Mistä johtuu, että milleniaalit ikääntyvät paremmin kuin heitä edeltäneet ja seuraavat sukupolvet?
Ei ole provo, ihmettelen tätä oikeasti! Boomerit ja Xenniaalit alkoivat näyttää jo kolmekymppisenä keski-ikäisiltä, minkä kuka rahansa voi itse todeta vanhoista valokuvista ja tv-sarjoista. Nyt saman huomaa zoomereista, joista osa näyttää jo parikymppisenä siltä kuin lähestyisivät nelikymppisiään.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Me milleniaalit olemme kaikkien huono onnisin sukupolvi. Synnyimme laman aikana, opsikelimme uuden inflaation aikana ja meille pakotettiin Opintolaina kovalla rahalla. Yritimme ryömiä työelämään ja sitten PAM! Tuli korona.
Teknologia on kehittynyt, niin nopeasti ja vaikka olemme kasvaneet sen kanssa en usko, että kaikki on siltikään pysyneet yhtä hyvin tahdissa mukana verrattuna esim gen z:taan
Varsinkaan köyhät niinkuin minä . Ei meillä ollut kotona tietokonetta tai pelikonsoleita ja ekan kerran näin CD ja DVD levyn vuonna 2003 ja eka älyluurin ostin itse ekasta opintotuki rahasta vuonna 2013.
Ja niinku näkyy npillä on ihan perhanan vaikea kirjoittaa! . Takaisin nokiatnja heti.
Olin nopein tekstaaja olen varma että kirjoittaisin Nokialla nopeammin ja virheettömämmin.
Milleniaalit syntyi laman aikana? Minä synnyin kyllä -82. Kun korona alkoi olin ollut jo 15v työelämässä ja lapsetkin tehnyt siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milleniaalit eivät oikein saaneet mahdollisuutta hankkia lapsia. Siksi ehkä nuoremman näköisiä, kun ei ole lasten aiheuttamaa stressiä.
Zetalaisilla taas muodissa pistoshoidot yms, jotka tekevät kaksikymppisistä nelikymppisenä näköisiä.
Mutta ap:n huomio pitää kyllä ihan paikkaansa, tästä on ollut paljon keskustelua netissä, moni muukin on huomannut.
Siis mitä, milleniaaleillahan niitä lapsia juuri on.
Oletko syntyvyyskäyrää katsonut? Milleniaalit tekevät vähemmän lapsia kuin laman aikana tehtiin. Olen nyt 31v eli ensisynnyttäjien keski-iän ylittänyt, ja isoon ystäväpiiriini on tulossa ensimmäinen vauva nyt toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä milleniaaleilla on ollut helpompi elämä ja parempi ravinto, kuin edeltäneillä sukupolvilla. Seuraavilla taas on ehkä roskaruuan ym kulutus suurempaa jo lapsuudesta kuin milleniaaleilla + kaiken maailman botoxien ja täyteaineiden käyttö aloitetaan nykyään jo parikymppisenä. Vaikka tarkoitus olisi kai ennaltaehkäistä ryppyjä ym, niin usein vaikutus on vanhentava.
Minä elin lapsuuteni 80 ja 90 luvun hervannassa, minulla ei ole isää ja äiti on väkivaltainen narsisti joten minä elin ulkona, päivät koulussa/kirjastossa ja yöt sain olla kotona.
Teini-ikä meni päihteiden ja väkivallan parissa, olen ollut lähes jokaisen rikoksen uhri.
20-30 vuodet elin erilaisissa laitoksissa.
Ilmiselvä adhd tapaus joka ei tule ikinä saamaan lääkitystä koska pentuna tykkäsin pössytellä eli nykyisyys on ihan samaa pykimistä ja selviytymistä kun aina ennenk
Kuulostaa niin tutulta, onks kaikki kaverit kans kuollu, vankilassa tai subu koukussa eli kohta kuolleita?
"Kuulostaa niin tutulta, onks kaikki kaverit kans kuollu, vankilassa tai subu koukussa eli kohta kuolleita?"
Muuten joo mut on niistä pari alkoholistiakin, ne pari jotka pääsi töihin viina vei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milleniaalit eivät oikein saaneet mahdollisuutta hankkia lapsia. Siksi ehkä nuoremman näköisiä, kun ei ole lasten aiheuttamaa stressiä.
Zetalaisilla taas muodissa pistoshoidot yms, jotka tekevät kaksikymppisistä nelikymppisenä näköisiä.
Mutta ap:n huomio pitää kyllä ihan paikkaansa, tästä on ollut paljon keskustelua netissä, moni muukin on huomannut.
Siis mitä, milleniaaleillahan niitä lapsia juuri on.
Oletko syntyvyyskäyrää katsonut? Milleniaalit tekevät vähemmän lapsia kuin laman aikana tehtiin. Olen nyt 31v eli ensisynnyttäjien keski-iän ylittänyt, ja isoon ystäväpiiriini on tulossa ensimmäinen vauva nyt toukokuussa.
Noh minä olen 43v ja minun ystäväpiirissä niitä lapsia kyllä on. Ehkä milleniaalit pitäisi jakaa kahteen eri sukupolveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä milleniaaleilla on ollut helpompi elämä ja parempi ravinto, kuin edeltäneillä sukupolvilla. Seuraavilla taas on ehkä roskaruuan ym kulutus suurempaa jo lapsuudesta kuin milleniaaleilla + kaiken maailman botoxien ja täyteaineiden käyttö aloitetaan nykyään jo parikymppisenä. Vaikka tarkoitus olisi kai ennaltaehkäistä ryppyjä ym, niin usein vaikutus on vanhentava.
Milleniaaleilla oli tosiaan harvinaisen helppo nuoruusaika. Maailma oli auki, useimmat länkkärimilleniaalit kasvaneet kermaperseiksi joita vanhemmat hyysää (milleniaaleja kutsutaan myös huvipuistosukupolveksi) ja kannustettu hedonistiseen hauskanpitoon.
Nykynuoret on kasvaneet kriiseihin jotka vain syvenee.
Suomen milleniaalit kasvoivat lama-ajassa.
Tietoon voi perehtyä. Vuonna 1987 syntyneiden hyvinvointia on tutkittu laajimmin. Vertailukohdaksi aloitettiin 1997 syntyneiden seuranta.
Sukupolville on tyypillistä, että ne ovat kokeneet samat historialliset ja kulttuurilliset muutokset. Länsimaisista ihmisistä käytetään yleensä seuraavia sukupolvijakoja:
Kadotettu sukupolvi (1883-1900)
Suurin sukupolvi (1901-1927)
Hiljainen sukupolvi (1928-1945)
Suuret ikäluokat (1946-1964)
X-sukupolvi (1965-1980)
Xenniaalit (mikrosukupolvi, 70-80-luvun vaihde)
Milleniaalit tai Y-sukupolvi (1981-1996)
Z-sukupolvi (1997-2012)
Alfa-sukupolvi (2013->
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milleniaaleilla oli tosiaan harvinaisen helppo nuoruusaika. Maailma oli auki, useimmat länkkärimilleniaalit kasvaneet kermaperseiksi joita vanhemmat hyysää (milleniaaleja kutsutaan myös huvipuistosukupolveksi) ja kannustettu hedonistiseen hauskanpitoon.
Tietoon voi perehtyä. Vuonna 1987 syntyneiden hyvinv
Lama ei kuitenkaan koskettanut jokaista perhettä. Jos vanhemmat saivat pitää työpaikkansa, perhe eli ihan normaalia arkea, eikä lamaa huomattu muualla kuin uutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T
Yleisesti 1990-luvulla oli materiaalisesti melko köyhää (tai voisi sanoa, että oli kohtuullista). Ei ollut mahdollisuuksia kaikkeen vaan piti tehdä valintoja, ei ollut välineitä, monia harrastuksia, ei mitään luksusmatkoja, eikä mitään kovin suurta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me milleniaalit olemme kaikkien huono onnisin sukupolvi. Synnyimme laman aikana, opsikelimme uuden inflaation aikana ja meille pakotettiin Opintolaina kovalla rahalla. Yritimme ryömiä työelämään ja sitten PAM! Tuli korona.
Teknologia on kehittynyt, niin nopeasti ja vaikka olemme kasvaneet sen kanssa en usko, että kaikki on siltikään pysyneet yhtä hyvin tahdissa mukana verrattuna esim gen z:taan
Varsinkaan köyhät niinkuin minä . Ei meillä ollut kotona tietokonetta tai pelikonsoleita ja ekan kerran näin CD ja DVD levyn vuonna 2003 ja eka älyluurin ostin itse ekasta opintotuki rahasta vuonna 2013.
Ja niinku näkyy npillä on ihan perhanan vaikea kirjoittaa! . Takaisin nokiatnja heti.
Olin nopein tekstaaja olen varma että kirjoittaisin Nokialla nopeammin ja virheettömämmin.
Milleniaalit syntyi laman aikana? Minä synnyin kyllä -82. Kun korona alk
Vuonna 1982 syntyneet ovat X-sukupolven ja milleniaalien vaihteessa syntyneitä. Milleniaaleista suurempi osuus on syntynyt myöhemmin.
olen 35v ja minua ollaan luultu ulkonöni puolesta ikääni nuoremmaksi.
Milleniaalit ikääntyvät siksi paremmin, koska he eivät noudata samaa kuin vanhempansa (ei aurinkorasvaa, paljon lihaa jne muuta epäterveellistä) tai kuin nuorempansa (syödään roskaruokaa ja eineksiä, woltataan ja laitellaan täyteaineita). Milleniaalit on, vastoin kaikkia odotuksia pärjänneet elämässä paljon paremmin kuin monet muut. Heillä on ollut nuoruudessa tietty ikäluokkien painolasti ja nykyiset uudet työelämässä, silti he vain porskuttavat eteenpäin.
Yleisesti 1990-luvulla oli materiaalisesti melko köyhää (tai voisi sanoa, että oli kohtuullista). Ei ollut mahdollisuuksia kaikkeen vaan piti tehdä valintoja, ei ollut välineitä, monia harrastuksia, ei mitään luksusmatkoja, eikä mitään kovin suurta.
Some on varmasti luonut lisää paineita nuoremmille sukupolville. Kaikesta on tullut kummallista kilpavarustelua. Olin ensimmäisellä etelänmatkallani vuonna 1999 ollessani 16 ja se oli tosi vau, vaikka kohde oli ihan tavallinen turistirysä. Silloin oltiin tyytyväisiä, kun pääsi kerran viidessä vuodessa jonnekin Bulgariaan tai Kreikkaan viikoksi. Nyt kun seuraa somevaikuttajia, niin matkat ovat luksusreissuja kaukokohteisiin ja vähempään ei tyydytä. Tästä syntyy kuva, että näinhän se on kaikilla tai ainakin pitäisi olla. Sama koskee vaatteita ja laukkuja sun muita. Siinä missä ennen piti olla jotkun levikset, jotka olivat kuitenkin monen ulottuvilla, niin nyt pitää omistaa läjä jotain LV:n käsilaukkuja tai et ole mitään. Tai ei pidä, mutta somen myötä on kypsynyt ajatus, että olet luuseri jos kaikkea tuota materiaa ei ole.
Samaten lasten synttäreistä sisustukseen "pitää" olla jotain suurta ja ihmeellistä. Ja kun ei sellaisen ole varaa, niin iskee masennus. Asioita joita ei ysärillä ostattu edes kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Siis milleniaalit? Nämä läskit ja tyylittömin sukupolvi?
Milleniaalit pitävät tällä hetkellä yhteiskuntaa pystyssä.
Olen milleniaali. Syntynyt -84.
Me osasimme jo varoa aurinkoa, koska otsonikato uhkasi maapalloa ja olimme varma kuolemasta.
Ruoka oli tavallista ja pakkaukset oli pienempiä, limua ja sipsejä oli synttäreillä. Pikaruokaa ei juuri syöty. Koulua (koko koulua, pk-seutu, isot koulut, min 400 oppilasta) kohden oli se yksi lihava, muut olivat normaalipainossa. Vain rikkaat ajeli taksilla, eikä sähköskuutteja/pyöriä oltu keksitty. Harrastuksia oli ja ulkona oltiin, koska ei ollut laitetta jota piti tuijottaa eikä sosiaaliset kontaktit ahdistaneet.
Toisaalta, ryyppäsimme enemmän, kuin kukaan meitä ennen tai meidän jälkeen. Ryyppääminen oli hauskaa ja kaikki ryyppäsi joten oli myös kavereita, joita näki ihan livenä. Vedimme myös röökiä surutta. Tämä kaikki rentoutti.
Kaikki näytti paremmalta, koska ei ollut ultrahd- kuvanlaatua.
Meikkasimme ja naama pestiin jos muistettiin. Ehkä joku voide, talvella. Seerumeita ei oltu keksitty.
Nyt meillä on rahaa niin osa voi käyttää sitä itseensä ja näyttää huolitellulta, mutta hyvän maun rajoissa. Kukaan ikäiseni ei halua näyttää filtteriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milleniaalit syntyi laman aikana? Minä synnyin kyllä -82. Kun korona alk
Siis kyllä, laman aikana syntyneet on milleniaaleja. Vuosi 1982 on sitä aivan kaikkein aikasinta ikäluokkaa jota voidaan milleniaaleiksi laskea, joten oman kokemuksesi yleistäminen keskiverto milleniaalin kokemukseksi ei ihan päde. Kirjaimellisesti kaikki muut milleniaalit ovat sinua nuorempia, jotkut ihan tuntuvastikin sillä se vika satsi on tullut uunista ulos vasta 90-luvun loppupuolella.
Se kaikkein "keskimääräisin" milleniaali on siis 80/90-luvun vaihteessa syntynyt ja elänyt varhaislapsuuttaan laman aikana.
Pidin nuorempana ahkerasti huolta ihostani. Nykyään aurinkokin varmaan porottaa lujempaa nuorten ihot pilalle, matkustelevat enemmän etelässä jne. Mun ikäpolvessa moni kyllä tupakoi nuorempana, ehkä sitten vanhempi sukupolvi röökäsi vielä kahta kamalammin.
- Milleniaali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietoon voi perehtyä. Vuonna 1987 syntyneiden hyvinv
Jep, mulla on yksi -87 syntynyt tuttu joka on ollut mukana tuossa pitkittäistutkimuksessa, ja siitä on tosiaan vaikka kuinka paljon dataa, että lama näkyy sen ajan lasten elämänkulussa tänäkin päivänä.
Vanhimmat milleniaalit syntyivät vuonna 1980 ja olivat nollarilla jo nuoria aikuisia, 10-luvulla kolmekymppisiä.
Eli eläneet nuoruutensa nollarilla. Olleet parikymppisiä 2000-2010. Se oli aikamoista juhlintaa ja matkustelua se vuosikymmen.