Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien hakemustehtailu häiritsee ja hidastaa yrityksien rekrytointiprosesseja. Ei näin!

Vierailija
12.03.2025 |

Olen kuullut rekrytoinneista vastaavilta, miten yrityksiin tehtaillaan valtaisa määrä ns. "turhia" hakemuksia johtuen  Marinin hallituksen masinoimasta hakemustehtailun pakosta työttömille.  Työpaikkoja on todella vähän suhteessa työttömien määrään 330 000.   Hyvät hakijat hukkuvat hakemustulviin tai niiden löytäminen on työlästä.

Ihmettelen ettei nykyinen oikeistohallitus ole tähän järjettömään tilanteeseen keksinyt ratkaisua.  Parempi antaa työttömille vapaus tehtailla laadukkaita hakemuksia vaikka 1 per kuukausi sen sijaan, että  joka viikko lähetetään hakemuspakon vuoksi saavuttamattomiakin töitä.  Olen itse käytännön järkeä soveltava ihminen, mutta en voi auttaa amatöörien tekemiä valuvikoja lainsäädäntöön, mutta löydän niitä Suomesta liikaa. Tämä on yksi valuvika monista.

Kommentit (240)

Vierailija
201/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä. Tulossa pitkä ketju, jossa työttömät kertovat, etteivät edes hakisi töitä, mutta kun on pakko. 

Pitkässä ketjussa on taas paljon myös teitä, joiden mielestä jokaikinen työtön on työttömänä omaan syytään, laiskuuttaan elää yhteiskunnan elätettävänä ja sitten vielä tehtailee turhia hakemuksia. Ei tule ollenkaan mieleen, että kaikkialta pistetään nyt säästöpaineiden alla ihmisiä solkenaan pihalle. Kaikille ei riitä, ei nyt eikä jatkossa töitä ja niitä työpaikkoja on silti pakko hakea työttömyyskorvausta saadakseen, kun jollain lailla on pakko jokaisen elääkin.  

Vierailija
202/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helposti voi laatia sellaisen mistä ei selviä ikä ja nykyinen työnantaja. Erikoista, ettet sinä viisaudessasi tiedä miten se tehdään."

Tämähän on hienoa. Minun tutkintoni on 1990-luvulta korkeakoulusta jota ei ole enää 2000-luvulla ollut olemassa tällä nimellä, linjalta joka yhdistettiin toiseen 20v sitten. Onneksi meillä on täällä viisaita jotka selittävät tämän seuraavasti: (täytä sinä)

Aivan erityisesti haluan kuulla miten työnantaja ei selvitä ikääni työhistoriasta joka alkaa 1990-luvulta (täytä sinä)

Kuulen myös todella mielelläni neuvoja siitä miten työnantajalta piilotetaan sellainen fakta että edellinen työsuhde päättyi vaikka kesäkuussa 2024.  (täytä sinä)

Ja viimeisenä haluan kuulla miten estetään kaikki nämä tiedot todella piilottavaa CV:tä lukevaa henkilöä painamasta sekunnissa delete nappia päätään puistellen ja mumisten "mitä ihmeen paskaa tämä oli olevinaan, mitä tuo ääliö yritti oikein salata"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä. Tulossa pitkä ketju, jossa työttömät kertovat, etteivät edes hakisi töitä, mutta kun on pakko. 

Pitkässä ketjussa on taas paljon myös teitä, joiden mielestä jokaikinen työtön on työttömänä omaan syytään, laiskuuttaan elää yhteiskunnan elätettävänä ja sitten vielä tehtailee turhia hakemuksia. Ei tule ollenkaan mieleen, että kaikkialta pistetään nyt säästöpaineiden alla ihmisiä solkenaan pihalle. Kaikille ei riitä, ei nyt eikä jatkossa töitä ja niitä työpaikkoja on silti pakko hakea työttömyyskorvausta saadakseen, kun jollain lailla on pakko jokaisen elääkin.  

Näinhän ei kukaan sanonut. Duunia ei kuitenkaan saa, jos sitä ei hae. 

Jokainen työtön ei myöskään poraa sitä, että töitä pitää hakea vaan normaalille ihmiselle se on selviö.

Mutta uhriudu sinä vain.  Senhän sinä osaat. 

Vierailija
204/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä reaalitodellisuudessa jokainen työnantaja toki deletoi avaamattomana hakemukset jotka tulevat a) työttömiltä, b)yli 35-vuotiailta ja c) yli 35-vuotiailta työttömiltä.

Missä reaalitodellisuudessa työnantaja tietää sähköpostiinsa tulevan CV:n lähettäjän olevan a) työtön, b) yli 35-v tai c) yli 35-v työtön?

Ei sen tarvitse edes tietää. Jos hakemus tulee sähköpostissa se menee suoraan roskapostiin ja hävitetään avaamatta.

Yksikään täyspäinen yritys ainakaan isommissa kaupungeissa ei ole enää aikoihin suostunut ottamaan vastaan hakemuksia sähköpostin kautta kiitoksia Marinin hallituksen pakkohakujen.

Hakemukset jätetään rekrysivujen kautta joihin saa linkin vain hakemuksesta ja harvall

No kerros miten ei selviä ikä ja työttömyys, kun CV:ssä kerrotaan että viimeisin työ oli esim 2010-2022, ja yliopistosta valmistuttua v 1996? Vai meinasitko että työnantaja ei epäile mitään, jos listaa vaan koulutukset ja työt ilman päivämääriä? 

Vierailija
205/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kerros miten ei selviä ikä ja työttömyys, kun CV:ssä kerrotaan että viimeisin työ oli esim 2010-2022, ja yliopistosta valmistuttua v 1996? Vai meinasitko että työnantaja ei epäile mitään, jos listaa vaan koulutukset ja työt ilman päivämääriä? "

Tämä on juuri näiden "suomessa on 200 000 työhalutonta työtöntä"-tasoista paskaa suoltavien äidin ja iskän peräkammarissa 40-vuotiaana kykkivien aivopieruja.

Tottahan toki voin tehdä CV:n jossa on koulutuksen kohdalla vain "lukio" ja "yliopisto" menemättä sen tarkemmin yksityiskohtiin ja parin viimeisen työnantajan nimi ilman vuosilukuja tai päivämääriä.

Tulee tosi lyhyt CV ja vielä lyhyempi käsittely rekryprosessissa. Hyvä jos joku katsoo tuollaista tekelettä kahta riviä pidempään ennen kuin lentää roskakoriin.

Ihan saman tason älynlahjoilla loppuelämänsä tulotason varmistanut poliittinen eliittikin hoitaa työvoimapoliittisia päätöksiä. 

Vierailija
206/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näinhän ei kukaan sanonut. Duunia ei kuitenkaan saa, jos sitä ei hae. 

Jokainen työtön ei myöskään poraa sitä, että töitä pitää hakea vaan normaalille ihmiselle se on selviö.

Mutta uhriudu sinä vain.  Senhän sinä osaat. "

Tämä saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta ketään ei kiinnosta sun mielipiteesi.

Vierailija
207/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerros miten ei selviä ikä ja työttömyys, kun CV:ssä kerrotaan että viimeisin työ oli esim 2010-2022, ja yliopistosta valmistuttua v 1996? Vai meinasitko että työnantaja ei epäile mitään, jos listaa vaan koulutukset ja työt ilman päivämääriä? 

Ajatellaan että ihan suoraan valehtelen CV:ssä ja kirjaan tutkinnot ja työhistorian jonkun kolmekymppisen profiiliin sopivaksi.

Mitä sitten? Kuvitteleekohan se järjen jättiläinen että minut palkataan ilman että kukaan haluaa tavata ja haastatella minua kasvotusten ja voin tehdä töitä koko 6kk irtisanomisajankin ilman että kukaan näkee naamaani.

Sen leivänpaatimen ÅO:lla varustetun tyypin mielestä voi varmaan tehdä vallan mainiosti ensimmäiset puoli vuotta työtä paperipussi päässä ja vasta sitten TADAA! en mä olekaan kolmekymppinen vaan 61v!

Vierailija
208/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta ketään ei kiinnosta sun mielipiteesi.

No nyt tuli kova. Mitenkähän selviän siitä, ettei työhalutonta luuseria kiinnosta. Kun just sun kunnioituksen mä olisin halunnut ansaita.

Tässä vaiheessa kuitenkin tajusit, että sulta loppu argumentit. 

Vierailija
209/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä raksa-akka laitoin juuri hakemuksen päiväkotiin. Luultavasti nakkaavat sielläkin mun hakemuksen jonnekin viemäriin. Ihan mielelläni menisin, kun alkaa tylsistyttää tämä työttömyys... 

Vierailija
210/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt tuli kova. Mitenkähän selviän siitä, ettei työhalutonta luuseria kiinnosta. Kun just sun kunnioituksen mä olisin halunnut ansaita.

Tässä vaiheessa kuitenkin tajusit, että sulta loppu argumentit. 

Piti lähteä sinne töihin

Vierailija
211/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohaku noihin paska duuneihin joissa palkka 10-11eh niin kannattaa laittaa oma palkkatoive esim.17eh niin varmuudella ei tule yhteydenottoa.

Vierailija
212/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Helposti voi laatia sellaisen mistä ei selviä ikä ja nykyinen työnantaja. Erikoista, ettet sinä viisaudessasi tiedä miten se tehdään."

Tämähän on hienoa. Minun tutkintoni on 1990-luvulta korkeakoulusta jota ei ole enää 2000-luvulla ollut olemassa tällä nimellä, linjalta joka yhdistettiin toiseen 20v sitten. Onneksi meillä on täällä viisaita jotka selittävät tämän seuraavasti: (täytä sinä)

Aivan erityisesti haluan kuulla miten työnantaja ei selvitä ikääni työhistoriasta joka alkaa 1990-luvulta (täytä sinä)

Kuulen myös todella mielelläni neuvoja siitä miten työnantajalta piilotetaan sellainen fakta että edellinen työsuhde päättyi vaikka kesäkuussa 2024.  (täytä sinä)

Ja viimeisenä haluan kuulla miten estetään kaikki nämä tiedot todella piilottavaa CV:tä lukevaa henkilöä painamasta sekunnissa delete nappia päätään puistellen ja mumisten "mitä ihmeen paskaa tämä oli olevi

Ei siihen ole tarkoitus listata koko työhistoriaa ja vuosiluvut voi jättää pois. 

Vierailija
213/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ei aloitettu Marinin kaudella, vaan Sipilän kaudella.

Vierailija
214/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut öyhöttää tässäkin Marinista vaikka olivat itse perskeko hallituksessa työhaku pakkoa päättämässä tyypillistä persujen vastuun pakoilua.

Vierailija
215/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma oli jo 20v sitten.

Ex haki työntekijöitä lattianpinnoitustöihin.

Työkkäristä tuli 50 henkilön lista pitkäaikaistyöttömiä, jotka eivät halunneet / pystyneet työhön.

Niin. Suomen työmarkkinoilla on jopa 200 000 työhalutonta. Vain siksi, että saavat tt-markkinatukea tai ansiosidonnaista päivärahaa. Kotirouvia, varakkaita, maaseudulla eläviä puuhastelijoita, pimeäntyön tekijöitä, juoppoja, osatyökyvyttömiä tai muuten haluttomia. Tunnet muutaman näistä.

Onko osatyökyvyttömyyskin työhaluttomuutta?

Vierailija
216/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei aloitettu Marinin kaudella, vaan Sipilän kaudella.

Persu nyt syyttäisi Marinia vaikka impotenssistaan

Vierailija
217/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut öyhöttää tässäkin Marinista vaikka olivat itse perskeko hallituksessa työhaku pakkoa päättämässä tyypillistä persujen vastuun pakoilua.

Kun sitä osaamista ei ole

Vierailija
218/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laittavat työpaikan yleiseen hakuun ,niin hakijoita on.eri asia jos osaavaa työvoimaa ei ole sillä hetkellä vapaana ja ovat toisilla työnantajilla töissä.koulutukset kestävät vuosia ja on eri asia mikä on silloin tilanne kyseisillä aloilla.olen itse yrittäjä .

Miten, oi miten onnistuu saamaan joka ikisen välimerkin väärin?

Vierailija
219/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin eilen keskisuuren kaupungin yrittäjäaamussa ja siellä oli aivan päinvastainen tilanne. Yrityksissä ihmeteltiin, miksi ei ole ap:n kertoman kaltaista hakemusvyöryä. Keskisuuriin ja pieniin yrityksiin ei ole tulijoita.

Kun laitan työpaikan julkiseen hakuun ,niin minulle alkaa tulla hakemuksia työnhakijoilta ja paljon.toisaalta on ammattialoja joissa on ammattiosaajista ajoittain pulaa,kun kaikki ovat muiden työnantajien palveluksessa ja aloille on useiden vuosien koulutukset ja ,koskaan ei tiedä mikä on silloin tulevaisuudessa tilanne ja onko firmaa enään olemassakaan.

Vierailija
220/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

täähän oli alunperin oikeiston idea, jota vasemmisto vastusti. vasemmisto sitten ajoi läpi ja oikeisto meinasi poistaa, muttei näemmä poistakkaan

mut joo, näinhän siinä ennustettiin käyvän ja näin siinä kävi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi