Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikkea kesälomaa ei saa pitää putkeen?

Vierailija
09.03.2025 |

Miksi kesälomaa saa pitää putkeen vaan kaksi tai kolme viikkoa. Haluaisin pitää kaikki pitää kaikki kerralla

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy esihenkilöltäsi, varmaankin siihen on joku ihan oikea syy. Meillä saa pitää kaikki 5vkoa kerralla, mutta itse pidän vain 3. Yhden pidän syksyllä ja yhden talvella.

Vierailija
2/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saa. Erittäin harvinaista, että työnantaja rajaa. Voi rajat ihan käytännön syistä eli ei varaa henkilökuntaan, sijaisten perehdytys kestää kauan ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalain mukaan 2 viikon pätkä vähintään on annettava yhtäjaksoisena (jos on riittävästi lomapäiviä siihen), lopun saa pätkiä.

Vierailija
4/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa rääkyä vähemmän sitä Ay-propagandaa, niin esimieskin antaa helpommin lomat. Itse olen kesällä 6 viikkoa putkeen lomalla, ai että. 

Vierailija
5/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas haluaisin pitää pätkissä, mutta laki kieltää. Minulle ei ole kertynyt täyttä kesälomaa ja olisin halunnut pitää kertyneet lomani kahdessa osassa. Laki määrää että kaksi viikkoa pidettävä yhtäjaksoisesti. 

Vierailija
6/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu näköjään täysin esimiehestä. Toinen halusi pätkiä ja toiselle oli ihan ok pitää 5 viikkoa putkeen.

Vierailija
7/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa pitää sen neljä tai viisi viikkoa putkeen. Sitten jää vielä talveksikin jotain, riippuen omien lomien määrästä. Itse ajattelin tulevana kesänä pätkiä lomani.

Vierailija
8/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sanoo näin: "Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa."

Aina pitää siis saada pitää vähintään 2 viikkoa putkeen. Muuten loman voi jakaa, mutta vain jos se on välttämätöntä työn käynnissä pitämiseksi. Käsittääkseni tällainen tilanne voi tulla eteen vain työpaikoilla, joilla on vähän henkilöstöä. Suuremmilla työpaikoilla ei pitäisi koskaan olla tällaista tilannetta, ellei työtä ole organisoitu poikkeuksellisen huonosti.

Vierailija
9/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluaisin pitää pätkissä, mutta laki kieltää. Minulle ei ole kertynyt täyttä kesälomaa ja olisin halunnut pitää kertyneet lomani kahdessa osassa. Laki määrää että kaksi viikkoa pidettävä yhtäjaksoisesti. 

Mulla ainakin työnantajan on antanut pitää pätkissä. Pidän viikon toukokuussa, kesäkuussa, heinäkuussa, elokuussa ja lokakuussa.

Vierailija
10/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teitä isompi työporukka jonka lomat pitää jaksottaa? Yleensä noin on tällaisissa tilanteissa ja syynä se, että mahdollisimman moni saisi pitää lomaa parhaiksi miellettyinä (kesä-elokuu) kuukausina.

Itse olen aina ollut osana sen verran pientä ryhmää joiden lomat vaikuttaa toisiinsa, niin aina on saanut lomailla 3-4 viikkoa putkeen.

Vierailija
11/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla saa pitää vain 2 viikkoa putkeen, koska kesä on sesonkiaikaa ja kaikilla täydet lomat. 6 hengen porukka. Kesätyöntekijöitä ei voi oikein jättää keskenään.

Vierailija
12/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijä pyytää ja työnantaja sallii, loman voi pätkiä. Tuo rajoittaa enemmän sitä työnantajaa.

Vierailija
13/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy työnantajaltasi. Me emme voi tietää, koska et kerro edes työpaikkaasi.

Vierailija
14/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki sanoo näin: "Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa."

Aina pitää siis saada pitää vähintään 2 viikkoa putkeen. Muuten loman voi jakaa, mutta vain jos se on välttämätöntä työn käynnissä pitämiseksi. Käsittääkseni tällainen tilanne voi tulla eteen vain työpaikoilla, joilla on vähän henkilöstöä. Suuremmilla työpaikoilla ei pitäisi koskaan olla tällaista tilannetta, ellei työtä ole organisoitu poikkeuksellisen huonosti.

Oma kokemus taas on, että isossa paikassa on helposti lyhyitä jaksoja (kun tehdään samankaltaista työtä) on enemmän pätkimistä ja pienissä porukoissa enemmän joustoa.

Vierailija
15/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin työpaikoilla pitää olla koko kesän tarpeeksi työntekijöitä.  Toiset esim monet tehtaat sulkevat usein esim heinäkuuksi koko puljun. Mulla oli aikoinaan ikävä tilanne, kun puolisolla oli aina heinäkuu lomaa, ja piti taistella, että saisi hänen kanssaan yhtä aikaa edes viikon tai pari viikkoa lomaa.

Kesätyöntekijöitä otettiin, mutta ei heitä voitu jättää töihin yksinään.

Vierailija
16/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä saa. Erittäin harvinaista, että työnantaja rajaa. Voi rajat ihan käytännön syistä eli ei varaa henkilökuntaan, sijaisten perehdytys kestää kauan ym. 

Jos sijaisten perehdytys kestää kauan, on tarkoituksenmukaisinta pitää mahdollisimman pitkiä lomajaksoja. Ei sitten tarvitsisi 3 viikon pätkien vuoksi perehdyttää. Olisiko pikemminkin se syy, että ei oteta sijaisia vaan pyöritetään vakituisten voimin.

Vierailija
17/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu näköjään täysin esimiehestä. Toinen halusi pätkiä ja toiselle oli ihan ok pitää 5 viikkoa putkeen.

Miten he perustelivat päätöksiään?

Vierailija
18/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teitä isompi työporukka jonka lomat pitää jaksottaa? Yleensä noin on tällaisissa tilanteissa ja syynä se, että mahdollisimman moni saisi pitää lomaa parhaiksi miellettyinä (kesä-elokuu) kuukausina.

Itse olen aina ollut osana sen verran pientä ryhmää joiden lomat vaikuttaa toisiinsa, niin aina on saanut lomailla 3-4 viikkoa putkeen.

Meillä lomat ajoittuu kesäkuun alusta elokuun alkuun. Kaikki toivoo heinäkuuta, joten on menty kiertävään systeemiin. Tässä systeemissä kukaan ei halua sitä kesäkuun ekaa lomavuoroa.

Vierailija
19/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu työnantajasta ja -tehtävistä. Jotkut tehtaat laitetaan esim juhannukselta ja joulun pyhiksi kiinni ja kaikki pitää lomat putkeen. 

Tai vaimon koulutusorganisaatio on aina heinäkuun kiinni. Kaikki on 4-vk lomalla.

Vaikea taas laittaa vaikka Poliisilaitosta kokonaan kiinni.

Vierailija
20/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taannoin eräs kaupan alan iso yritys "pakotti" pitämään lomat noin eli 3+1 viikkoa,ja se yksi viikko oli pidettävä touko tai syyskuussa tai muulloin. Kolme kesäkuukausina. Ei ollut eikä saanut vaihtoehtoa.