Olenko minä työuupunut, masentunut, jotenkin fyysisesti sairas vai vaan laiska?
En jaksa mitään eikä mikään huvita. Kaupassakäynti on iso ponnistus enkä muuta sinä päivänä pysty tekemään jos kaupassa käyn. Jos taas teen ruokaa niin sinä päivänä en pysty keittiössä jälkiä siivoamaan, se jää seuraavaan päivään. Harvoin teen ruokaa. Jos siivoan keittiön, en jaksa käydä kaupassa samana päivänä.
Pystyn siis tekemään maksimissaan yhden asian päivässä. Uuvun siitä niin että tarvitsen loppupäivän lepoa. Aamusta menee viisi kuusi tuntia päästä liikkeelle ja kerätä voimia sitä yhtä ponnistusta varten.
Ei tää muuten haittaisi, mutta kun pitää hakea töitä. Tänään tein työhakemuksen ja muuta en ole sitten pystynytkään tekemään, se oli niin väsyttävää. Miten sitten käy jos pääsen töihin? En ikinä pysty siihen.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Olet somen uhri, et viitsi muuta tehdä, kun on koko ajan kiire takasin älylaitteen uumeniin.
En käytä puhelinta hirveästi. Pidän sitä lentotilassa kun en jaksa vastata siihen jos joku soittaa. Nyt oon palstalla kun avasin läppärin sitä työhakemusta varten ja jäin sitten nettiin. En kyllä välttis enää montaa minuuttia jaksa vastailla. Mutta kiitos kommentoineille. Hyvä kuulla että muillakin tätä.
Tämmöinen uupuminen ilman syytä on näköjään lisääntynyt. Voi olla pitkittynyt korona eli long covid oireilua. Tai muu virustauti jättänyt jälkensä. Useat virukset eivät nimittäin koskaan täysin poistu kehosta, vaan lymyilevät mikä missäkin. Ne voivat sieltä aktivoitua heikentämään ihmisen oloa.
Luin brittiläisen Miranda Hartin kirjan (no, kuuntelin äänikirjana), missä hän kertoo omasta uupumuksestaan, joka kesti 10 vuotta. Hänen työkyvyttömyyteen johtanut tilansa oli seurausta joskus nuorena saamastaan punkin puremasta, ja siitä kehittynyt borrelioosi.
Miranda lopulta toipui ja sai voimansa takaisin. (Jos joku ei tiedä, Miranda Hart on komedienne ja näyttelijä)
Verikokeessa voisi myös käydä, kilpirauhasen vajaatoiminta voi tehdä tuon. Kuten moni muukin juttu. Lääkäriin siis suunta.
Paleletko herkästi, miltä silmäripsien määrä näyttää entiseen verrattuna? Entä hiukset, ovatko ennallaan vai ohentuneet? Jos nämä tuntuvat tutuilta ongelmilta, mainitse ne lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien se on ollut tollaista ettet mitään jaksa?
En edes muista. Puoli vuotta ehkä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olet somen uhri, et viitsi muuta tehdä, kun on koko ajan kiire takasin älylaitteen uumeniin.
Älä jaksa. Kun on uupunut, viimeinen asia mikä jaksaa kiinnostaa, on muiden kuulumiset. Se on itselleni ollutkin yksi merkki, ettei kaikki ole kunnossa, en ole vuosiin jaksanut pitää yhteyttä keneenkään tai seurata kenenkään päivityksiä tai edes liittyä mihinkään sen jälkeen, kun facebookiin liityin yli 15 vuotta sitten.
-ohis
Kuulostaa kyllä neurologiselta ongelmalta. Mene lääkäriin!
En tiedä oliko foliohattu-uutinen vai oikea, mutta ilmeisesti Britanniassa tehty tutkimus, jonka mukaan wifi-verkot lisäävät veriaivoesteen läpäisevyyttä, joka aiheuttaa huonomuistisuutta. Itsellä sitä. Yritän etsiä sen tutkimuksen, tuli vaan mieleen että voisiko aiheuttaa myös tolkutonta väsymystä jos kerran vaikuttaa muistiinkin.
Oletko yksinäinen? Sekin uuvuttaa.
Koska et syö kunnolla niin veikkaan anemiaa. Itsellä selitti väsymystä ferritiini 5 ja hemoglobiini 99. Mene verikokeisiin.
Syö pari viikkoa sianmaksaa ja nosta rauta-arvojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö ap terveellisesti. Sillä on jaksamiseen suuri vaikutus?
Pari leipää päivässä jos maistuu. Ei ole oikein nälkä. Joskus ostan tuoremehua. Mutta en oikein jaksaisi syödäkään.
ap
Ruoka ei maistu, mitään ei jaksa tehdä, elämisen halukin heikko. Kuulostaa masennukselta. Suosittelen varaamaan ajan lääkäriin. Siellä sinut tutkitaan. Voit myös testauttaa rauta-arvot ja muut koska nekin vaikuttaa jaksamiseen.
Samantyylistä. Paitsi teen kokoaikatyötä ja olen lapsen kanssa. Mutta kotona jaksan tehdä tyyliin max. yhden asian päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien se on ollut tollaista ettet mitään jaksa?
En edes muista. Puoli vuotta ehkä.
ap
No oliko silloin jotain muutosta elämässä tms?
Lääkäriä se nyt vaan vaatis oli mikä hyvänsä. Ja kun on sekin vaihtoehto että on jotain tosi vakavaa esim syöpä tai joku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että on vaikea kuvailla, mutta väsyttääkö itse tekeminen vai se aikomus ja liikkeelle lähtö tekemään jotain?
Se tekeminen. Kestää pitkään lähteä liikkeelle, on hidasta aamulla sängystä nousu ja sitten ihan vaan istun pitkään. Suihkuun unohdun pitkäksi aikaa ja pöntölle. Kahvia juon pitkään. EI se ajatus väsytä että pitää tehdä joku juttu. Kestää vaan kauan ennen kuin tulee valmista ja sitten oonkin jo valmis unille.
ap
Otan osaa olet sairastunut taudeista kauheimpaan olet DEMAROITUNUT.
Mun ADD on tuommoista jumittamista ja sen miettimistä jaksaisiko alkaa tekemään.
Jonkin verran vitamiinit ja hivenaineet auttaa
Sulla on todennäköisesti rauta-arvot persiillään. Hae apteekista vaikka Maltofer tabletteja, ota alkuun pari per päivä eli 200 mg. Umuskoisin että kk päästä alkaa virtaa löytymään. Maltofer ei käy vatsan päälle niinkuin muut rautavalmisteet, on pureskeltava kaakaon makuinen tabletti, soi syödä ja juoda normisti ei tarvi vältellä maitotuotteita.
t. Kroonisesta anemiasta kärsivä hoitaja
Mulla oli myös tuollaista kun olin työttömänä. Töissä ollessani saan taas valtavasti aikaan niin töissä kuin kotonakin. Voisiko olla ihan tottumiskysymys silloin kun ei ole pakko? Lomilla olen taas samanlainen, jaksan ehkä kaksi kertaa syödä, mutta muuten vaan torkun koko päivän ellen etukäteen laita itselleni aikataulua.
Kuulostaa tutulle, omat tuntemukseni ovat pitkälle samat. Uuvuin töissä ja nyt olen saikulla, mutta hirvittää jo valmiiksi miten pystyn palaamaan, kun nukun suurimman osan vuorokaudesta nyt kun ei tarvitse tehdä mitään ja tosiaan pienikin ponnistelu uuvuttaa niin, että on pakko nukkua parin tunnin päikkärit. Itse olen sitä mieltä, että masennus ei ole ainakaan ainoa syy, koen elämän niin kuormittavaksi kaiken muistettavan takia enkä lopulta muistakaan juuri mitään tai pysty keskittymään. Tämä väsymys on kasvanut vuosien varrella pahemmaksi kaiken aikaa, jo kymmenen vuotta sitten olin niin väsynyt töiden takia, etten muuta vapaa-ajalla arkisin jaksanut, mutta nykyisin samaa sumua myös viikonloput ja työpäivät.