Minulla on huono kuulo. Voiko tosiaan aiheuttaa masennusta ja huonoa muistia? Molempia on.
Huono kuuloisuus on jo lapsuudesta alkanut lukuisien korvatulehduksien vuoksi. Nyt viime aikoina olen huomannut itsekin selvästi kuulon alentuneen ja se on turhauttavaa, olen menossa tutkimuksiin.
Luin netistä sitten kuulon alenemiseen liittyviä oireita ja siellä kerrottiin, että sillä on yhteys jopa masennukseen, josta olen kärsinyt kyllä hyvin nuoresta lähtien (sille on kyllä paljon syitä taustalla) ja lisäksi kongnitiiviset oireet ovat huomattavia. Esimerkiksi muistini on huono, etenkin nykyään. En löydä sanoja, ajatus ei kulje, tuo ahdistaa välillä ja etenkin hävettää. En oikein ole läsnä ja olen aika hajamielinen ja kömpelö. Hahmotuskyky on huono.
Voiko kuulolla olla vaikutusta tähän kaikkeen? Osaako joku huonokuuloinen samaistua?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän se aiheuta noita, jos saat kuulolaitteen, joka palauttaa kuulon suunnilleen normaalille tasolle.
Ongelmat aiheutuva siitä, jos huonokuuloisuuden vuoksi eristäydyt muista ihmisistä ja yhteiskunnasta
Olen eristäytynyt mutta en kuuloni vuoksi vaan masennuksen. Kuormitun valtavasti hälinästä ja ihmisistä. Se ehkä voi johtua osittain siitä, että menen niin sekaisin kaikesta informaatiotulvasta enkä jaksa keskittyä ja joudun pinnistelemään aika paljon. Olo on niin vajaaälyinen että hävettää ja se saa minut jäämään kotiin. Heikko itseluottamus jne. Monta asiaa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän se aiheuta noita, jos saat kuulolaitteen, joka palauttaa kuulon suunnilleen normaalille tasolle.
Ongelmat aiheutuva siitä, jos huonokuuloisuuden vuoksi eristäydyt muista ihmisistä ja yhteiskunnasta
Olen eristäytynyt mutta en kuuloni vuoksi vaan masennuksen. Kuormitun valtavasti hälinästä ja ihmisistä. Se ehkä voi johtua osittain siitä, että menen niin sekaisin kaikesta informaatiotulvasta enkä jaksa keskittyä ja joudun pinnistelemään aika paljon. Olo on niin vajaaälyinen että hävettää ja se saa minut jäämään kotiin. Heikko itseluottamus jne. Monta asiaa. -ap
No mun mielestä kun meet kuulontutkimuksiin, voisit mainita näistä, voivat ohjata esim. lääkärärin tai psykologin juttusille, niin selvittelette, minkä verran se huonokuuloisuus on tässä takana, ja miten se mahdollinen kuulolaite voisi parantaa asiaa.
Huonokuuloisellahan on erityisen hankalaa hälyssä, joten ihan jo se voi aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta ja kuormitusta, kun joudut pinnistelemään saadaksesi jotain selvää. Kuulolaitteissa on mahdollista käyttää ns. suuntamikforoneja, jolloin kuulet paremmin suoraan edestä, ja samalla se vaimentaa hälyä muista suunnista. Tällöin saat paremmin selvää, kun esim. juttelet jonkun kanssa.
Alkoholin liikakäyttö voi olla myös syy oireisiisi.
Terveysasemalta voi pyytää ajan kuulontutkimukseen. Sitä kautta minut ohjattiin eteenpäin ja kohta saan kuulolaitteet.
Kyllä kuulo on tärkeä aisti ja kannattaa hakea apua!
"Monien tutkimusten mukaan hoitamaton huono kuulo lisää riskiä sairastua dementiaan ja vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin kuten muistiin, kieleen, havaitsemiseen ja oppimiseen. Kuulokojetta säännöllisesti käyttävillä tätä yhteyttä ei havaita."
https://www.kuuloliitto.fi/kayta-kuulokojetta-hoitamaton-huono-kuulo-va…
En huonosta kuulosta tiedä mut masennus ainakin vaikuttaa muistiin, ahdistus myös.
Tutkimusten mukaan muistin menettäminen ja huono kuulo on suoraan yhteydessä toisiinsa.