Olen pian korkeakoulutettu ja pääsen ilmeisesti suoraa kortistoon
Olen yrittänyt hakea töitä jo monta kuukautta. Joka kuukausi saan raportit paljonko hakijoita oli. Nyt kaikki työpaikat, jota olen hakenut hakijoita ollut 250-380 väliin. Miten tässä ikinä tulee saamaan töitä? Ahdistaa
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Kouluttauduitko joksikin paska-sossuksi, ja ajattelit saavasi suojatyöpaikan jostain feministis-fasistisesta virastosta?
Vielä 3-4 vuotta sitten mulle väitettiin, että näille olis aina töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työkokemusta sinulla on vai oletko vain opiskellut? Nykypäivänä on äärimmäisen tärkeää rakentaa sitä uraa ja kartuttaa työkokemusta jo opiskelujen aikana. Muuten on hyvin vaikeaa erottua sadoista muista hakijoista kun valmistuu.
Tää on taas tällainen hyvä kommentti ulkopuolisten suusta. Itselläni oli vaikeaa saada korkeakoulu aikoina edes harjoittelupaikkaa. Lähetin monia kymmeniä hakemuksia , otin myös puhelimen käteen ja soittelin. Mistä sitä työkokemusta saa jos ei edes ilmaisena pääse harjoittelemaan?
Eiköhän tuossa kohtaa pitäisi jo hälytyskellot soida, että ei ole sopiva alalle.
Jos kaikki luokan kolmekymmentä henkeä hakee yhtä harjoittelupaikkaa johon valitaan vain yksi henkilö kerrallaan. Mutta käytetään nyt edellisen kommentoijan logiikkaa, jonka mukaan 29 henkilöä on alalle sopimattomia. Suomi nousuun tällä osaamisella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman, että tällä hetkellä on aika hankalaa saada töitä. Ympärillä olevat ihmiset toki kommentoi mitä pitäisi tehdä.
Tällä hetkellä? Koulutusinflaatiosta on puhuttu viimeiset kaksi vuosikymmentä.
On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen. Tämä on oikea ongelma, mutta myös luonnollinen kehitys. Luonnollinen kehitys tarkoittaa, että kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee. Maistereita pidettiin hyvin kouluttautuneena, mutta nykyään se ei riitä oikein mihinkään. Kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa.
Yhteiskunnan koulutusinto ei suinkaan johdu siitä, ettei maailmasta löytyisi tekemätöntä työtä, jota kuka tahansa pystyisi tekemään. Ja vielä vähemmän siitä, että akateemisista olis
Nykyisenlaisessa palkkatyöjärjestelmässä on pakko vaatia vuosikausien koulutus sellaisiinkin hommiin, jotka todellisuudessa oppisi parissa viikossa. Ylikouluttautuminen ei koske ainoastaan sellaisia hommia, joita jokainen pystyisi ilmiselvästi tekemään pelkän työhön ohjauksen perusteella. Myös sellaisiin töihin, jotka todella vaativat koulutusta on koulutusaika usein monta kertaa pidempi kuin olisi tarpeellista. Nykyisen koulutusyhteiskunnan kummallisimpiin piirteisiin kuuluvat ammatit, joihin ei juurikaan ole varsinaista koulusta, mutta joihin on vaikea päästä ilman jotakin akateemista koulutusta.
Yliopistoon pyrkijöiden määrä lisääntyy vuosi vuodelta. Johonkinhan sitä täytyy pyrkiä kun ei töitä saa, varsinkaan ilman koulutusta. . Erilaisten oppilaitosten säilömiskapasiteetille tulee usein nopeasti raja vastaan. Tämä ongelma on ratkaistu eri maissa eri tavoin. Suomen ratkaisu on ollut se, että luodaan pääsykokeita, joiden tarkoituksena ei ole testata soveltuvuutta alalle, vaan yksinkertaisesti karsia pois 85-98% hakijoista. Nämä karsitut sitten yrittävät usein vuosikausia päästä sinne, mistä kuvittelevat taivaan porttien aukeavan. Osa toki on hakeutunut johonkin ammatilliseen oppilaitokseen. Suurin osa siitä kuitenkin odottaa koko ensimmäisen, toisen, kolmannnen, jne opiskeluvuoden- tai lukukauden (linjan alkamisajankohdasta riippuen) vain seuraavia yliopiston pääsykokeita. Sitten 32-vuotiaana soitetaan iltapäivälehtiin, kun kukaan ei työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työkokemusta sinulla on vai oletko vain opiskellut? Nykypäivänä on äärimmäisen tärkeää rakentaa sitä uraa ja kartuttaa työkokemusta jo opiskelujen aikana. Muuten on hyvin vaikeaa erottua sadoista muista hakijoista kun valmistuu.
Tää on taas tällainen hyvä kommentti ulkopuolisten suusta. Itselläni oli vaikeaa saada korkeakoulu aikoina edes harjoittelupaikkaa. Lähetin monia kymmeniä hakemuksia , otin myös puhelimen käteen ja soittelin. Mistä sitä työkokemusta saa jos ei edes ilmaisena pääse harjoittelemaan?
Eiköhän tuossa kohtaa pitäisi jo hälytyskellot soida, että ei ole sopiva alalle.
Onko vika siis lähtökohtaisesti yksilössä? Näinkö väität?
On, paremmat ja sopivammat on jo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin tulee mennä jo opiskeluaikana. Omaa syytä jos jää valmistuessa tyhjän päälle.
Töihin vain mennään. Joo minäpä lähden tästä vain töihin
Et ole edes yrittänyt. Ne opiskeluaikana töihin menneet ovat töissä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vika siis lähtökohtaisesti yksilössä? Näinkö väität?
Syyllinen olet oikeasti sinä itse. Kyllä se oli julmaa muutama vuosi sitten itsekin tajuta, että omaa vikaa ne omat teot ovat. Ei siinä mikään muu auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin tulee mennä jo opiskeluaikana. Omaa syytä jos jää valmistuessa tyhjän päälle.
Töihin vain mennään. Joo minäpä lähden tästä vain töihin
No v*ttu, ala nostelemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki luokan kolmekymmentä henkeä hakee yhtä harjoittelupaikkaa johon valitaan vain yksi henkilö kerrallaan. Mutta käytetään
Suurimmalle osalle aloista koulutetaan tarkoituksella liikaa. Parhaat ja sopivimmat valikoituu koulutettujen joukosta ja saavat ne työpaikat.
Korkeakoulutetulla on työllistyminen vaikeampaa, ammattikorkeakoulutetulla ehkä hiukan helpompaa.
Mä valmistuin 5 vuotta sitten kortistoon ja täällä ollaan edelleen.
Itselläni oli pitkä työttömyysjakso syksyllä ja muistan tuon epätoivon. Sitä haki tosissaan, mutta harvoin pääsi edes haastatteluun. Sitten asiat kääntyi toisin ja nyt olen töissä. Työttömänä olo on raskasta ja itselläni ainakin se vaikutti itsetuntoon. Kaikki kyseli koko ajan no joko on töitä, joko on töitä. Hae sitä ja tätä. . . Sitten kun sitä on ollut nyt töissä niin eipä kukaan kysele. En usko, että kaikki tässä yhteiskunnassa nauttii työttömänä olemisesta. En ainakaan itse. Elämäni kamalinta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonutkaan että se olisi aina helppoa mutta ei se muuta sitä faktaa että ilman opiskeluaikaista työkokemusta on työllistyminen valmistumisen jälkeen kyllä aika paljon hankalampaa.
"Suurimmalle osalle aloista koulutetaan tarkoituksella liikaa. Parhaat ja sopivimmat valikoituu koulutettujen joukosta ja saavat ne työpaikat."
Jaa, selitäs sitten mulla minkä takia mun ryhmän jurrijoonas sai töitä ja kiltit kympin tytöt jatkoi uraa siivoojina ja kaupan kassalla
Vierailija kirjoitti:
"Suurimmalle osalle aloista koulutetaan tarkoituksella liikaa. Parhaat ja sopivimmat valikoituu koulutettujen joukosta ja saavat ne työpaikat."
Jaa, selitäs sitten mulla minkä takia mun ryhmän jurrijoonas sai töitä ja kiltit kympin tytöt jatkoi uraa siivoojina ja kaupan kassalla
Jurrijoonaksella oli itsevarmuutta mitä näiltä kympin tytöiltä puuttui.
Uraa aloittavan tason työtehtäviin vaaditaan ilmoituksissa nykyään 20 vuoden kokemus...
Sit vaan lähihoitajaksi opiskelemaan.
Ai ni eiku niitäkin valmistui kortistoon.
Tontuks lappiin?
Tervetuloa joukkoon. Olet aina väärin koulutettu, olet joko liian nuori tai liian vanha, tai sitten työkokemus puuttuu. Ulkona on nyt hieno kevät talven sää, joten ei kannata tuhlata aikaa sen enempää sen märehtimiseen kosla et voi itse asiaan vaikuttaa millään tavalla. Joten mene sinäkin ulos, sillä minäkin lähden nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jurrijoonaksella oli itsevarmuutta mitä näiltä kympin tytöiltä puuttui.
Eli parhaudella ja sopivuudella ei ollutkaan merkitystä, vaan työn saanti on sattumasta kiinni, tämä selvä
Työnantajia ei kiinnostanut oman pimperon tuijottelu, sormetus ja siitä tehty gradu? :D