Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset ihmiset käyvät kansalaisopistojen kursseilla?

Vierailija
10.03.2025 |

Ja millaiset eivät? Ovatko kaikki tervetulleita vai onko yleensä klikkejä kuten työpaikoilla?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tuttavapiirissä oleva keski-ikäinen täti-ihminen käy jossain kurssilla 🤣

Vierailija
22/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikenlaiset ja yleisesti ottaen kaikenikäiset. Kansalaisopistossa saattaa olla ns. harvinaisempia kursseja esim. kreikankielen, arabiankielen jne. sekä esim. tiffanytekniikan tai dreijauksen alkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä usein sanotaan että mene kansalaisopiston kurssille niin saat uusia ystäviä ja verkostoja. Kokemukseni mukaan harvinaista että samalle kurssille osuisi niin täyspäisiä ihmisiä. Tosi paljon selvästi mt-ongelmaisia sekä elämäänsä kyllästyneitä eläkeläisiä valittamassa jne. 

Tuosta valittamisesta tuli mieleen, että jotku naiset, yleensä 45+ ikäiset on kovia valittamaan.  

Käyn tanssikursseilla ja niissä on aina joku valittamassa, että on liian kylmä tai kuuma. Musiikki on liian isolla. On liian hämärää tai valoja. Avautuvat liikaa kehollisista vaivoistaan.  

Pahinta on jos opettaja yrittää liikaa mukautua näiden valittajien mieleen. Esim. joku kurssilainen sanoi, että on tänään väsynyt, niin opettaja hidastaa omaa tahtia. Vaihtoehtoisesti kun oppilas voisi pitää päänsä kiinni ja itse vain tehdä kevyemmin.

Vierailija
24/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunkkaisuus kyllä tuntuu ja silloin kannattaa vaihtaa maisemaa. Hki, Vantaa ja Espoon alueella kyllä löytyy kursseja. Satoja mistä valita.

Vierailija
25/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ovatko kaikki tervetulleita vai onko yleensä klikkejä kuten työpaikoilla?"

Opettajan silmissä jokainen on tervetullut, koska muutenhan hänellä ei olisi töitä.

Opiskelijat tietysti klikkiintyvät siinä missä muutkin ihmiset, mutta mitä väliä? Ei se ole vaarallista. Ei ne kuitenkaan yleensä häijyile, mitä nyt vain supattavat nurkassa sen parhaan kaverinsa kanssa.

Olen käynyt erilaisilla käsityökursseilla. En nyt oikein osaa sanoa, millainen olen. Olen mennyt niille, koska on kiinnostanut oppia uusia taitoja, joita voin käyttää kotonani. Lisäksi etenkin puutyöluokassa voin käyttää koneita, jotka eivät ikinä mahtuisi asuntooni, esim. sirkkeli ja tasohöylä. Ihan yksikseni olen uskaltanut mennä, ei ole ollut kaveria mukana. Olen siellä siis oppimassa ja tekemässä hommia, en seurustelun takia.

Vierailija
26/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä usein sanotaan että mene kansalaisopiston kurssille niin saat uusia ystäviä ja verkostoja. Kokemukseni mukaan harvinaista että samalle kurssille osuisi niin täyspäisiä ihmisiä. Tosi paljon selvästi mt-ongelmaisia sekä elämäänsä kyllästyneitä eläkeläisiä valittamassa jne. 

Katsopa nyt sinne kuuluisaan peiliin. 

Vierailija
27/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat tietysti klikkiintyvät siinä missä muutkin ihmiset, mutta mitä väliä? Ei se ole vaarallista. Ei ne kuitenkaan yleensä häijyile, mitä nyt vain supattavat nurkassa sen parhaan kaverinsa kanssa.

Olen nähnyt klikkiytymistä myös opettajan puolelta.  

Eikä se todella aina ole mitään kahdenkeskistä supattelua. Voivat ihan juoruilla ja onkia tietoja toisista ryhmän ulkopuolella. Kurssilaiset saattaa olla johtavissa asemissa töissä ja siitä voi olla hyötyä juoruilun kannalta. Sotealan naiset on yksi pahimpia klikkiryhmiä jos niitä muodostuu.

Kuulostaa varmasti hullulta, mutta tervetuloa pikkupaikkakunnille. 

Vierailija
28/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lavatanssin alkeiskurssille "voit tulla yksin, aloitamme ihan alusta perusaskeleilla". Ei todellakaan voinut mennä yksin ja kaikki oli kyllä jo "ammattilaisia" pariskuntia.  Jäi siihen eka kertaan.

Vierailija
29/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tässä kunnassa melkein kaikki lapsesta aikuiseen

Eli kaikenlaiset ihmiset.

Ja kyllä on toki "klikkejä", sillä pienessä kunnassa ihmiset tuntevat/tietävät toisensa. 

Mutta silti on minusta kursseilla oltu hyvässä yhteishengessä. 

Vierailija
30/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tuttavapiirissä oleva keski-ikäinen täti-ihminen käy jossain kurssilla 🤣

Minä aloin käydä n. 20+ ikäisenä. Vaihdellen vuosien varrella eri kursseilla. Kieliä, kirjallisuutta, käsitöitä, animaatiota. Käyn myös avoimessa yliopistossa erilaisilla kursseilla. Silloin olin siis 20+, nyt 40+. Oho - kas vanhenen joka päivä, ei liity tarpeeseen kehittyä ja oppia, nautti uuden tekemisestä, mitenkään. Satun vain ikääntymään. Sinä et?

Vierailija
31/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin käydä n. 20+ ikäisenä. Vaihdellen vuosien varrella eri kursseilla. Kieliä, kirjallisuutta, käsitöitä, animaatiota. Käyn myös avoimessa yliopistossa erilaisilla kursseilla. Silloin olin siis 20+, nyt 40+. Oho - kas vanhenen joka päivä, ei liity tarpeeseen kehittyä ja oppia, nautti uuden tekemisestä, mitenkään. Satun vain ikääntymään. Sinä et?

Ehkä tässä naisten pitkän elämän salaisuus? Kannattaisiko keski-ikäisten setienkin käydä kansalaisopistojen kursseilla?

Vierailija
32/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt klikkiytymistä myös opettajan puolelta.  

Eikä se todella aina ole mitään kahdenkeskistä supattelua. Voivat ihan juoruilla ja onkia tietoja toisista ryhmän ulkopuolella. Kurssilaiset saattaa olla johtavissa asemissa töissä ja siitä voi olla hyötyä juoruilun kannalta. Sotealan naiset on yksi pahimpia klikkiryhmiä jos niitä muodostuu.

Kuulostaa varmasti hullulta, mutta tervetuloa pikkupaikkakunnille. 

Pikkupaikkakunnilla kaikki juoruaa, oltiin missä tahansa porukassa. En itse asu sellaisella, mutta sukulaisilla kyläillessäni olen huomannut tuon. Puhuvat keskenään kaikkien kyläläisten asiat, jotka minusta olisivat yksityisiä.

Minua ei ehkä haittaisi, kun ei ole oikein mitään salattavaa. 

Vierailija
33/41 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin lavatanssin alkeiskurssille "voit tulla yksin, aloitamme ihan alusta perusaskeleilla". Ei todellakaan voinut mennä yksin ja kaikki oli kyllä jo "ammattilaisia" pariskuntia.  Jäi siihen eka kertaan.

Sama kokemus. Onneksi oli se pari sentään mukana. Mutta ihan liian vaikeaa minulle, ja nopeasti eteni! Laulukurssi toinen jossa kävi niin.

Vierailija
34/41 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset, ja hyvin monenlaiset. Ymmärrät varmaan, että vauvamuskarin väki on erilaista kuin äijäjumpan. Kun tavallisilla kursseilla  kokoonnutaan kerran viikossa noin 10 kertaa lukukaudessa, harvemmin mitään klikkejä ehtii muodostua. Kaikki ovat tervetulleita, jotta saadaan kurssit pidetyksi.

On yli 80-vuotiaita, jotka ovat käyneet kansalaisopiston kursseilla niin kauan kuin  niitä on ollut. Eräs sellainen totesi käsityökurssilla "nyt minä haluaisin tehdä jotain sellaista, jota en ole vielä koskaan ennen tehnyt". Siinäpä haastetta käsityönopettajalle, kun mummolla oli  jo kaikkea tavallista, makrameeta, huovutusta, turkkilaista virkkausta ... Ja sitten on niitä, jotka ovat vasta muuttaneet paikkakunnalle ja tulevat johonkin zumbaryhmään vain harrastaakseen jotain.

Vierailija
35/41 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ihmisiä, joita et koskaan omassa kuplassasi tapaa. Suosittelen.

Vierailija
36/41 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikursseilla enemmistö on eläkeläisiä oman kokemuksen mukaan. On jotain nuoriakin siinä seassa ja jokunen keski-ikäinen, mutta suurin osa eläkeikäisiä jotka vaan kaipaavat jotain harrastusta. 

Vierailija
37/41 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin onko tuollaisia ihmisiä oikeasti olemassa.

Vierailija
38/41 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä mt-ongelmasta kärsit?

Vierailija
39/41 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jatkuvasti käynyt lähes kolkyt vuotta. Aikoinaan lähdin Italian kurssille ja sitä opiskelin niin pitkälle kuin pääsi. Useita vuosia.

Sen jälkeen ranskaa, sittemmin espanjaa...

Sitten tuli jumpat ja käsityöt aiheelliseksi. Lähdin opettelemaan lasten vaatteiden tekoa ja pärähdin siihen. Myös posliinimaalaukseen. Mulla on nyt kolmet itse käsin maalatut astiastot. Eka hieman kökkö, mutta ihan hauska.

Sitten oon käynyt, kunkin lapsen kanssa kokkikursseja. Äiti-lapsi aikaa. Hellusia hetkiä.

Puutyökursseilla olen ollut ja takorautaakin olen nakuttanut, kattokynttelikön verran ja portin sain korjattua kurssin opeilla, että sieltä kävin myös hitsaajakurssin, niin sai tulityökortin.

Keretty on. Mattoa pitäs päästä johonkin kutomaan. Mulla olis kahdet louskuttimet, pitäs saada paikka niille. Ensin haluaisin testata, että onko se mun juttu, ennen kuin lähden paikkaa vuokraamaan ja puita kasaamaan.

N52 tämmönen toimistopyöryläinen, joka tykkää harrastaa. Klikkejä en ole huomannut, erilaisia ihmisiä kyllä. Samalla asialla ollaan siellä, että ehkä se yhdistää.

Vierailija
40/41 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin keramiikkakursseilla porukka on ollut hyvinkin sisäänpäinlämpiävää eikä tullut kyllä yhtään tervetullut olo kun sellaiselle kurssille pääsin (kilpailu paikoista on kovaa). Kukaan ei jutellut niitä näitä, ja opettajakin tuntui ajattelevan minusta, että kukas tyyppi tuokin on.. Kurssilla oli porukkaa joka oli siellä yli kymmenettä vuotta. Minusta pitäisi olla joku rajoitus, että noille suosituille kursseille ei saisi ilmoittautua vuosi vuoden jälkeen.. Liikunnassa kaikki keskittyvät itseensä, joten "ulkopuolisuus" ei tunnu niin pahalta. Yleensäkin kursseille tunnutaan tulevan aina kaverin kanssa, mikä on vähän tylsää, kun kaikki puhuvat sitten vaan sen oman kamun kanssa. Tämä siis Espoossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi