Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni lukiolainen tienaisi paremmin ammattikoulupolulla

Vierailija
10.03.2025 |

Kannattaa lukea tuo Suomalainen huippututkimus. Moni lukiolainen tienaisi paremmin ammattikoulupolulla  Tutkimus joka on nostettu arvoonsa myös ulkomailla huippuyliopistoissa. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhden kesän tehdastyössä amisten kanssa ja se oli elämäni kauhein kesä. Työ oli hirveää mekaanista kuraa ja työkaverit niitä, joihin ei toivonut törmäävänsä yläkoulun jälkeen.

Vierailija
2/12 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun. Ja ihan samaa mieltä! Valitettavan moni vain pakottaa lapsensa 7.5-8 keskiarvolla lukioon, vaikka ammattikoulu olis oikea paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaiset ovat aikuistuttuaan tyhjän päällä kun heille ei ole mitään ammattia. Moni syrjäytyy sen seurauksena. Jos yliopistoon päästään, niin valmistuminen tapahtuu usein vasta lähempänä 30 ikävuotta. Toisin sanoen lukion käyneen työura jää herkästi 10 vuotta lyhyemmäksi kuin ammattikoulun käyneen, eikä keskimäärin jonkin verran suurempi palkka riitä kompensoimaan noin isoa eroa työskentelyajassa.

Vierailija
4/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhden kesän tehdastyössä amisten kanssa ja se oli elämäni kauhein kesä. Työ oli hirveää mekaanista kuraa ja työkaverit niitä, joihin ei toivonut törmäävänsä yläkoulun jälkeen.

Samaa mieltä, mutta valitettavasti 4v töissä olleen esimiehen palkka oli suurempi kuin mitä olen eläissäni 52 ikävuoteen mennessä akateemisena tienannut edes oman alani töissä.

Akateemisuuteen ei nykyaikana kannata nuoren tähdätä ainakaan ansiomielessä. Ennen vanhaan se takasi elinikäisen uran, nykyään akat. loppututkinto ei takaa mitään.

Vierailija
5/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten? Minulle on tärkeämpää, että saan tehdä itselleni mieluista työtä kuin palkan suuruus. Kunhan toimeen tulen, se riittää hyvin minulle.

Vierailija
6/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut se on lepposampaa tehä etätöitä mökillä läppärin kans ku naulata jotain parkettia tai piikata betonia räntäsateessa aamuseiskalta

Vierailija
7/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki tutkimukseen tai juttuun, missä tutkimuksesta on kerrottu? Muuten on vähän hankala sitä lukea...

Mutta toisaalta, tarvitaan me niitä korkeakoulutettujakin, ei maailma pelkillä duunarilla pyöri. Kaikkia tarvitaan.

Vierailija
8/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut se on lepposampaa tehä etätöitä mökillä läppärin kans ku naulata jotain parkettia tai piikata betonia räntäsateessa aamuseiskalta

Eihän lukion tai ammattikoulun valitseminen kerro vielä mitään siitä, millaiseen työhön päätyy keski-ikäisenä.

Vierailija
9/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö nykyään vielä ammattikoulusta suoraan töihin ja vielä hyväpalkkaisiin töihin?

Vierailija
10/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni halusi juurikin sillä 8 keskiarvolla lukioon. Itse vähän vastustin ja suosittelin ammattikoulua, mutta piti päänsä. Itse olin yläkoulussa lähes 9 oppilas, lukiossa arvosanat laskivat numerolla. Kävin lukion jälkeen amiksen ja sitten vielä ammattikorkeakoulun. Mutta helpompi tie itselleni olisi ollut suoraan se amis ja siitä sitten jatkokouluttautumaan. Nyt työuraa takana jo kymmenen vuotta ja mietin, että vois alkaa viimeisen päälle duunariksi. Joku koneistus tms. vois olla kivaa.

Vierailija
11/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö nykyään vielä ammattikoulusta suoraan töihin ja vielä hyväpalkkaisiin töihin?

Entä yliopistosta?

Vierailija
12/12 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lukea tuo Suomalainen huippututkimus"  Entäs Karjalainen, tai Ruotsalainen!

Isolla kirjoitettuna se on sukunimi! Ota jenkkiasetus pois asetuksista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi