Olenko minä työuupunut, masentunut, jotenkin fyysisesti sairas vai vaan laiska?
En jaksa mitään eikä mikään huvita. Kaupassakäynti on iso ponnistus enkä muuta sinä päivänä pysty tekemään jos kaupassa käyn. Jos taas teen ruokaa niin sinä päivänä en pysty keittiössä jälkiä siivoamaan, se jää seuraavaan päivään. Harvoin teen ruokaa. Jos siivoan keittiön, en jaksa käydä kaupassa samana päivänä.
Pystyn siis tekemään maksimissaan yhden asian päivässä. Uuvun siitä niin että tarvitsen loppupäivän lepoa. Aamusta menee viisi kuusi tuntia päästä liikkeelle ja kerätä voimia sitä yhtä ponnistusta varten.
Ei tää muuten haittaisi, mutta kun pitää hakea töitä. Tänään tein työhakemuksen ja muuta en ole sitten pystynytkään tekemään, se oli niin väsyttävää. Miten sitten käy jos pääsen töihin? En ikinä pysty siihen.
Kommentit (45)
Tiiäkkö mitä ap? Tuo on lähes sitä mitä itellä on. Vaatii ponnistuksia, että jaksais aloittaa taas työviikon vaikka onkin osa aikatyö. Viikonloput menee samoin kuin ennenkin ja en käy missään ja lopulta oon aika yksin..
Vierailija kirjoitti:
Syötkö ap terveellisesti. Sillä on jaksamiseen suuri vaikutus?
Ja heti joku ruokavalio-jeesustelija. Kaikki ei tykkää jäniksen murkinasta, mutta vaikka söisitkin pottumuusia ja läskisoosia, niin ei pitäisi olla ap:n tilassa.
Minulla on yhtä vaikeaa uupumusta kuin AP:lla. Ollut useiden vuosien ajan. Syynä sille on MS-tauti.
Uupumusta aiheuttavia sairauksia on olemassa muitakin. Siksi suosittelen käymään lääkärissä, vaikka sinne ei jaksaisi mennä.
Mutta myös ruokailu kannattaa laittaa kuntoon. Hyvin vähäinen syöminen pahentaa väsymystä. Ilman energiaa ei yksinkertaisesti voi jaksaa. Parista voileivästä ei saa tarpeeksi vitamiineja, ei proteiinia eikä mitään muutakaan tarpeellista. Lihakset ja aivotkin tarvitsevat polttoainetta toimiakseen ja koko keho paljon muutakin.
Kunnon ravinto olisi ensiarvoisen tärkeää sulle nyt ja ulkoilu, vaikka vain 10 minuutiksi alkuun. Kylmä ulkoilma auttaa. Kylmävesualtistuskin auttaa, ei tarvi avantoon mennä, ihan vaan uimahallin altaaseen. Sitten tulee nälkäkin ja jaksaisit syödä paremmin.
Kun et ole töissä niin suunnittele viikkosi niin, että tulee vain yksi tehtävä päivään: Yhtenä päivänä kauppaan, osta monipuolisesti hedelmiä. Sitrukset esim. kuulemma auttaa tutkitusti masennukseen. Folaatti aivoille tärkeää, sitä saa kivistä ja päärynästä hyvin. Syö muutama joka päivä. Osta kasviksia monipuolisesti keittoon, laatikkoon, pastaan. Tee seuraavana päivänä ruoka, joka riittää ainakin kolmeksi päiväksi, jolloin sinulla on valmista terveellistä syötävää kaapissa.
Sitten kolmantena päivänä voi vähän siivota. Neljäntenä pestä pyykkiä, viidentenä mennä uimahalliin, kuudentena hoitaa juoksevia pakollisia asioita, seitsemäntenä lepoa ja mielekästä tekemistä. Jotenkin noin.
Uni on tärkeää, kuinka nukut? Se pitää saada kuntoon.
Jos pystyt, jätä sokeri ja vehnä kokonaan pois. Minulle se oli se juttu, joka alkoi auttaa liikunnan myötä uupumiseen. Ihottuma parani, paino alkoi pudota.
Liikkua pitää joka päivä, vaikka välillä itkin väsymyksestä. Vähitellen kunto on kasvanut ja huomaan jaksavani vähän enemmän. Mulla on koira, joka pakottaa ulos. Mutta en suosittele sellaisen hankkimista uupuneelle. On raskasta, mutta mulle se on terapeuttista.
Vakavaa uupumis-, masennus ja jaksamattomuushistoriaa mulla jo takana viisi vuotta. Sitä ennenkin vaihtelevasti 15 vuotta.
Millä sait nousemaan?