Työpaikkoen pahoinvoinnin syy: Narsistinen ihmistyyppi on pärjännyt rekrytoinnissa
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Se on eri asia.
Manipuloivia itserakkaita pomoja on Suomessa liikaa. Heille tärkeintä on olla ihailtu ja hyvässä asemassa.
narsisti haluaa pomoksi, koska heillä sairaanloinen halu kontrolloida ja manipuloida muita,oon nähnyt miten firmat menee konkkaan narsisti pomon typeryyden takia.he ei ole osaavimpia, koska itsehillintä puuttuu.
terveissä firmoissa on nostettu johtoon, se osaavin. normaali ihminen ei usein hae johtajan paikkaa koska sillä on vastuunkantoa ja jne hyviä piirteitä.eli se johtajan paikalle nostaminen ja määrääminen on tärkeää. usein hyvät ja henkisesti normaalit työpaikat ,nostaa oman hyvän työntekijän pikku hiljaa opettelleen firman eri osastoja ja nostaa palkkaa samalla.samoin titteliä ylemmäs.
Narsistit haluavat statusta sekä hyvää palkkaa, joten he yliedustettuina hakevat näihin paikkoihin. Lisäksi osaavat esittää osaavampaa kuin ovatkaan eikä heitä itseään arveluta yhtään, kykenevätkö he homman hoitamaan vai ei.
En voi ymmärtää miten joku ei näe jo päältä, millainen työnhakija on. Kehuuko itseään joka käänteessä, kertooko perättömiä, onko empatiakykyä, onko ylipäätään mitään ideoita tai kykeneekö tiimityöhön. Onko todisteita soveltuvuudesta esim. entisten alaisten taholta. Onko oikeita nähtävissä saavutuksia tiimin kanssa. Minä näen jo kauas huonon johtajan, mutta mä olenkin alainen, ei ketään kiinnosta mun mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit haluavat statusta sekä hyvää palkkaa, joten he yliedustettuina hakevat näihin paikkoihin. Lisäksi osaavat esittää osaavampaa kuin ovatkaan eikä heitä itseään arveluta yhtään, kykenevätkö he homman hoitamaan vai ei.
Varmaan jotkut kykenevät, mutta miten, se on eri asia. Sitten taas toiset eivät saa mitään aikaan, mutta se ei näy johtoa huolettavan. Ehkä haluavatkin, että mitään ei saada aikaan, ken tietää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Näkyy jo johtajakoulutuksessa. Narsisti opettaa narsistisia arvoja.
Narsistijohtaja saattaa olla vain koulunsa priimus. Näitä on nyt niin hlvetisti, että ongelmaa on muuallakin kuin rekrytoinnissa.
Juutalaisilta mallia ja moraalkoulutus mukaan opetukseen.
Ei oo tainnut mennä ihan putkeen moraalikoulutus heilläkään..
Suomalaiset ovat enimmäkseen vähän ujoja ja arkoja. Esimiehenä tällainen ihmistyyppi ei oikein pärjää. Rekrytoijat joutuvat valitsemaan ulospäinsuuntautuneita, rohkeita (itsestään liikoja luulevia) narskuja.
Jo 90-luvulla yrityksiin levisi vääränlainen aines ns. "saneerausjohtajiksi", narsistisia sosiopaatteja, jopa psykopaatteja jotka irtisanoi ihmsiä tuntematta mitään empatiaa. Yritykset luulivat että se on ainoa oikea tapa johtaa yrityksiä ja se on jäänyt päälle, pilaten työelämästä aivan kaiken, ja myös yhteiskunnasta!
musta joku psykologinen testaus oli hyvä,nykyään on sosiopaatteja ja narsuja liikaa työpaikoilla, heikentää tulosta ,innovaatioo ja työpaikan normaalit kärsii.
työpaikoilla olis joskus hyvä käydä läpi henkisiä ja psykologisia asioita, olen ollut työpaikalla jonka tulos laski 50% koska kiusaajat karkotti normaalit pois. siis liike joutui lopettaan puolet toimitiloista, koska ei voi potkia pois 3 kiusaajaa. ei voi ymmärtää.kerroin pomolle omgelmasta ja ei ryhtynyt toimeen, ei mitään,lähdin muualle töihin. firma on vaikeuksissa ja kohta häämöttää lopettaminen jos ei muutu.
ongelma on usein myös ettei ongelmista puhuta tai jos joku fiksu puhuu,sitä aletaan syyttää ja kiusata kun toi ongelman esille.osa työntekijoistä käyttäytyy kuin teinit ja johtaja on se äiti tai isä hahmo. eli kypsymätöntä ja henkistä kasvua tarvis olla.
up