Ulkosuomalaisen velvollisuus majoittaa sukulaisia kotiinsa?
Olen pöyristynyt kun kuulin, että ulkomailla asuva veljeni on käskenyt vanhempiaan majoittumaan hotelliin loman ajaksi. Vanhemmat siis lähdössä sinne lomalle ja vielä ekaa kertaa kyseiseen maahan ja nyt veli ei suostu heitä ottamaan kotiinsa loman ajaksi (2 viikkoa) vaan on antanut vanhemmille nettisivuja hotelleista, että varatkaa vaan ite. vanhemmat oli koko ajan siinä luulossa, että tottakai pääsevät lapsensa kotiin yöpymään kun varasivat lennot.
Tuntuuko muistakin tällinen toiminta kiittämättömältä? Vanhempani ovat kuitenkin veljenkin kasvattaneet ja sekään ei ole ilmaista ja nyt ei sitten kahdeksi viikoksi saa edes nauttia ilmaisesta majoituksesta ulkomailla. Veli on perheetön ja hänen kodissaan siellä ulkomailla on kaksi makuuhuonetta eli ei olisi tilanpuutteestakaan kyse. Äiti jo itkee tilannetta ja on asiasta loukkaantunut. Ei tulisi kyllä mulle ainakaan mieleen heittää omia vanhempia hotelliin jos ulkomailla asuisin.
Kuulostaako muiden mielestä veljeni toiminta oudolta?
Kommentit (18)
Epäkohteliasta mun mielestä. Kaksi viikkoa ei ole niin pitkä aika kuitenkaan. Onko taustalla riitaa tai tulehtuneet välit? Onko veli kertonut syytä miksi ei majoita?
Rumaa käytöstä mutta ehkä heidän välinsä ovat sitten huonot? Tietenkin ennen lentojen varaamista pitää kysyä että onhan ok tulla ko. ajankohtana ja tietyksi ajaksi.
Itsekin olen ulkosuomalainen ja minusta on ihanaa jos vanhemmat, sisarukset tai muut tulevat meille asumaan hotellin sijaan. Voisivat tulla useamminkin...
Asun ulkomailla ja vanhempamme (miehen ja minun) ovat aina tervetulleita.
Ovat joskus olleet parikin kuukautta meillä, tervetuloa vaan edelleenkin!
Kavereillekkin löytyy tilaa, vaikka iso perhe olisikin mukana, kaikille joku patja ollaan löydetty.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2008 klo 08:07"]
Olen pöyristynyt kun kuulin, että ulkomailla asuva veljeni on käskenyt vanhempiaan majoittumaan hotelliin loman ajaksi. Vanhemmat siis lähdössä sinne lomalle ja vielä ekaa kertaa kyseiseen maahan ja nyt veli ei suostu heitä ottamaan kotiinsa loman ajaksi (2 viikkoa) vaan on antanut vanhemmille nettisivuja hotelleista, että varatkaa vaan ite. vanhemmat oli koko ajan siinä luulossa, että tottakai pääsevät lapsensa kotiin yöpymään kun varasivat lennot.
Tuntuuko muistakin tällinen toiminta kiittämättömältä? Vanhempani ovat kuitenkin veljenkin kasvattaneet ja sekään ei ole ilmaista ja nyt ei sitten kahdeksi viikoksi saa edes nauttia ilmaisesta majoituksesta ulkomailla. Veli on perheetön ja hänen kodissaan siellä ulkomailla on kaksi makuuhuonetta eli ei olisi tilanpuutteestakaan kyse. Äiti jo itkee tilannetta ja on asiasta loukkaantunut. Ei tulisi kyllä mulle ainakaan mieleen heittää omia vanhempia hotelliin jos ulkomailla asuisin.
Kuulostaako muiden mielestä veljeni toiminta oudolta?
[/quote]
Ei se ole mikään velvollisuus enempää kuin suomessa asuvillakaan. Jokainen tyylillään, itse asun ulkomailla ja mielelläni majoitan sukulaisia (vaikka ei se aina niin helppoa ole)
Eli veljesi siis toimii niin kuin toimii=ei majoittaisi suomessa asuessaankaan.
Jotenkin tuntuu tämä provo ulkosuomalaisten mollaamiselta vaikka oikeasti on kyse ihmisten tavoista.
Minulla meni hermot siinä kohtaa kun sukulainen jonka kanssa en ole väleissä (enkä edes halua olla, sen verran päästään vialla oleva tapaus), oli tunkemassa luokseni asumaan viikoksi. Hän oli jo suunnitellut matkan ja varaamassa sitä, laittoi viestiä jossa kysyä sopiiko minulle viikko x vai y. Ilmoitin varsin tiukasti, että en halua häntä luokseni. Tuosta huolimatta sain häneltä vielä myöhemminkin pari viestiä, jossa taas kysyi samaa asiaa. Pari kertaa kun sanoin suoraan, että en halua häntä kattoni alle niin meni sekin asia pikkuhiljaa jakeluun.
Sisarukset, muut sukulaiset ja kaverit (joiden kanssa olen tekemisissä muutenkin kuin silloin kun ovat majapaikkaa vailla), ovat tervetulleita kunhan ajankohdasta sovitaan. Minulla on oma työni ja omat kiireeni, lisäksi asuntoni on pieni, joten haluan vierailulle sellaisen ajankohdan jolloin vieraat eivät häiritse liikaa normaalia elämääni + ehdin myös heidän kanssaan olemaan. Em. asioista johtuen joku viikko on maksimi aika sille mitä pystyn vieraita tällä hetkellä majoittamaan.
Riippuu millainen asunto on. Jos on ylimääräinen makkari tai muuten oikeasti tilaa vieraille, niin sitten ihmettelen. Jos taas vanhempien pitäisi asua kaksi viikkoa olohuoneessa ja nukkua sohvalla, niin sitten ok, tosin etsisin itse hotellin kodin läheltä ja tarjoaisin ruuat ym. meillä.
-ulkosuomalainen
Mun mielestä outoa.
Me asuttiin Saksassa liki neljä vuotta. Musta oli ihanaa kun tuli vieraita suomesta. Jo silloin kun katsottiin taloa/asuntoa meille, niin vaadin että vierashuone pitää olla.
Toki mä ymmärrän jotenkin sen että jos jollain on pienet tilat, niin onhan se vähän..en nyt silti omia vanhempiani lasten isovanhempia hotelliin asumaan haluaisi. Vaatii tietty sen että välit on hyvät.
Ei taida olla kovin läheiset välit? Ei halua jostain syystä vanhempiaan pilaamaan rakentamiaan kulissejaan? Tai sitten on oikeasti tosi kiireinen ja stressattu eikä vaan jaksa mitään ylimääräistä. Sekin pitää ymmärtää. Käyttävätkö alkoa liikaa reissussa?
Erityisesti jos on ylimaarainen makuuhuone. Tietysti, jos asuu halutussa matkakohteessa esim. Lontoo, New York jne niin vieraita voi olla enemman kun isantien hermot kestaa. Miksi aitis ei voi kysya veljeltasi suoraan?
Me asumme ulkomailla, mutta sen verran kaukana, etta vieraita on meilla ollut harvakseltaan. Mina tykkaan vieraista ja nautin ruuanlaitosta, mutta voisin kuvitella, etta jos vieraita olisi jatkuvasti, se kavisi aika rasittavaksi.
ja asuukin miehensä kanssa, joten ei voi majoittaa vanhempianne, koska joutuisi astumaan kaapista ulos.
Etelä-Euroopassa. Oli vain sanonut vanhemmille, että on niin kiireistä, ettei halua muita pyörimään asuntoonsa.
t. ap
Mutta jos tilaa on, on aika epäkohteliasta olla majoittamatta. Varsinkin, kun kyse on noin läheisistä.
Mutta samalla tavalla on epäkohteliasta odottaa, että joku ottaa luokseen kahdeksi viikoksi! Muutama yö, viikko max on ihan kohtuullista, mutta jos minä lähtisin jonnekin kahdeksi viikoksi, järjestäisin jotain kuviota toiseksi viikoksi, vaikka kiertelyä vuokra-autolla tms.
Sen verran on kokemusta, että oltiin Britanniassa pari vuotta. Meille tosin ei ollut tunkua, eli oli vain iva, kun ne muutamat tutut kävivät kylässä (viipyivät parista yöstä viikkoon)
Kaikki ei vaan halua sukulaisiaan riesaks... varsinkaan ulkomailla minne yleensä mennään pidemmäksi aikaa.
Mekään ei tykätä tunkee toisten nurkkiin reissuillamme, ei koti eikä ulkomailla.
Eikä kyllä oteta meillekkään päiväkausiksi kyläilemään....
Hotellit on hyviä.. saa olla omissa oloisssan ja palvelut pelaa ketään rasittamatta. Kyllässä toki voi käydä mutta ei päiväkausi tartte olla
vanhemmilla on "oikeus" tulla kylään kahdeksi viikoksi... eikö nyt muutama yö olisi riittänyt ja sit lopuksi aikaa hotelliin?
ja majoitan mielellani sisarukset perheineen ja vanhempani vaikka kuinka pitkaksi aikaa. Ovat toivottuja ja odotettuja vieraita.
Kaukaisempia sukulaisia en noin pitkaksi aikaa ottaisi. Vahan kummalta kuullostaa tosiaan.
minkahanlaiset valit veljella ja vanhemillasi on? Ja olisihan vahnempiesi kannattanut asiasta puhua valjesi kanssa ennen lentojen varaamista, eika olettaa ette majoitus jarjestyy.
jos veljelläsi on niin kiire, niin onko vanhempiesi matkapäätös tehty kenen ehdoilla? Tarkoitan ovatko vanhempasi vain ilmoittaneet, että nyt me ollaan tulossa silloin ja silloin ja tuo ajanjakso ei sitten veljellesi käykään, vaan töissä on tosiaan niin stressaavaa, että ei halua ketään "omalle tontille". Vai onko matkan ajankohta sovittu yhdessä veljesi kanssa ja siitä huolimatta hän työntää vanhemmat muualle asumaan? jos näin on, kallistuisin siihen suuntaan, että kotona on jotain, mitä vanhemmille ei voi näyttää, on se sitten tyttö- ja poikaystävä tai jotain muuta tai sitten hän on superitsekäs eikä halua vanhempiaan vaivoikseen edes pariksi viikoksi. Onko hänellä muuten kotimaassa käydessään tapana olla hotellissa yötä vai kelpaako silloin sukulaisten seura???
Tiedän kyllä, että kaikki eivät tykkää "matkanjärjestäjänä" olemisesta eli vieraiden majoittamisesta ja viihtyvyydestä huolehtimisesta, mutta se olisi pitänyt reilusti sanoa ennen matkalippujen varaamista. Jos veljesi on ainoa syy, jonka vuoksi tuo paikka on valittu matkakohteeksi, olisiko tarpeen selvittää, onko veljellä edes aikaa tavata vanhempiaan tuon kahden viikon aikana vai pitäisikö heidän suosiolla vaihtaa matkakohdetta. Siitä vasta riemu repeää, jos vanhempasi ovat siellä kaksi viikkoa hotelllissa odottamassa, koska veljelläsi on aikaa nähdä heitä eikä sitä aikaa sitten löydykään muutamaa tuntia enempää.
Itse olen kyllä hyödyntänyt ulkosuomalaisia ystäviäni, mutta olemme reilusti sopineet, kuinka paljon heillä on aikaa ja mahdollisuuksia olla kanssamme ja lopun ajan olemme sitten järjestäneet itse itsellemme ohjelmaa.
että vanhemmat ja sisarukset perheineen majoitetaan. Ovat olleet kylässä 1-2 viikkoa. Asumme Espanjassa ja meillä käy vieraita, siis vanhempia tai sisaruksia 3-4 kertaa vuodessa. Muita, ystäviä, serkkuja tms. ei majoiteta.
Vanhempani ovat käyneet täällä useasti, siis kaksi kertaa vuodessa jo useamman vuoden ajan, joten heitä ei tarvitse kuljettaa joka paikassa katsomassa nähtävyyksiä tms. Ennemminkin heistä on hyötyä ja iloa, kun viettävät niin paljon aikaa lapsenlapsensa kanssa.
Suomen lomilla me taas olemme vanhemmillani. Pisimmillään ollaan oltu sen kaksi viikkoa. En ole koskaan edes ajatellut, ettei se kävisi. Toki olen kysynyt ennen kuin olen lennot varannut. Mutta siis lähinnä kysyessä ajatellut sitä, etteivät sitten ole itse jossain reissussa.
Ymmärrän veljeä. Hän on toivonut itselleen tilaa ja vapautta. Vanhemmat ovat vähän röyhkeitä ja ilmeisesti kaipaavat tuota poikaa, joka on niin mukava, mutta jolta ei tarvitse koskaan kysyä mitään. Siitä on traumana tuo.