Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vartiointialan työpaikka

Vierailija
09.03.2025 |

Hyvin tyytyväinen olen siitä, että nuorelle aikuiselleni löytyi vihdoin työpaikka, sellainen löytyi vartiointiyrityksestä.

Työhön sisältyy myös autopartiointia yrityksen autolla.

Huomasin juuri, että työhön otettu on allekirjoittanut yrityksen edustajan kanssa sellaisen sopimuksen, jossa työntekijä ottaa vastuulleen maksaa itse käyttämälleen autolle sattuneet vahingot, sellaisissa tapauksissa, joissa työnantajan vakuutus ei autolle sattuneita kolhuja korvaa.

Olisiko jollain tietoa tai kokemusta siitä, mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja minkälaisia vakuutuksia näillä vartiointiyrityksillä noin yleensä ottaen autoilleen on?

Ymmärrän kyllä toki sen, että jos autoa kolhii tarkoituksella tai suutuspäissään niin joutuu itse maksumieheksi, mutta jos vahingossa kolhii, niin kuinka tämä osoitetaan?

Onko kokemuksia tai tietoa, mielellään kuulisin kommentteja?

Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vakuutushan ei korvaa lähtökohtaisesti moniakaan asioita, esim jos autolla osallistuu autokilpailuihin jne. Ja kaskovakuutuksessa on yleensä joku omavastuu. Veikkaisin että maksettavaksi jää ainakin siis omavastuuosuus jos itse toheloi liikenteessä tai jos kokeilee hypätä autolla mahdollisimman pitkälle hyppyristä tai jotain muuta älyvapaata.

Vierailija
2/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vakuutushan ei korvaa lähtökohtaisesti moniakaan asioita, esim jos autolla osallistuu autokilpailuihin jne. Ja kaskovakuutuksessa on yleensä joku omavastuu. Veikkaisin että maksettavaksi jää ainakin siis omavastuuosuus jos itse toheloi liikenteessä tai jos kokeilee hypätä autolla mahdollisimman pitkälle hyppyristä tai jotain muuta älyvapaata.

Sopimuksessa on toki erikseen mainittuna sekin, että yrityksen autoa ei saa käyttää mihinkään omiin menoihinsa eikä kuljetuksiinsa, eikä saa kuljetusta tarjota kenellekään yrityksen ulkopuoliselle.

Tarkasti on määriteltynä myös se kuinka työaikana saa ja/tai ei saa autoa käyttää, vaikkapa lounastauon tai muun tauon aikana. Tämä on asiassa ihan selvää.

Tuo maksuvelvollisuus mahdollisen kolarin sattuessa mietityttää.

-Ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa promilleissa ajaa kolaria.

Vierailija
4/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2000 luvun alussa vartionti hommissa. Kaksi kertaa mut meinattiin tappaa. Kerran kaljapullon takia ja toisen kerran toppatakin takia. 7,38€/tunti. Ei mitään koulutusta tai voimankäyttövälineitä. Ikä 19

Vierailija
5/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa promilleissa ajaa kolaria.

No ei tietenkään, mutta tähän en kysymyksessäni viitannutkaan. Eli tarkennan taas:

Eli jos siis ihan työkykyisenä ja päihteettömänä työtehtävässä tapahtuu kolari niin maksaako firman vakuutus auton korjauksen vai se työtehtävässään oleva kuski?

Ja kuinka siihen vaikuttaa se, että jos vika on työtehtävässä olleen kuskin, esim. epähuomiossa kuskina itse jättänyt liikennesääntöjä huomioimatta, ajanut päin punaisia jne. Lankeaako lasku kuskille vai kattaako vartijafirman autovakuutus mälläyksen, sille toiselle kolarin osapuolelle/ firman autolle?

Lähinnä haen tällä takaa sitä, että jos ottaa näitä autoilutehtäviä vastaan (kun kuuluvat nekin työn luonteeseen, eikä pelkästään jalkaisin partiointia) niin onko vaarana joutua maksumieheksi jos firman auton kolhii tai naarmuttaa tahattomasti/ kiireessä/ epähuomiossa tai muusta syystä?

-Ap-

Vierailija
6/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pääse poliisiksi? Tule meille töihin.

- Securitas.

Vierailija
7/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 2000 luvun alussa vartionti hommissa. Kaksi kertaa mut meinattiin tappaa. Kerran kaljapullon takia ja toisen kerran toppatakin takia. 7,38€/tunti. Ei mitään koulutusta tai voimankäyttövälineitä. Ikä 19

Todella ikävää kuulla ja pelottavaakin. Itsekin olen vähän huolissani, että onko jälkikasvuni ihan tietoinen siitä mihin hommaan on ryhtymässä. Tuntipalkka on muutaman euron tuosta noussut ja on käynyt itse vartijakurssilla alkeet oppimassa. Mutta työttömänä olon sijaan otti tämän työn vastaan, oikein mielelläänkin vieläpä.

Vierailija
8/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö pääse poliisiksi? Tule meille töihin.

- Securitas.

Tällekin on kotona jo hyvinkin naurettu, tämähän on se perinteinen...

"Vartijoiksi hakeutuu ne, jotka haluaa päteä eivätkä poliisiksi kelpaa".

Tämä nuori aikuinen täällä nyt vielä tosiaan miettii, että hakisiko tosiaan poliisiammattikorkeakouluun, mutta ajatus on vain toteutusta vaille valmis. Poliisin työtä on miettinyt jo peruskoulusta lähtien, mutta ajatus hakee vielä paikkaansa.

Nyt tällä hetkellä siis tosiaan vartijan työ, askel kerrallaan ja siihen liittyvät asiat mietinnässä, jotta tiedettäisiin että oikeusturvansa siinäkin toteutuisi.

-Ap-

Vierailija
9/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitat erinomaisesti. Uskoisin, että nuoresikin osaa ilmaista itseään niin, että kysymällä tarkentaa asian työnantajaltaan.

Vierailija
10/10 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ap, kirjoitat erinomaisesti. Uskoisin, että nuoresikin osaa ilmaista itseään niin, että kysymällä tarkentaa asian työnantajaltaan."

Hei, kiitos kannustavasta viestistäsi!

Tätä asiaa kyllä kotona puitiin, kun löysin tämän sopimuksen tuhannen rypyssä eteisen hyllyltä siivotessani. Siihen hyllylle oli jäänyt takin taskuja tyhjentäessä.

Tähdensin nuorelle kyllä, että aina pitää tarkkaan katsoa mihin nimensä allekirjoittaa.

Ymmärrän kyllä senkin, että lähtökohtaisesti nuori uusi työntekijä olettaa asioiden sopimuspapereissa olevan kohdallaan, varsinkin kun työnantaja on tunnettu yritys.

Tässä nimenomaisessa sopimuspaperissa huomasin vielä senkin, että sopimuksen päivämäärä oli virheellinen, päivämäärä oli kirjattu kuluvan vuoden joulukuulle, joten sopimus ei liene tällä hetkellä edes pätevä. 

Neuvoin kyllä ottamaan sopimusasian päivämäärineen ja sisältöineen uudelleen puheeksi työnantajan kanssa, jotta sopimuksen sisältö olisi kaikin puolin selvä.

-Ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi