Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesärenkaiden vaihto, naapuri haluaa palkkioksi 3 vuokaa lasagnea

Vierailija
08.03.2025 |

Ennen oli vaan kaksi vuoallista, mutta naapuri sanoo kaikkien hintojen nousseen. Paljonko maksaisi ammattimiehellä vaihdattaa?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on tunkki ja pyöränmutteriavain (miksi sen nimi on pyöränmutteriavain? Nehän on pultteja?), niin teet itse, jos ei ole mutta lasagne onnistuu, niin tee diili. 

Minun autossa on mutterit ja navoissa pinnapultit vain mutterit irrotan kun renkaat vaihdan.

Vierailija
42/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihtaisin renkaat 3 minuutissa, mutta siinä ei ole mitään järkeä. Renkaanvaihto ei ole mikään nopeuslaji. Renkaanvaihdon yhteydessä on hyvä tarkistaa jarrujen kunto ja tarvittaessa herkistellä jarrut.

Vähintään pitäisi edes kokeilla pyöriikö rengas. Nopeusvaihtajilta jää varmaan tuokin tekemättä.

Asiantuntija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vajaa tunti kun raahaan renkaat kellarista, raskaan tunkin, tuon momenttiavaimen kotoa, siirrän auton asfaltilla, tankkaan kunkin kulman ylös, vaihdan renkaan, merkkaan talvirenkaat sisäpintaan missä se onnollut, tarkistan kunnon, vien kellariin, panee pressua alle ja päälle, kiristän kesikset oikeaan momenttiin, palautan tunkin paikalleen. 

Sitten pitää vielä kattoa paineet ja parin sadan km:n jälkeen kiristää uudelleen momenttiin. 

Vierailija
44/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilainen pyytää kymmenen vuokaa.

Oletko sinä se konkurssin tehnyt yrittäjä.

Vierailija
45/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätenkaat vaihtaa 20 minuutissa. Kolme vuoallista kunnon lasagnea tekemisessä aktiivinen työvaihe kestää varmaan tunnin verran. Haudatukset, paistot päälle plus tietty ruoka-aineet, jossa kyllä jauhelihat ja juustot maksaa. En ikinä tekisi tuollaista vaihtokauppaa.

Sinulla on mennyt yli 20 minuuttia siihen kun olet käynyt edellisiltana katsomassa renkaat ja suunnitellu sen työn. Pelkkien renkaiden ulosvienti sieltä varastosta kestää 10min.

Vierailija
46/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on tunkki ja pyöränmutteriavain (miksi sen nimi on pyöränmutteriavain? Nehän on pultteja?), niin teet itse, jos ei ole mutta lasagne onnistuu, niin tee diili. 

Osassa autoista on pultteja, osassa muttereita.

Työkalun nimi on ajalta, jolloin jarrurummuissa oli pultit, joiden varaan renkaat ripustettiin ja muttereilla kiristettiin.

Vierailija
47/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perustyökaluilla saa pultit auki, kun seisoo avaimen päällä tai vähän hyppää.

Kuka tunari ne liian kireelle vetää momenttiin laitetaan niin ituhippikin avaa mutterit/pultit heinänsyöjän voimillaan.

Vierailija
48/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut hieman yli 20 vuotta kitkoilla, ilman onnettomuuksia. Paljonko olen säästänyt?

Verrattuna mihin?

Niin, ei kai niillä kitkarenkailla kesällä ajeta?

Vierailija
49/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesätenkaat vaihtaa 20 minuutissa. Kolme vuoallista kunnon lasagnea tekemisessä aktiivinen työvaihe kestää varmaan tunnin verran. Haudatukset, paistot päälle plus tietty ruoka-aineet, jossa kyllä jauhelihat ja juustot maksaa. En ikinä tekisi tuollaista vaihtokauppaa.

Sinulla on mennyt yli 20 minuuttia siihen kun olet käynyt edellisiltana katsomassa renkaat ja suunnitellu sen työn. Pelkkien renkaiden ulosvienti sieltä varastosta kestää 10min.

Mitä suunnittelua renkaanvaihdossa on? Kun sen tekee pari kertaa vuodessa niin aika rutiinilla se hoituu. Renkaat nostan autotallista tuohon parin metrin päähän pihatielle.

Vierailija
50/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihtamalla saa tehtyä paljon laadukkaammin. Ammattilaiset ei pultteja/muttereita puhdistele vaan likaiset ja hiekkaiset pultit pistetään samantien koneella kiinni.

Vierailija
51/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen parhaani hyödyntääkseni perheeni muita osapuolia renkaanvaihdossa parhaani mukaan, mutta jos tosipaikka tulee, niin hoidan asian itse.

Vierailija
52/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee 3 vuokaa, jotain Pirkka-Knorr-linjaa. Ja X-jauhelihaa.  Mutta eihän sun ole pakko sillä vaihdattaa

Vierailija
53/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut hieman yli 20 vuotta kitkoilla, ilman onnettomuuksia. Paljonko olen säästänyt?

Verrattuna mihin?

Niin, ei kai niillä kitkarenkailla kesällä ajeta?

Voi niillä ajaa, mutta aika järjetöntä kuluttaa kitkarenkaat pilalle kesällä ajamalla. Tulee kalliiksi ostaa joka syksy uudet.

Vierailija
54/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihtamalla saa tehtyä paljon laadukkaammin. Ammattilaiset ei pultteja/muttereita puhdistele vaan likaiset ja hiekkaiset pultit pistetään samantien koneella kiinni.

Niin eikä voitele pinnapulttien kierteitä.

Vierailija
55/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

teekkarit vaihtaa parillakympillä renkaat

Samoin meidän naapurin poika

Munkin poika hoitaa tankillisesta diisseliä. En viitsi itse.

Vierailija
56/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Pieni tippa öljyä kierteisiin niin ei ruostu jumiin. Vaihtaessa samalla helppo katsoa miten paljon jarrupaloissa on pintaa ja muutenkin näkyykö jotain huoltoa vaativia osia. Sopii ainakin tämmöiselle tee-se-itse automekaanikolle. Öljynvaihdot ja renkaanvaihdot on niin helppo tehdä itse, että tarpeetonta niistä on ulkopuolisille maksaa. Säästää muutaman satasen vuodessa.

Vierailija
57/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä rengasliikkeessä on ruhkaa.

Niin sitten parin kk päästä kun lumet alkaa sulamaan

Täällä Helsingin seudulla olisi ihan hyvin voinut jo pari viikkoa ajella kesärenkailla. Vaikka saattaa se vielä yöpakkasia tulla ja luntakin voi sataa.

Kuka hullu siellä haluaa elää

Vierailija
58/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulttipyssyllä runtataan sellaineen unkadunkadunka momenttiin, ettei taatusti ole toivoa saada käsin vääntämällä auki tien varressa. Jää vararengas laittamatta puhjenneen tilalle ja ei kun hinausautoa tilaamaan. Se ei onneksi sunnuntaina illalla maksa kuin 500 €.

Vierailija
59/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 eur

Siirry ammattilaisen asiakkaaksi ja sano naapurille, että hän hinnoitteli itsensä ulos.

Vierailija
60/104 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan perusnainen ja aina olen vaihtanut renkaat itse. Kuvista näkyy, mihin kohtaan tunkin voi laittaa. Tietenkin olen selvittänyt renkaiden suunnat ja osaan asentaa ne oikeisiin paikkoihin.

Olen kotoisin maaseudulta ja meilläpäin asiat on aina hoidettu itse.