloksia.

Vierailija
262/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi ikionnellinen viiden ällän ja yhden magnan aikuinen hakija. Sain korotettua kirjoitusarvosanojani ja nyt pitäisi tärpätä todistusvalinnassa. Olen syksystä 2024 lähtien ponnistellut kirjoitussalissa parissakin eri kaupungissa ja vihdoin näyttää hyvältä. Aloin ihan täristä, kun näin tulokset aamulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun tietenkin syksystä 2023 lähtien. Jestas, ei toimi aivot enää sit vähääkään, mitä tähän asti. Pointtinani lähinnä, että älkää luovuttako nuoret älkääkä vanhemmatkaan hakijat, tuloksia tulee kyllä kun jaksaa ponnistella. Enpä olis itekään uskonut tällaisia tuloksia saavuttavani.

Vierailija
264/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Jyväskylän yliopistolla todistusvalinnan tulokset julkaistaan 26.5 mennessä. Kaikkien muiden osalta tulokset saattaa mennä 3.7 saakka eli todella myöhään. Työpaikalle pitäisi ilmoittaa 2 kk ennen opintojen alkua, joten toivottavasti tulokset tulisi aiemmin

Vierailija
265/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia AMK:n valintakurssit ovat ja miten ne suoritetaan? Kaverini on hakemassa tradenomiopintoihin valintakurssilla ja kommentoi, että kukaan ei valvo tehtäviä ja tenttejä. Näin kuka tahansa voi tehdä ne hakija puolesta. Miten näin voi olla? Kun joku hakee tradenomiopintoihin YO-todistuksella, on aivan varmaa, että juuri ko. henkilö on suorittanut YO-tehtävät. Salin ovella pitää todistaa henkilöllisyytensä. Ei tunnu oikein tasa-arvoiselta tai oikeudenmukaiselta! Kilpaillaan kuitenkin samoista opiskelupaikoista; yksi pääsee omalla osaamisellaan ja joku toinen jonkun toisen osaamisella. 

Näinhän ne ovat..

Moodle-alustalla monivalintatenttejä ja lyhyitä esseetehtäviä, joihin on annettu melko runsas lähdemateriaali. Monesti myös annettu tietty päivä, minkä aikana tentti tulee tehdä ja tentin kesto, esimerkiksi 90min. Kukaan ei valvo suoritusta ja saat itse päättää missä ja miten suorituksen teet - mahdollisuus pyytää apua on olemassa vaikka kiellettyä. Eikä avun tarvitse olla asiantunteva kaveri vaan ihan tekoälykin osaa noita tehtäviä ratkoa. Siis nimenomaan valintakursseilla, missä pitää suorittaa tietyt tehtävät ja saada kasaan tietty määrä pisteitä.

Vierailija
266/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Labiin (YAMK) ja sen valintakurssin monivalintatehtävä oli niin naurettava että lähinnä vitutti :D Kysymykset oli muotoiltu silleen, että ne väärät vaihtoehdot varmasti tajusi vääriksi, vaikkei olisi lukenut aineistoja ollenkaan. Niistä ois saanu varmaan 90% oikein ihan sen perusteella miten ne oli kirjoitettu. Loput löytyi kun haki ctrl+F:llä jonkun avainsanan ja luki aineistosta suoraan sen virkkeen, missä asia oli sanottu. En tajua mitä hyötyä koko hommasta oli, kun varmaan jokainen osallistuja on saanut joka tapauksessa täydet pisteet. Eli esseetehtävä(t) oli ainoa erotteleva tekijä, jonka pisteistä tulee jotain eroa hakujoiden välille.

Vierailija
267/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yhteishaun todisvalinta tuloksia näkynyt? Yo tulokset julki.

Et sitten kuitenkaan yhdysviivaa saanut laitettua paikoilleen, vaikka opiskelupaikasta haaveiletkin?

Vierailija
268/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi ikionnellinen viiden ällän ja yhden magnan aikuinen hakija. Sain korotettua kirjoitusarvosanojani ja nyt pitäisi tärpätä todistusvalinnassa. Olen syksystä 2024 lähtien ponnistellut kirjoitussalissa parissakin eri kaupungissa ja vihdoin näyttää hyvältä. Aloin ihan täristä, kun näin tulokset aamulla.

Mitä aineita kirjoitit/korotit ja mikä oli lähtötilanne arvosanoissa?

Vierailija
269/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muillakin ilmestynyt Palkit joidenkin Amk tutkintojen kohdille 😮

Vierailija
270/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä oppilaitoksen kohdalle? Itseä kiinnostaa Oamkin tilanne. 

Vierailija
271/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt jo?! Tulispa tällä viikolla tuloksia :O

Vierailija
272/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyhyyy!  En päässyt lukemaan psykaa vaikka mulla on pitkät suorat hiukset, pienet tissit, samanlaiset vaatteet ku muilla ja oon vegan. Yhyyyy!!!

Vierailija
273/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yyhyyy!  En päässyt lukemaan psykaa vaikka mulla on pitkät suorat hiukset, pienet tissit, samanlaiset vaatteet ku muilla ja oon vegan. Yhyyyy!!!

Ehkä unohdit pudottaa Vihreiden jäsenkirjan sattumalta lattialle juuri kun palautit paperit?

Vierailija
274/6747 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä oppilaitoksen kohdalle? Itseä kiinnostaa Oamkin tilanne. 

Lapin Amk

Vierailija
275/6747 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muillakin ilmestynyt Palkit joidenkin Amk tutkintojen kohdille 😮

Metropoliaan ei ainakaan vielä oo palkkeja tullut 😬

Vierailija
276/6747 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain viime vuonna psykalle ja logolle ja kun yo-tulokset tuli keskiviikkona 15.5 opintopolkuun niin todistusvalinnan tulokset tais tulla jo 20.5 maanantaina. Eli aika nopeaan voi varmaan monesta paikasta odottaa tietoja. Tää nyt vain tän yhden hakukerran perusteella, mut jos helpottaa jonkun oloa.

Vierailija
277/6747 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Jyväskylän yliopistolla todistusvalinnan tulokset julkaistaan 26.5 mennessä. Kaikkien muiden osalta tulokset saattaa mennä 3.7 saakka eli todella myöhään. Työpaikalle pitäisi ilmoittaa 2 kk ennen opintojen alkua, joten toivottavasti tulokset tulisi aiemmin

Koskee myös ammattikorkeakouluja tuo 26.5.

Vierailija
278/6747 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku pitääkö matemaattisluonnontieteellisessä osiossa osata kaavat ulkoa? Aivan älytön määrä opeteltavaa jos pitää.

Vierailija
279/6747 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkikseen hain alanvaihtajana. Ikää 41. Tuskin tärppää vielä, mutta jonkinlainen mahis kuitenkin jo on. Päätavoite on ensi kevään pääsykokeessa. 

Olen samanikäinen ja todellakin liian vanha hakemaan enää yhtään mihinkään, saati sitten noin pitkään koulutukseen. Tässähän on jo vanhuuden vaivojakin. Jos kerralla tuollainen ala tai työ kiinnostaa niin varmasti sairaanhoitaja tai lähihoitaja olisi parempi vaihtoehto. Näin vanhalle varmasti tuo lähihoitaja lienee ainoita realistisia vaihtoehtoja, joilla työllistyä. Olen itse toki AMK-tutkinnon suorittanut pitkäaikaistyötön, mutta uuden koulutuksen hankkiminen ei ole enää mitenkään mahdollista. Toimin vanhempani kotiorjana todennäköisesti niin kauan kunnes vanhempani pääsee laitoshoitoon tai kuolee, voin itse todella huonosti ja odotan omaa pääsyä eläkkeelle. Toki on hienoa, että jollakin on vielä nä

Nyt tuntuu väärältä, että uhraat nuoren (nelikymppisen!) elämäsi vanhemmillesi! Olet LIIAN vastuuntuntoinen. Mitä, jos muuttaisit pois vanhempiesi luota, jotta hyvinvointialueen olisi pakko alkaa huolehtia vanhemmistasi?! Pääsisit kuntoutumaan tuosta kestämättömästä tilanteestasi. Olet selkeästi myös masentunut, joten suosittelen, että kävisit työterveydessä tai jossain puhumassa jaksamisestasi. Hae hyvä ihminen apua! Tilanteesi ei ole ok millään lailla. Tuolla menolla tapat itsesi tilanteen uuvuttavuuteen. Voisit ajatella nyt itseäsi, lähteä kuntoutumisen tielle. Tsemppiä!

Vierailija
280/6747 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näit nämä? Itsekin hain Lapin ammattikorkeakouluun.