Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinnitus

Vierailija
09.03.2025 |

Pari kysymystä teille, jotka kärsitte tinnituksesta?

* Mistä se alkoi? Eli syy?

* Helpottiko ajan mittaan edes vähän? Mikä auttoi? Entä hyperakusia?

* Kauanko kesti sopeutua? Miten on muuttanut muotoaan ajan kanssa?

Nimim. Vasta alussa tämän kanssa

Helpottiko tinnitus ajan kanssa?

Vaihtoehdot

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi 55 vuotiaana. Ilmeisesti sisäkorvavika. Jatkuu edelleen ja olen 60- vuotias. Alkoi yllättäen ja menin psykoosiin.

Kesti tottua noin kaksi vuotta. Aluksi oli ääniherkkyyttä jota enää ei ole.

Mun tapa selvitä on tehdä asioita ja olla puhumatta tästä asiasta. Mulle keskustelu asiasta tuo henkisen kivun. Ihminen tottuu ajan kanssa vaikka ei uskoisi. 

Kukaan asiaa ei ymmärrä. Mulla vielä melko kova tinnutus niin en voi peittää muilla äänillä sitä.

Vierailija
2/56 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ajoittain siinä vaiheessa, kun hartiat ja kallonpohja menee jumiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Alkoi joskus parikymppisenä 2000-luvun alussa. Syytä en tuolloin tinnitukseen tiennyt, mutta arvelin altistuneeni melulle.

- Mikään ei auttanut eikä tinnitus helpottanut.

- Sopeutuminen kesti muutaman vuoden mutta totuin siihen ajan myötä. Vieläkin näin 25 vuotta myöhemmin tinnitus minua häiritsee vähän iltaisin yrittäessäni saada unta, mutta muuten en enää ajattele paljon asiaa.

- Eräänä aamuna toissa vuonna huomasin herättyäni kauhukseni, etten kuullut juurikaan mitään toisella korvalla. Tilasin ajan audionomille, joka teki kuulotestin ja diagnososoi kuulon heikentymän, joka oli pahempi vasemmassa korvassa. Sain kuulolaitteen ja lähetteen erikoislääkärille, joka diagnosoi otoskleroosin, joka on hitaasti etenevä korvasairaus. Kuulemma molempien korvieni kuulo tulee luultavasti heikentymään entistä enemmän iän myötä, ja otoskleroosi selittää kuulemma myös tinnituksenkin. Ensimmäinen oire otoskeroosista (tinnitus) ilmestyi siis vuonna 2000, ja seuraava oire (eli kuulon heikentymä) ilmestyi vasta vuonna 2023 eli 23 vuotta tinnituksen puhkeamisen jälkeen. Mutta otoskleroosi onkin hitaasti etenevä korvasairaus! Saa nähdä, milloin taudin seuraava vaihe puhkeaa, mutta siihen saattaa vielä mennä vuosia.

Vierailija
4/56 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee ajoittain siinä vaiheessa, kun hartiat ja kallonpohja menee jumiin.

Ja mun korvissa ei ole vikaa ja kuulo on erinomainen.

Vierailija
5/56 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälle 50 v. alkoi ja aina vain paheni ja haittasi lopulta jo kuulemistakin, mutta sinittelin tämän asian kanssa kunnes jäin eläkkeelle.  Terveyskeskuksessa tehtiin kuulotesti ja sitten sain terveyskeskuslääkärin kautta ajan korvapolille jossa tehtiin lisää testejä ja korvalääkäri tutki minut ja korvani perusteellisesti. Tinnituksen lisäksi minulla todettiin olevan jo kuulon alenemaa sen verran, että sain kuulolaitteet ja sain myös tinnitusta helpottavia rentotusohjeita. Kuulolaitteet eivät poista tinnitusta, mutta koska kuulen nyt erinomaisen hyvin kaikki muut äänet tinnitus on jäänyt taka-alalle eikä se ole enää niin häiritsevää kuin ennen. Minulla oli ensin vähän kielteinen asenne kuulolaitteita kohtaan, mutta nyt täytyy myöntää elämän laadun parantuneen niiden myötä. Kuuleminen on ihmiselle tärkeä asia eikä kuulolaitteet ole edes ulkonäköä haittaava asia, sillä nykyään ne ovat todella huomaamattomia apuvälineitä.

Vierailija
6/56 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain konsertista korvien soimisen ja korvien arkuuden vähänkin koville äänille. Soimista kesti useita kuukausia, ehkä puoli vuotta. Muistan tuolta ajalta, että kauppojen taustamusiikkikin tuntui korvissa kivun tuntuisena. Ehdin jo säikähtää, jäikö kuulooni pysyviä ongelmia, mutta ei jäänyt. 

Vierailija
7/56 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain konsertista korvien soimisen ja korvien arkuuden vähänkin koville äänille. Soimista kesti useita kuukausia, ehkä puoli vuotta. Muistan tuolta ajalta, että kauppojen taustamusiikkikin tuntui korvissa kivun tuntuisena. Ehdin jo säikähtää, jäikö kuulooni pysyviä ongelmia, mutta ei jäänyt. 

Mahtava kuulla myös näitä tarinoita, että oireet voivat myös helpottua ja jopa loppua.

Vierailija
8/56 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä johtuu anemiasta. Eli tulee välillä kun en ole syönyt rautalisää pitkään aikaan. Samalla alkaa myös hiusten lähtö ja väsymys sekä kalpeus. Eli ei sen kummempaa mutta voi siis olla tällainenkin syy tinnitukseen.

Vierailija
9/56 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö lisää kokemuksia?

Vierailija
10/56 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinnittänyt 30v. Alkoi teininä maatalon hommissa, lienee ollut vähän heikko kuulon suojaus.

Eipä tuo ole häirinnyt.

Vierailija
11/56 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60+ ja on ajoittain tinnitusta. Tulee jos on esim. istunut autossa tai lentokoneessa monta tuntia. Korvat huutavat joskus päivänkin, mutta sitten rauhoittuvat. Kovassa metelissä oleskelu tekee saman. Hiljaisuus ja luonnon äänet ovat auttaneet.

Puolisollani on jatkuva tinnitus ja ääniyliherkkyys. Mikään ei ole täysin auttanut, mutta pientä tottumista on tapahtunut. Hänellä laukaisi tinnituksen työmaamelu + huono kuulosuojaus. Alkoi 40 v.

Vierailija
12/56 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistutte nukkumaan tinnituksen kanssa? Itselläni äänen kovuus vaihtelee ja jos se kovenee, havahduin hereille. Vaiva haittaakin lähinnä keskellä yötä. 

Vierailija
13/56 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itsellä johtuu anemiasta. Eli tulee välillä kun en ole syönyt rautalisää pitkään aikaan. Samalla alkaa myös hiusten lähtö ja väsymys sekä kalpeus. Eli ei sen kummempaa mutta voi siis olla tällainenkin syy tinnitukseen.

Minkälaiselta tuo ääni tuntuu silloin? Onko molemmissa vai vain toisessa korvassa?

Vierailija
14/56 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 24 vuotta sitten. Vaiva ei ole muuttunut miksikään, mutta minä olen tottunut siihen, että sikäli helpottanut. Mulla soi korvat koko ajan.

Vierailija
15/56 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain parikymppisenä festareilla 2000-luvun alussa. Ekat pari viikkoa oli pahimmat, mutta siihen on tottunut vaikka itse vaiva ei ole hävinnyt. Nykyään siihen ei kiinnitä jatkuvasti huomiota, vaikka sen kyllä huomaa sitten kun kiinnittää huomiota. Se korostuu tietysti kun on oikein hiljaista, mutta se kannattaa vain hyväksyä, että ei sille mitään voi. Tsemppiä, kyllä siihen tottuu. 

Vierailija
16/56 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta muutaman kuukauden on ollut. En tiedä miksi. Koko ajan sirisee korvissa, mutta en siihen kiinnitä huomiota, ellen sitten ala miettimään asiaa. Oisko ikä tehnyt tai hartiakireydet. Täytyy kai käydä lääkärissä. 

Vierailija
17/56 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta muutaman kuukauden on ollut. En tiedä miksi. Koko ajan sirisee korvissa, mutta en siihen kiinnitä huomiota, ellen sitten ala miettimään asiaa. Oisko ikä tehnyt tai hartiakireydet. Täytyy kai käydä lääkärissä. 

Onko tullut melusta vai ihan itsestään?

Vierailija
18/56 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tinnitukseen liittyy myös hyperakusia. Itselläni on myös tuota siinä korvassa, joka tinnittää. Alkoivat yhtä aikaa. 

Vierailija
19/56 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

55, muutaman vuoden tinnittänyt, tutkittiin ja todettiin iän aiheuttama kuulon alenema. Kroppani on kai sitten ikään nähden vanhentunut, vaikka elän terveellisesti. 

Vierailija
20/56 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinnitus alkoi päälle viisikymppisenä viulun soitosta ja myös korkeat äänet vihloivat. Oli ahdistava kokemus varsinkin öisin, mutta totuin siihen pikku hiljaa. Myös kuulon alenemaa hoitamattomista korvatulehduksista, joita tuli aikuisiälläkin. Pari vuotta sitten alkoi toinenkin korva tinnittää ja molempien korvien soimiseen ei meinaa tottua vieläkään. Kauhea riesa varsinkin hiljaisessa ympäristössä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan