Mitä risottoja teet?
Mä teen lähinnä sienirisottoa, joskus kesäkurpitsarisottoa. Oon ehkä joskus tehnyt kurpitsarisottoakin. Voisin joskus kokeilla jotain muutakin, suosittele!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Broileririsotto.... Tai kanariisipata. Broilerisuikaleita, aurajuustoa, paprikaa, sipulia. riisiä, kanalientä. Curryä ja soijaa + muita mausteita. Joskus sekaan katkarapuja.
Yhden kattilan ihme. Melkein kuin paella.
Nyt suuttuu sitten espanjalaiset? Aina joku suuttuu.
Juu ei ole risottoa nähnytkään!
Useimmiten sienirisottoa ja katkarapurisottoa, mutta melkein kaikkea muutakin on kokeiltu.
Useinmiten tatti- tai suppilovaverorisottoa. Amaronerisottoa. Kesällä sitruunarisottoa ja joskus katkarapu- tai hummeririsottoa.
Persuohje aina sama: salottisipuli kuullotetaan oliiviöljyssä, (sienet myös), seuraavaksi risottoriisi kuullottumaan, sitten lasillinen valkoviiniä tai Amaronea, annetaan imeytyä ja pikkuhiljaa lisäillään kana/kasvislientä, sienirisottoon sienilientä. Sekoitellaan ahkerasti. Lopuksi nokare voita ja parmesanraastetta. Katkarapuja ja hummeria ei keitetä, ettei sitkisty. Sitruunarisottoon sitruunankuoriraastetta ja sitruunamehua maun mukaan.
Aina tulee herkullista!
Mun mies on meillä se risottospesialisti. Hänen bravuurinsa on ihan perus valkoinen risotto, johon tulee päälle tomaatti-basilika-höystöä. Jos minä joskus teen niin se on useimmiten parsarisottoa, kaveriksi joku valkoinen kala tai vaikka paahdettua parmankinkkua päälle.
Teen lähinnä tomaattirisottoa (kasvisliemen sekaan paseerattua tomaattia tai tomaattimurskaa soseutettuna). Välillä primavera -tyyppistä risottoa. Kun ei oo aina viiniä kotona, niin käytän usein valkoista balsamicoa, mistä tulee aika kiva vivahde.
Punajuuririsotosta haaveilen, mutta en oo saanut aikaiseksi kokeilla.
Onko kukaan tehnyt veriappelsiinirisottoa? Sekin on kiinnostanut, kun näin vähän aikaa sitten ohjeen jossain.
Parmesaanirisottoa ja sekin vaan pääsiäisenä. Meillä hyvä karitsanpataohje.