Irtisanoutuisitteko töistä vapaaehtoisesti, jos saisitte 15 kuukauden erorahan, mutta uuden työn palkka olisi noin 3000 E kuussa pienempi?
Tälläistä mietin, kun yt:t päällä. Olen noin 50 vuotias eli yhtä hyväpalkkaista työtä en enää helposti saisi.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheet verot menis tuosta. Joten en.
Erorahan voi jakaa verotuksessa useammalle vuodella. ap
Voiko silloinkin jos menee toiseen työhön samaan aikaan?
Höpö höpö. Se on ihan verotettava tulo kokonaisuudessa just siinä vuodessa kun maksetaan. Eli: älä usko noita höpötyksiä.
Jos tekee sopimuksen että eroraha maksetaan vaikka 36kk aikana erissä, niin eri asia.
ylitarkastaja Petri Manninen Verohallinnosta: Mannisen mukaan kertakorvauksena suoritettavan korvauksen verotukseen on kuitenkin tietyin ehdoin mahdollista tehdä niin sanottu tulontasaus. Se tarkoittaa sitä, että könttäsumman voi verotuksessa jakaa sen kertymisajalta tasan enintään viidelle edelliselle vuodelle, jolloin progressio ei nouse niin jyrkästi.
No paljon se ap:n uusi palkka olisi?
Aika hyvä sun nykyinen palkka, jos uudella palkalla pystyt elämään. Joten toi 15kk korvaus on aika muhkea. Eli paljon se olisi?
Jos nykyinen työ olisi lähes kestämätöntä ja tuo 3 kiloa vähemmän riittäisi elämiseen, niin joo. Mulla ei toteudu kumpikaan.
Kyllä, ja olen näin tehnytkin, tosin palkka putosi "vain" tonnin. Tein tarkat laskelmat ja karsin kuluja ja parin vuoden kuluttua olin kirinyt jo 500 e palkankorotuksina takaisin. Sittemmin ryhdyin yrittäjäksi ja nyt laskutan tuplat sen, mikä oli hyvä palkkani aikoinaan, mutta teen reilusti vähemmän tunteja. Jos olet laskenut, että tulotasosi riittää menoihisi niin anna mennä! Oma jaksamiseni parantui huimasti aikanaan työpaikan vaihdon myötä.
Paljonko se nykyinen palkka on? Korkea epäilemättä. Jos heitetään vaikka, että nykyinen palkka on 9000-10000 kuussa ja uusi 6000-7000, niin todellisuudessa progession takia nettopalkassa häviää vain jotain 1500 euron luokkaa.
Kyllä minä saattaisin tuon tehdä, hommatkin ja stressitaso voisi vähentyä. Ottaisin kyllä myös harkintaan oman yrityksen perustamisen. Yhden hengen konsulttiyritys. Itse tein niin muutama vuosi sitten ja elämäni parhain päätös. Ainut asia, mikä harmittaa, etten ollut tehnyt tätä jo 20 vuotta sitten.
Nyt tulen hyvin toimeen ja vaikka tekisin töitä puolet vähemmän kuin ennen.
Mulla tosin palkka putosi vain 300e/kk ja kohosi ennalleen koeajan jälkeen mutta lähdin ja otin paketin aikoinaan
Mun pitäisi maksaa 500€/kk, että saisin käydä töissä, juu ei kiitos.
Olet Helsinkiläinen. Arvasin oikein.
Jos mun nykyinen palkka olisi jotain 7000/kk tai yli, niin joo.
Tääl taas joku vauva-palstan pohatta leveilee rahoillaan. Aloitus on tehty vain ja ainoastaan siitä syystä. Itse teen lakialalla sihteerinä duunia niska limassa ilman kahvitaukoja ja joka päivä ylitöitä ja sinun logiikalla joutuisin maksamaan töiden teosta 400 euroa. Oot sä sitten kumma jätkä. Ootsie lintu vai kala? Kyl mää kovasti sitä ihmettelen 🤔 N33
Vierailija kirjoitti:
Tääl taas joku vauva-palstan pohatta leveilee rahoillaan. Aloitus on tehty vain ja ainoastaan siitä syystä. Itse teen lakialalla sihteerinä duunia niska limassa ilman kahvitaukoja ja joka päivä ylitöitä ja sinun logiikalla joutuisin maksamaan töiden teosta 400 euroa. Oot sä sitten kumma jätkä. Ootsie lintu vai kala? Kyl mää kovasti sitä ihmettelen 🤔 N33
No, sillä sinun lakialalla, jos sinäkin olisit lukenut oikiksessa itsesi lakimieheksi, niin varmaan palkkasi olisi ihan erilainen. Tuon ikäisenä vielä hyvin ehtisit opiskella sen tutkinnon,
En, menis jo reilusti miinukselle 😅
En hyväksynyt, tulin irtisanotuksi ja riitautuksen jälkeen työnantaja maksoi minulle vähän yli 90 000 e. Eikä tuota varten tarvinnut tehdä lainkaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sillä sinun lakialalla, jos sinäkin olisit lukenut oikiksessa itsesi lakimieheksi, niin varmaan palkkasi olisi ihan erilainen. Tuon ikäisenä vielä hyvin ehtisit opiskella sen tutkinnon,
Ehtisi varmaan, mutta sitten näillä tuomareilla, asianajajilla jne. ei vaan tunnu olevan mitään muuta elämää kuin työ. Joku sanoi joskus viisaasti, että "raha on halvinta maailmassa, vapaus kalleinta". Sillä periaatteella etsin jossain kohtaa lähitulevaisuudessa työn jossa jää enemmän vapaa-aikaa, vaikka samaan aikaan kutsumustyössä olenkin. Joku raja sentään. N33
Jos saisin 15 kk erorahan niin irtisanoutuisin. Kyllä, ehdottomasti. Sen sijaan ei ole varmaa, menisinkö uuteen työhön, jossa palkka 3000 e pienempi. Se riippuu niin monesta muustakin asiasta, mm. onko uusi työ mielekästä.
Olen katsonut eläkekertymiä, ja parhaimmat kertymät on niiltä vuosilta, kun olen vaihtanut työpaikkaa. Noista lomakorvauksista ja muista erorahoista on aina maksettu eläkevakuutusmaksut. Kerran jopa oli sopimus, että ei makseta eläkevakuutusmaksua, mutta kyllä siitäkin erorahasta oli maksettu, ja kerryttää eläkettä. En ole valittanut. Käteen jäi vähemmän mutta eläkettä tulee enemmän.
Minä downshiftasin muutama vuosi sitten, palkka putosi 1400€/kk, mutta käteen jäi vain 700€ vähemmän. Nyt parin palkankorotuksen jälkeen käteen tulee vain viitisen sataa vähempi kuin ennen vaativammassa työssä. Mutta olen paljon onnellisempi.
Uusi palkka menisi miinukselle,joten ehkäpä en...
Nyt 58 vuotiaana ottaisin tuon ilolla vastaan, enkä enää töihin menisi, omat rahat riittäisivät eläkkeelle asti.
Aion muutenkin ottaa lopputilin 60 vuotiaana ja aloittaa oman eläkkeen.