Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaajan näkökulma: miksi kiusaaja kiusaa?

Vierailija
08.03.2025 |

Olin vuosikausia koulukiusattuna, ja olen näin aikuisiälläkin työelämässä kokenut henkistä väkivaltaa. Nykyään minulla on onneksi myös ystäviä ja tukiverkostoja, joilta saan tarvittaessa apua, tukea ja ymmärrystä. Luen paljon psykologista kirjallisuutta ja tykkään pohtia asioita. Haluaisinkin kuulla rehellisen totuuden niiltä, jotka kiusaavat: miksi kiusaaja kääntää asiat kiusatun syyksi ja miksi kiusaaja valehtelee/vääristää totuutta, että mitään kiusaamista ei olisi muka koskaan tapahtunutkaan? Miksi kiusaaja ei pysty olemaan rehellinen itselleen ja muille, että nyt on tullut tehtyä väärin?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kusipää on kusipää ja narsisti on narsisti? Ei sitä kannataa liikaa miettiä ja yrittää ymmärtää, vaan kehittää keinoja puolustautua kiusaamiselta.

Vierailija
2/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä tiedettäisiin, eipä meillä ongelmaa kiusaamisesta olisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla perheessä opittu tapa, on ollut jonkun kiusattavana ja siirtää käyttäytymismallia. Voi kokea paremmuutta kiusaamalla tai kokea ylemmyyttä.

Vierailija
4/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että synnynnäinen aivovamma, ja koska hänellä on aivovamma ei kykene itsekritiikkiin.

Näin.

Vierailija
5/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei halua myöntää, että on väärässä, jotta hänellä on kontrollintunnetta tilanteessa?

Jos myöntää tehneensä väärin, joutuu kuulemaan muiden torumista ja muuta. Kiusaaja ei varmasti halua kokea olevansa puolustuskyvytön, joten mieluummin kieltää asian.

Vierailija
6/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että synnynnäinen aivovamma, ja koska hänellä on aivovamma ei kykene itsekritiikkiin.

Näin.

Joitain ei tosiaan kiinnosta, vaikka satuttaisivat muita.

Vierailija
7/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä, milloin trollit tulevat pilaamaan tämänkin keskustelun!

Vierailija
8/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkuuden ja hallinnan tunteen hakeminen ajaa usein kiusaajaa kiusaamaan. Sehän on sosiaalisen tilan määräilyä. Anteeksi ei voi pyytää, koska siinä menee sekä käsitys omasta voimakkuudesta että hallinnasta. Toki osa kiusaajista on vain kykenemättömiä itsereflektioon, osin em. syystä.

Vierailija
9/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsevat jonkun itseään "n-kerimmän", sillä itsetunto huono.

Vierailija
10/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusallaan

Vierailija
11/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkkin siksi että vetää huomion pois itsestään,eli pelkää että joutuu itse kiusatuksi.

Vierailija
12/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat haluaa käyttää valtaa, ja raukat, peesaajat hyväksyy sen. 

Vierailija
13/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveristani tuli koulun pahin kiusaaja kun isänsä alkoholisoitui. 

Vierailija
14/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla kohdallani en osannut käsitellä tunteitani ja se sitten ilmeni kaikenlaisena häiriötekoina ala asteella. Kiusaamisena muun muassa. Minua myös kiusattiin ja se vaan pisti enemmän vettä myllyyn tässä tilanteessa.

Vierailija
15/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja siirtää pahan olonsa/kireyden tunteensa heikompiin yksilöihin saaden siitä voimaantumisen tunteen ja toisaalta vapisee kuin haavanlehti vahvempien yksilöiden edessä.

Jos ihmiset osaisivatkin vapauttaa kireyden päästään, olemuksestaan ja ympäristöstään ilman itselääkintää, muiden alistamista tai väkivaltaa olisi koko maailma paljon parempi paikka.

Vierailija
16/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla perheessä opittu tapa, on ollut jonkun kiusattavana ja siirtää käyttäytymismallia. Voi kokea paremmuutta kiusaamalla tai kokea ylemmyyttä.

Narsistiäiti bondaa muita sisaruksiani huvikseen, koska yhteinen "vihollinen" vahvistaa heidän suhdettaan ja pönkittää häntä. Lapset sitten ihmettelee että tätihän onkin tosi kiva.

Pitkän ajan havainto on että sisimmältään narsistit ja muut kiusaajat on todella pieniä ja mitättömiä.

Vierailija
17/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen enemmän joissain työpaikoissa tätä kokenut. Usein sellaisissa kurahommissa ja tähtäimeen mut ottaa joku +45v. haahka 😂

Olen ollut siellä esim. extra työntekijä tai harjoittelussa 😂 ollut joku 18- JOPA NYT 30v. Usein nämä on sellaisia kovaäänistä käytännön ihmisiä...tai sellaisia perustylyjä ja perusnegatiivisia justiinoita.

Minulla oli taas tällainen tilanne. Sitten soitin tietenkin Äidille kun olin kotona 😂💃🏼 ja äiti vain sanoi miten ylpeä on kun puolustin itseäni asiallisesti, kerroin miten asiat ovat, enkä antanut näiden vanhojen haahkojen käydä kimppuuni 😂💃🏼👏🏼

Vierailija
18/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja siirtää pahan olonsa/kireyden tunteensa heikompiin yksilöihin saaden siitä voimaantumisen tunteen ja toisaalta vapisee kuin haavanlehti vahvempien yksilöiden edessä.

Jos ihmiset osaisivatkin vapauttaa kireyden päästään, olemuksestaan ja ympäristöstään ilman itselääkintää, muiden alistamista tai väkivaltaa olisi koko maailma paljon parempi paikka.

Tätä ei opeteta kouluissa koska opettajatkaan eivät ole kykeneviä siihen.

Vierailija
19/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kiusaajat kokevat tekevänsä oikein ja saavansa hyväksyntää muilta koska kiusaamisen kohde on jotenkin erilainen ja kultissa erilaisuus on rikos.

Vierailija
20/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat haluaa käyttää valtaa, ja raukat, peesaajat hyväksyy sen. 

Kiusaajille kaikki on valtapeliä, vastakkainasettelua. Normaalit kykenee samanarvoisuuteen mutta sitä kiusaajat ei siedä. Kiusaajat on lähtökohtaisesti huonompia.