Miksei kiltti ihminen voi olla vahva?
Itseäni on ärsyttänyt pitkään se, kun puhutaan vahvasta naisesta meillä kaikilla tulee ensisijaisesti mieleen nainen, joka on Vappu Pimiän kaltainen tomera ja aikaan saava henkilö, joka ei tiukan paikan tullen jää hiljaiseksi. Nyt herää mielenkiintoinen kysymys, onko nuo luonteenpiirteet vahvuuden merkki? Minun mielestäni ei. Jos mietitään minun mielestäni vahvaa naista se voi olla myös kiusattu kiltti ihminen, joka kiusaamisesta huolimatta jatkaa vahvana eteenpäin. Yhteiskunta on eri mieltä kanssani ja monesti kiltti tai ujo ihminen mielletään automaattisesti heikoksi.
Kommentit (29)
Vappuhan on vain töissä julkisuudessa. Mutta hän on näyttänyt itsestään myös aitoa, herkkää puolta. Itkee herkästi eikä vaikuta miltään parkkiintuneelta eikä yritä antaa itsestään täydellistä kuvaa. Uskaltaa näyttäytyä myös valjuna ilman meikkiä ja tekoripsiä.
Voi olla. Mutta jos ajatellaan vahvuudella väkivaltaista luonnetta joka haluaa sotia, niin sitten kiltti ei ole vahva jos ei halua sotia.
Mutta sivistyneessä maaailmassa kiltti javahva voi olla yhtä aikaa. Itselle kiltteys ei tarkoita nössöyttä (lauman mukaan aina, menee kiusaajien puolelle,ym)
Kiltteys ei tee automaattisesti heikoksi.
Herkkyys ei ole huono asia, mutta tilanteen mukaan on osattava nostaa suojaus. Kotona voi olla oma itsensä, mutta kun lähtee ihmisten ilmoille, seisoo ja kävelee ryhdikkäästi.
Kiusaajat skannaa aina kuka on helppo uhri. Välttäkää koirailmettä. Narsistiset kiusaajat tulee helposti esittämään uhria, vaikka ovat syyllisiä.
Älkää päästäkö kotiinne ketään, sen on oltava turvapaikka.
Googlaa jämäkkyys, tee jämäkkyysharjoituksia.
Koirailmeellä tarkoitetaan rakastavaa ja elämäniloista ilmettä. Sellaista me-henkistä jee me tehdään, mennään, touhutaan ja ollaan yhdessä koska ollaan kavereita ja meidän vapaa-ajan yhdessäolon kuuluukin olla hauskaa! <3<3<3 VAROKAA SITÄ.
Siis tietysti kiltti ihminen voi olla vahva?
Kun mietin tuntemiani kilttejä ihmisiä, niin he ovat nimenomaan vahvoja.
Herää myös kysymys, että miksi Vappu Pimiä ei mielestäsi voi olla kiltti? En tunne häntä, mutta julkisuuden perusteella en pysty yhtään arvioimaan onko hän kiltti vai ei, mutta tuskin pahantahtoinen kuitenkaan..
Omaa herkkyyttä pitää osata tarpeen tullen suojella, jotta voi olla jatkossakin kiltti niille jotka sen ansaitsee.
Vappukin on kuitenkin aika kiltin oloinen ihminen.
Kiltti voi olla myös tosi vahva mutta se vahvuus suojaa hyväksikäytöltä.
Kiltti ei tarkoita siis alistuvaa ihmistä joten vaatijoille tiedoksi että rajansa kaikella kiltteydelläkin on oltava.
On oltava myös itselleen kiltti, ei saa unohtaa itseään.
Don't take kindness for weakness.
No, minulle vahvuus merkitsee sitä, että selviää elämän vastoinkäymisistä kunnialla. Ei ole myöskään riippuvainen muista ja pärjää itsekin.
Itse en todellakaan ole Vappu Pimiän kaltainen. Olen itse asiassa todella hiljainen enkä pidä konflikteista. Mutta tarvittaessa onnistuu minulta assertiivinenkin rooli, jos tilanne sitä vaatii.
Vahva ihminen antaa kaikkien kukkien kukkia, ei latista muita eikä lyö lyötyjä. Osaa myös pitää omat rajansa.
Voimakkaat ihmiset ovat näitä latistajia ja muiden polkijoita oman etunsa ja egonsa vuoksi.
Kiltti ihminen on vahva alunperin vaikka kiltti, valoisa. Mutta moni yrittää heikentää muita ja tulos on sen mukainen.
Minö olen muille ihmisille kiltti ja myös vahvaluonteinen. Minua ei ole aina todellakaan kohdeltu itseä kiltisti, päinvastoin. Silti en anna sen vaikuttaa itseeni niin, että rupeaisin itse ilkeäksi muille, vaikka minulle ollaan usein ilkeä. Eikö tämä ole henkistä vahvuutta? Minusta on?
Milloin kiltteys alkoi tarkoittamaan samaa kuin passiivisagressiivinen tai muiden polkema ja talloma kynnysmatto?
Minusta aidosti kiltti ihminen on usein vahva. - Hän pyrkii käyttäytymään tilanteessa kuin tilanteessa asianmukaisesti ja hyvin. Usein onnistuenkin siinä ilman, että hänen tarvitsisi "päteä" loukkaamalla tai satuttamalla muita ja tai vaurioittaa ympäristöään, johon taas moni sellainen joka ei ole kiltti ei monetikaan pysty.
Minä olen tietyllä tapaa röyhkeä, pidän puoliani ja tarvittaessa osaa olla hyvinkin v-mäinen. Mutta en mä ole ilkeä, yritän olla kaikille mukava ja avulias. En alistu enkä alista. Mutta jos joku kohtelee toista väärin, niin saa minun pyhän vihansa niskaan. Olen kiltti. En tiedä olenko vahva.
Juttelin Vapun kanssa siellä tv-chatissa joskus kauan aikaa sitten. Ei tullut tuollaista kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin kiltteys alkoi tarkoittamaan samaa kuin passiivisagressiivinen tai muiden polkema ja talloma kynnysmatto?
Minusta aidosti kiltti ihminen on usein vahva. - Hän pyrkii käyttäytymään tilanteessa kuin tilanteessa asianmukaisesti ja hyvin. Usein onnistuenkin siinä ilman, että hänen tarvitsisi "päteä" loukkaamalla tai satuttamalla muita ja tai vaurioittaa ympäristöään, johon taas moni sellainen joka ei ole kiltti ei monetikaan pysty.
Itsellä taas on aina ollut se näkemys, että kiltti ihminen hymyilee paljon, pitelee ovia auki sun muuta... Vai onko sellainen ihminen enemmän ystävällinen?
Vahva ihminen kykenee tarvittaessa loukkaamaan tai satuttamaan toista ihmistä, sitähän esim laittaminen toiselle "luun kurkkuun" merkitsee - vastahyökkäystä. Halua ja kykyä satuttaa toisen egoa, tunteita tai vaikka pahassa tilanteessa kehoa. Kiltit ja hiljaiset voivat olla hyvinkin vahvoja vaikka olisivat tavallista haluttomampia loukkaamaan toisia ihmisiä (syitä voi olla monia). Mutta sitä mitä ei näe ei tietenkään tyhmien ihmisten mielestä ole olemassa. Tomeralla asenteella ei tarvitse tapella näitten tyhmien ihmisten kanssa, ne kun eivät tunne eläimellistä tarvetta tulla testataan rajoja ja hyppimään silmille.