KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Samaa itse kuumeisesti odotan myös 🤣🙏
Ei tyttörukat vielä tapahdu kuin pieniä norosia pienistä paikoista. Keskiviikkona alkaa tapahtua ja kiihtyy juhannusaattoa kohti hiljentyäkseen viikoksi, jolloin tulee kovia aloja niin ikään.
Sanoma koskee sekä yliopistoja että amkeja. Nykylapset, olette kovin kärsimättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että pääsykoepalkkien ilmestyminen jää vähintään huomiselle. Pääsisipä jo jännityksestä. Osallistuin d-kokeeseen ja vaikka koe oli mielestäni etenkin ajankäytön osalta varsin vaativa koin osanneeni niin hyvin, että todella odotan tulosten julkaisua. Harmi, ettei kokeen oikeita vastauksia ole julkaistu.
Oletko ensikertalainen vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Juu no ilmeisesti kannattaa hyväksyä paikka heti, jos sellaisen saa ja hyväksyminen mahdollista - täällä oli joku joka kirjoitti menettäneensä jo myönnetyn opiskelupaikan ja pudonneensa takaisin varasijoille. Sellainenkin siis ilmeisesti mahdollista, vaikea käsittää.
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2022
Tuskinpa. Vuonna 2022 tuloskirje on päivätty 7.7. ja yliopistojen tulokset eivät varmasti ole tulleet ennen juhannusta.
Vuonna -22 mun lapsi sai 2.7. Sähköpostitse Ilmoituksen, että on noussut varasijoilta valituksi. Muistan sen kun hän oli lähdössä armeijaan 4.7. Ja ehti just ottaa paikan vastaan. Sitä en muista, koska tulokset alunperin tuli, mutta varasijalta 5 ehti päästä tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että pääsykoepalkkien ilmestyminen jää vähintään huomiselle. Pääsisipä jo jännityksestä. Osallistuin d-kokeeseen ja vaikka koe oli mielestäni etenkin ajankäytön osalta varsin vaativa koin osanneeni niin hyvin, että todella odotan tulosten julkaisua. Harmi, ettei kokeen oikeita vastauksia ole julkaistu.
Oletko ensikertalainen vai ei?
D-kokeiden pointsit asettuvat korkealle. Kokeet olivat vaativia, mutta runsaasta hakijamäärästä valitaan valiot. Kaikki sijat täyttyvät. Varasijoilta pääsee muutama läpi. Kaikilla psyka tai logo ei ollut edes ensisijainen valintakohde.
Tavispsykalla lukiosta ei ihan mennä läpi. Matemaattiseksi on tämäkin koe mennyt.
Aikapaine on monelle liikaa: hitaat pohdumiskelijat eivät välttämättä ehdi mukaan. Paineensietoa, sitäkin, koe mittaa. Mikäpä se siinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa itse kuumeisesti odotan myös 🤣🙏
Ei tyttörukat vielä tapahdu kuin pieniä norosia pienistä paikoista. Keskiviikkona alkaa tapahtua ja kiihtyy juhannusaattoa kohti hiljentyäkseen viikoksi, jolloin tulee kovia aloja niin ikään.
Sanoma koskee sekä yliopistoja että amkeja. Nykylapset, olette kovin kärsimättömiä.
Pitäisikö mummelin siirtyä vanhainkodin päiväkaraokeen täältä nykylasten seasta?
Vierailija kirjoitti:
Voiko opintopolku päivittyä iltapäivälläkin vielä? Varasijalla 8 olen amk, alunperin oli varasija 10. Odottelen jos liikkuisi ja tulisi mahdollisesti opiskelupaikka. Olen ei-ensikertalainen hakija.
Mä odottelen kans, josko varasijat liikkuisi. Ite oon varasijalla 6. ja oon ensikertalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2022
Tuskinpa. Vuonna 2022 tuloskirje on päivätty 7.7. ja yliopistojen tulokset eivät varmasti ole tulleet ennen juhannusta.
Vuonna -22 mun lapsi sai 2.7. Sähköpostitse Ilmoituksen, että on noussut varasijoilta valituksi. Muistan sen kun hän oli lähdössä armeijaan 4.7. Ja ehti just ottaa paikan vastaan. Sitä en muista, koska tulokset alunperin tuli, mutta varasijalta 5 ehti päästä tuolloin.
Ja monesko kohde tämä oli? Oliko hänellä ylempiä kohteita, jotka olivat jo peruuntuneet? Sillä ei ole mitään väliä, miltä varasijalta on noussut.
2.7. on myös pitkälle yli juhannuksen.
Psykan koehan on aina ollut matemaattinen ainakin Helsinkiin ja minkä aikaa nyt Turku ja Tampere ovat olleet yhteisvalinnassa mukana Hesan kanssa. Siellä vaadittiin ainakin 30 vuotta tilastotieteen osaamista pääsykokeissa kokonaisen kirjan verran, vastasi sisällöltään 5-10 op yliopistokursseja. Ja kaikki piti osata ulkoa kaavoja myöten.
Vasta viitisen vuotta on ollut muuta kuin tuo pakollinen tilastokirja, kun on haluttu vähentää ennakkovalmistautumisen tarvetta pääsykokeissa, ja tuli vähemmän tilastoa aiemmin vaatineet Joensuu ja Jyväskylä hakuun mukaan. Ei pääsykoe silti ole helpottunut.
Onko muilla amk varasijat liikkuneet ollenkaan? Mulle tuli kaikista valintakoe tulokset viime keskiviikkona eikä oo sen jälkeen varasijat liikkunu mihinkään
Niille jotka mietti tuota opiskelupaikan peruuntumisen mahdollisuutta. Mäkin näin tuon viestin ja kävin etsimässä sen aiemmista viesteistä. Siinä lukee näin:
"Miten ku mulle tuli jo aiemmin tieto, et mut on valittu todistusvalinnassa 4. hakutoiveeseen mut nyt yhtäkkiä se oli muuttunu et oon 1. varasijalla. Voiko se noin muuttua, vaikka siitä on lähetetty jo sähköpostiaki mulle?😢"
Viestin nro. 1847. Onko tää vaan joku trolliviesti vai voiko tuo olla totta? Viestin kirjoittanut henkilö ei varmaan ole linjoilla - jos olet, kerro enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla amk varasijat liikkuneet ollenkaan? Mulle tuli kaikista valintakoe tulokset viime keskiviikkona eikä oo sen jälkeen varasijat liikkunu mihinkään
Ei ne liiku ennen kuin tulee yliopiston tuloksia. Paikkoja ei voi hylätäkään vielä kuin vain ykköstoiveesta, ja harva nyt niin kuitenkaan tekee etenkään pääsykokeella saataville paikoille. On se aina urakka saada pääsykokeella paikka.
Mikään muu ei paikkoja liikuta kuin että joku lähtee edestäsi pois. Joko ylempään toiveeseen tai hylkää paikan kokonaan ja menettää mahiksensa tässä haussa.
Tottakai psykologian valintakoe/D-koe on vaikea ja vaatii paljon. Moni kuitenkin valmistautuu siihen niin kuin aiempiinkin vastaaviin pääsykokeisiin ja joku sen valinnan aina läpäiseekin. Kuinka paljon onnistumista tänä vuonna vaaditaan niin se nähdään pian. Veikkaan, että keskiviikkona voisi odottaa jo liikehdintää opintopolussa, näin ainakin viime vuonna. En tiiä millä todennäköisyydellä juuri tässä keskustelussa on joku, jota onnistaa, mutta onnea silti odotukseen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Niille jotka mietti tuota opiskelupaikan peruuntumisen mahdollisuutta. Mäkin näin tuon viestin ja kävin etsimässä sen aiemmista viesteistä. Siinä lukee näin:
"Miten ku mulle tuli jo aiemmin tieto, et mut on valittu todistusvalinnassa 4. hakutoiveeseen mut nyt yhtäkkiä se oli muuttunu et oon 1. varasijalla. Voiko se noin muuttua, vaikka siitä on lähetetty jo sähköpostiaki mulle?😢"
Viestin nro. 1847. Onko tää vaan joku trolliviesti vai voiko tuo olla totta? Viestin kirjoittanut henkilö ei varmaan ole linjoilla - jos olet, kerro enemmän.
Oli varmasti trolli. Olikos myös myöhemmin viestien seassa joku muukin trollaamiselta haiskahtava viesti? Joku tähän hyväksymisasiaan ja peruuntumiseen liittyvä. En jaksa selailla viestejä taaksepäin, mutta työ yo-todistuksella sisään ja ulos on kyllä ihan herja vain.
Oikeesti tulis jo! Onks tääl muit Tampereelle tai Helsinkiin sosiaali- tai yhteiskuntatieteiden maisteriohjelmiin hakeneita? Tarvii vertaistukee :D
Kuinka helppoa on päästä Metropoliaan opiskelemaan tradenomiksi ruotsiksi, tietääkö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helppoa on päästä Metropoliaan opiskelemaan tradenomiksi ruotsiksi, tietääkö kukaan?
Eikun Arcadaan
Vierailija kirjoitti:
Hain Oulun yliopistoon: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Maisterihaku, Varhaiskasvatus, Varhaiskasvatuksen maisteriohjelma, kasvatustieteen maisteri (2 v). Olen varasijalla 2, alin hyväksytty pistemäärä 9, minulla 8. Mitä luulette, liikkuuko paikat niin että pääsen sisään?
Vähän liikahti sijat. Nyt olen varasijalla 1. Paikkoja otettu vastaan vasta 1-4 vipusen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu no ilmeisesti kannattaa hyväksyä paikka heti, jos sellaisen saa ja hyväksyminen mahdollista - täällä oli joku joka kirjoitti menettäneensä jo myönnetyn opiskelupaikan ja pudonneensa takaisin varasijoille. Sellainenkin siis ilmeisesti mahdollista, vaikea käsittää.
Höpöhöpö
Jonain vuonna kävi siten, että oli virheellisesti lähetetty tieto hyväksymisestä liian monelle. Niitä sitten peruttiin. Mutta ei ollut merkitystä, oliko jo itse hyväksynyt paikan vai ei. Pisteiden mukaan paikat oikaistiin oikeille henkilöille.
Onko yliopistojen palkkeja siis jo ilmestynyt joillekin?