Työmarkkinatorissa 17 000 työpaikkaa, meillä on 321 000 työtöntä. Ja hallitus vain kiristää tukia.
Kiitos kokoomuksen hallitus. Potkikaa vielä vähän lisää meitä veronmaksajia.
Kommentit (478)
En minäkään ala trollaamaan keskustelupalstoilla jos joku tietty ihminen ei hae putkimieheksi vain sen takia, että MINÄ olen putkimies. Enkä minäkään ala savustamaan vakituista kokoaikaista lähihoitajaa työttömäksi työnhakijaksi ja pakottamaan hakemaan putkimieheksi vain siksi, että MINÄ olen putkimies. Ihmeen itsekästä ja pakkomielteistä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites töihin meno?
St nan itiootti!! Jo riittää näitä tyhjänpäiväisiä kommentteja!!!!
Tilanne on äärimmäsen vakava ja epänhimillinen!
Nyt vakavuutta peliin! Ihan oikeasti! Mä toivon että suomalaiset tekisivät ryhtiliikkeen ja kasvattaisivat selkärangan! Jo riittää läpänheitto!
No älä nyt turhaan hikeenny, kommentin heittäjä on itsekin työtön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia pitää kiristää niin kauan että avoimia työpaikkoja on 0 kpl.
Noista 17 000 ihan takuulla 10 000 on vuokratyöfirmojen keksittyjä paikkoja joilla vain kalastellaan työntekijöitä listoille.
Itse haen töitä. Tiedän varmuudella että yksi pienehkö yritys on ottanut 3 eri vuokrafirmaa jotta saa 1 paikan täytettyä. Eli 3 ilmoitusta (sanasta sanaan) vaikka todellisuudessa on vain yksi paikka.
Ja näitä vastaavanlaisia paikkoja voi olla paljon 😬
En minäkään ala työpaikkasavustamaan kokoaikaista, vakituista lähihoitajaa osa-aikaiseksi ja sitten ala länkyttämään, että sä vaan yrität lähihoitajana kikkailla noiden suojaosuuksien kanssa osa-aikaisena ja oikeasti sä oot lais,, ka etkä viitti vaan mennä kokoaikaiseen työhön.
Tai että kaikki muu työ kuin putkimiehen työ on veronkiertoa ja rikollista puuhaa, koska minä olen putkimies niin sinunkin pitää olla putkimies ja putkimiehen työ on ainoa oikea työ ja kaikki muu työ on vain harrastusta.
Ja miksi sinulta puuttuu kunnianhimo kun et viitti ryhtyä putkimieheksi. Koska minä olen putkimies niin sinunkin pitää olla putkimies. Tämä on sinun kohtalosi ja minä määrään!
Työpaikkailmoituksista 90% on työnvälitysfirmojen ilmoituksia. Suurin osa niistä on näiden firmojen mainoksia, eli vaikka niihin laittaa hakemuksen, ei siitä seuraa mitään muuta kuin se, että saa merkinnän työnhakuvelvoitteeseen. Minulla on ikää ja muita ominaisuuksia sen verran, että en näille työnvälitysfirmoille kelpaa, joten niiden kautta en työllisty, vaikka ilmoituksen takana olisi oikea avoin työpaikka. Siksi kysynkin vain suoraan työnantajilta nyt, kun en ole työnhakuvelvollinen.
Ne työkkärin "miten haen töitä -kurssit" ovat todella tarpeellisia. Uskomatonta, että jotkut kuvittelevat työpaikkoja olevan ainoastaan työmarkkinatorissa.
Viime kuussa avoimia työpaikkoja oli 51 508. Se on tietenkin tässä tilanteessa liian vähän, mutta myös työttömien määrässä on arviolta neljännes sellaisia, jotka eivät oikeasti ole työttömiä siinä mielessä, että he hakisivat töitä. Osa on työttömien listoilla tilapäisesti kun edellinen työ on loppunut ja uusi alkaa vaikkapa kuukauden kuluttua. Saadakseen tukia tuon kuukauden ajan täytyy olla työnhakijana. Samoin kaikki sairauseläkettä, kuntoutuspäätöstä jne odottavat ovat työttömien listoilla, kuten pitkäaikaistyöttömät, joille ei ole muuta tukikanavaporttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väheksymättä työttömyyttä ja työttömyyslukuja : Mikä on ollut hyvin aikojen työttömyysluku, koskaan ei päästäne täystyöllisyyteen.
Tuolta voit katsella työttömyysasteen kehitystä ajalla 1959 - 2018: https://stat.fi/til/tyti/2018/16/tyti_2018_16_2019-12-03_tie_001_fi_001…
Varmaan 1990-luvun alussa työttömien tukia kasvatettiin roimasti, kun kansa laiskistui ja heittäytyi joukolla lepäilemään.
Et ole 1990-luvun alun lamasta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väheksymättä työttömyyttä ja työttömyyslukuja : Mikä on ollut hyvin aikojen työttömyysluku, koskaan ei päästäne täystyöllisyyteen.
"Kun työttömyys nousi 70-luvulla 3%:iin, presidentti Kekkonen asetti hätätilahallituksen"
1970-luvulla Suomalaiset omistivat Suomalaiset yritykset
2020-luvulla Ulkomaalaiset omistavat Suomalaiset yritykset
Siksi hätätilaa ei julisteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun työttömyys nousi 70-luvulla 3%:iin, presidentti Kekkonen asetti hätätilahallituksen"
1970-luvulla Suomalaiset omistivat Suomalaiset yritykset
2020-luvulla Ulkomaalaiset omistavat Suomalaiset yritykset
Siksi hätätilaa ei julisteta.
Suomesta on tehty talouskolonialistien siirtomaa.
Banaanivaltio jossa apinat tekevät työt ja raaka-aineet otetaan ilmaiseksi.
Missään muussa länsimaassa ei talous ole ulkomaalaisten investoijien omistuksessa kuin Suomessa.
Mikä tekee työttömästä tukiensaajasta veronmaksajan? Eikös tässä ole ristiriita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin tosin taisi kaikenlaisia töitä olla enemmän kuin enää nykyään, joten ei ole suoraan verrannollista. Eiköhän 70-luvun 3 prosenttia vastanne 20-luvulla ainakin 6 prosenttia, ehkä enemmänkin. Ei toki poista sitä tosiasiaa, että hallitus ei vaikuta ottavan tilannetta riittävän - jos ollenkaan - tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Tukia pitää kiristää niin kauan että avoimia työpaikkoja on 0 kpl.
Kun ei niitä työpaikkoja edes ole kaikille ja tukien leikkaus ei myöskään tuo työpaikkoja lisää.
Kookomuslaisilla ja Persulaisilla on niin häiriintynyt kuva tästä kaikesta että joskus toivoisin heidän putoavan samaan tilanteeseen missä lukematon määrä kansalaisia on: Sairautta, tukea ja apua ei saa, et saa kuntoutustukeakaan vaikka olisi miten kattavat b-lausunnot, yms. Roikut löyhässä h*rressä toimeentulotuessa kiinni ja päälle asumistuki jos sitä saa. Jatkuva stressitilassa eläminen ei ole hyvästä myöskään.
Tulevaisuudessa työnjakaminen pitäisi tapahtua paremmin kuin nykyään. 37,5 tuntia viikossa on menneen maailman juttuja mutta tekoäly ja automaatio vie osansa työpaikoista.
Yrityksen perustamista ehdotetaan joka paikassa, mutta harvassa taitaa olla ne yritykset, jotka perustetaan pystymetsästä ilman työelämässä hankittua osaamista ja/tai pääomaa tai ainakin vanhempien tukia. Onhan näitä lasten perustamia yrityksiä, joita tuetaan siksi kun ovat lapsia, mutta hyvin vähän on sellaisia missä vanhemmat eivät olisi alkuun apuna.
On aloja joissa yrittäjäksi lähdetään lähtökohtaisesti, kuten kampaamo, mutta eikö ne aloiteta aika usein vuokratuolilla? Jos suoraan omalla toimitilalla, pitää kai siihen jotain lainaa saada jos ei omaa rahaa ole? Meidän alalla ei kyllä kukaan tilaa kokemattomalta mitään. On itsekin voitettu kalliimmalla tarjouksella kilpailu referenssien ansiosta. Osaaminen hankitaan ensin palkallisena, ennen kuin voi harkita omaa. Sitten kun on saanut mainetta voi ruveta mainostamaan omaa mutta siinä taustalla pitää kertoa kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeita myymään, rikkailta ryöstämään, lunnaita vaatimaan, sijoitushuijauksia tehtailemaan, sellaista se työ on jatkossa
Niin tai sitten perustaa oman rehellisen yrityksen, myy omaa osaamistaan. Kai sitä nyt on kertynyt hyvinvointivaltiossa jossa korkeakoulutus on kaikkien saavutettavissa veronmaksajien piikkiin.
Vai että rehellisellä työllä tienaisi yhtä paljon kuin huumekaupalla :D aina yhtä hauskaa huomata jonkun uskovan tähän iänikuiseen valheeseen siitä, että rehellisellä työllä muka tienaisi hyvin. Ei tienaa, ei ole koskaan tienannut. Suurimmat palkat "rehellisessäkin" työelämässä on niissä viroissa, jotka painottuvat talousalaan ja joissa pärjää vain olemalla ahne mulkku. Se siitä rehellisyydestä ja putipuhtaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ne työkkärin "miten haen töitä -kurssit" ovat todella tarpeellisia. Uskomatonta, että jotkut kuvittelevat työpaikkoja olevan ainoastaan työmarkkinatorissa.
Viime kuussa avoimia työpaikkoja oli 51 508. Se on tietenkin tässä tilanteessa liian vähän, mutta myös työttömien määrässä on arviolta neljännes sellaisia, jotka eivät oikeasti ole työttömiä siinä mielessä, että he hakisivat töitä. Osa on työttömien listoilla tilapäisesti kun edellinen työ on loppunut ja uusi alkaa vaikkapa kuukauden kuluttua. Saadakseen tukia tuon kuukauden ajan täytyy olla työnhakijana. Samoin kaikki sairauseläkettä, kuntoutuspäätöstä jne odottavat ovat työttömien listoilla, kuten pitkäaikaistyöttömät, joille ei ole muuta tukikanavaporttia.
Kai nyt jokainen normaalijärkinen tietää, että töitä hakee moni muukin kuin työtön. Jos ei tiedä, sitten on yksinkertainen tyyppi. Ei työmarkkinatorin paikat ole vain työttömien paikkoja, vaan ne samat paikat on monessa paikassa yhtä aikaa. Kun itse hain edellistä paikkaani, minkä myös sain, se oli auki lehdessä, silloisella mol.fi-alustalla, firman omilla sivuilla ja yhdellä rekrysivulla, minkä nimeä en nyt muista kun se on lakkautettu eli sama paikka neljässä eri paikassa, ainakin, en tiedä olisiko ollut muuallakin vielä. Tuosta on aikaa ja olen nykyään eri firmassa. Firman omia sivuja en olisi osannut mennä katsomaan, koska en ollut koskaan kuullutkaan ko. firmasta ennen kuin näin ilmoituksen, mutta kun näin ilmoituksen, menin tutkimaan millaisesta firmasta on kyse. Nykyisestäkään firmasta en tiennyt mitään, koska on eri paikkakunnalla ja pieni firma. Tänne minut löydettiin vähän vahingossa ja pomo soitti ja kysyi että olisiko kiinnostusta.Piilotyöpaikka. Jos olisin ollut työtön, tuskin olisin tähän päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ei niissä neuvota miten haet töitä. Itse kävin tuollaisen kurssin, tosin kauan sitten, ja neuvoin itse noita paikkoja mistä töitä löytyy. Niillä vetäjillä ei ole osaamista neuvoa paikkoja mistä haet töitä, vauva-palstalta saa parempia neuvoja. Muuten se oli piirileikkiä ja työhaastattelujen harjoittelua. Lisäksi vetäjä eli 80-lukua hakemusten teon neuvomisessa.
Nyt on 9,5% eikä se ole hallitukselle edes ongelma. Teoista päätellen.