Kun työnantajan mainostamat arvot eivät toteudukaan...
Vaihdoin työpaikkaa lähemmäs kotia. Menetin palkassa useamman satasen, mutta työmatkan lyhyys korvaa sen nyt.
Työhaastattelussa oli kerrottu hienosti erilaisia yrityksen arvoja: uskalletaan antaa tilaa työntekijöiden ammattitaidolle, työtä tehdään ilolla ja työpaikalla viihdytään, työnantajaan voi aina luottaa, työnantaja mielellään kouluttaa ja antaa kasvutilaa työntekijöille.
Noh, todellisuudessa ei toteudu mitenkään mikään arvo tai lupaus. Minulta puuttuu edelleen viisi kuukautta myöhemmin työn suorituksessa lain määrittämät pakolliset koulutukset/kortit/luvat, jotka piti suorittaa heti työsuhteen alussa. Kysyn kerran viikossa asiaa, "katsotaan sitä myöhemmin" on aina vastaus. Minulla on valtavasti kehitysideoita toteuttaa työ tehokkaammin ihan jo työkokemukseni perusteella ja paineisessa tilanteissa osaan ottaa härkää sarvista kiinni, mutta kukaan ei uskalla tehdä poäätöksiä ilman, että niitä kysytään ja kilpailutetaan ja kokousteaan sitten seuraavassa vuosikokouksessa, vaikka päätös pitäisi hektisessä tuhansiin ihmisiin vaikuttavissa tilanteessa tehdä NYT. Työntekijät kyllä viihtyvät, mutta ne on niitä jotka on olleet jo 20-30-vuotta - uudet työntekijät lähtevät heti koeajalla enkä ihmettele miksi. Omatoimisuus on täysin kielletty sana tässä firmassa.
Muita samassa tilanteessa olevia tai muita jolla kokemusta? Minulla olisi kuukausi koeaikaa jäljellä, mutta ei ole muuta työtä tullut vastaan. Vtuttaa vaan joka päivä, kun periaatteessa työaika menee peukaloiden pyörittämiseen, koska kukaan ei uskalla tai viitsi tai jaksa tehdä mitään. Edes niitä päätöksiä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Työnsä osaava ei tarvitse koulutusta.
Osa on noista ap:n koulutuksista taisi olla lain mukaan pakollisia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa yrittää löytää töitä, kun olet vielä töissä.
Ihanko tosi. Ihmeellistä, ettei ap ole vielä yrittänyt, vai miten se olikaan?
Tuttua, niin tuttua.
Olen julkishallinnon palveluntuottajalla, korulauseissa "ihmiset on keskiössä ja työntekijät ovat tärkein voimavara". Toimitusjohtajan ja muidenkin suusta kuullaan jatkuvasti miten jokainen saa tulla kuulluksi, kannustetaan rohkeasti puuttumaan epäkohtiin, tuomaan esille kehitysideoita ja kyseenalaistamaankin. Kehoitetaan olemana mieli avoinna, olemaan kiinnostuneita jne.
Totuus on se, että auta armias jos uskallat esittää eriävää mielipidettä tai arvostella, niin joku jopo johtaja- tai päällikkötasoiset ihmiset loukkaantuu silmiin nähden, ryntää puolustautumaan raivokkaasti, he ikään kuin kokevat tämän firman (johon minä olen hiljattain tullut muualta) omanaan. Ihan kun olisin joku uhka jostain ulkoavaruudesta, että "elä sinä nyt tule tänne kertomaan meille miten tämä homma pitäisi hoitaa, me ollaan oltu kaikki täällä 13 vuotta ja kyllä tiedetään mikä on parasta".
Tässä firmassa myös rangaistaa huomautuksella tai varoituksella ihmisiä ihan mielivaltaisesti, jos vaan ei naama ja tyyli miellytä ja kun olet eri mieltä jonkun tyrannin kanssa, siis organisaation keskijohdossakin. Erityisesti naisjohtajat ja muutamat talossa iät ajat olleet päälliköt juoksee huoneesta toiseen haukkumassa ja arvostelemassa muita. Joku osasto oikein palaverissa oli haukkunut kaikki mahdolliset jotka oli jotenkin heidän mielestään tehneet jotain josta he eivät olleet pitäneet, vaikka kyseessä oli kuitenkin työasioiden hoito. Sitten kipitellään henkilöstöjohtajan huoneeseen ja haukutaan kaikki muut ja tämä johtaja kipittää toiseen huoneeseen ja kertoo oman version tästä ja sitten se kolmas johtaja soittaa jollekin ja sitten käydään läpi kuka sano ja mitä ja oliko äänensävy väärä. Se joka kerkee ensin haukkumaan toisen, viis siitä tuliko edes koko totuus esille, saiko toinen edes puolustauduttua, on aina oikeassa. Voitteko kuvitella. En olisi ikinä uskonut, millaseen mehtäläisten (lue junttien) firmaan tulin. Kulissit on ihan jotain muuta kuin todellisuus.
Meillä töissä on kanssa tuo sama, kannustetaan avoimuuteen, osallistuvuuteen ja blaa blaa blaa. Käytäntö on kuitenkin se että kukaan ei kysy meidän (esihenkilötaso) mielipidettä. Meille lapioidaan vaan kokoajan lisää töistä ja aina vana uusia järjestelmiä. Jos joskus sanoo eriävän mielipiteensä, siis kritiikkiä, niin saa varoa ettei tule korville (kuvannollisesti). Monesti olen tilanteessa jossa porukka vaiennetaan kiireen varjolla ja johtajat kertovat koulutuksessa tms tiedotustilaisuudessa / palaverisa, että jutellaan tästä sitten myöhemmin ja laittakaa palautekanavan kautta palautetta jos tuntuu siltä, eli eivät ota palautetta itse vastaan. Kollegalle joka on hyvin topakka kommentoimana kaikke, on sanottu palavereissa monta kertaa että ole nyt jo hiljaa tai tätä asiaa ei käsitellä enää tai no niin, eiköhän tämä nyt ole käsitelty jo ja siirrytään muuhun aiheeseen, eli vaiennetaan. Itse olen jo nostanut 1,5 v jälkeen händyt pystyyn ja todennut että AIVAN s---tanan SAMA, mitä hittoa mä edes yritän, ei minun sanomisilla ole mitään merkitystä täällä.
Minä oon tekevinnään ja firma on maksavinnaan !
Vierailija kirjoitti:
Yrityksien arvot on yleensä jotain mainostoimiston konsulttien keksimää hölöpölöä.
Todellisuuden kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
On niillä, ne ovat nimittäin sarkastisia heittoja.
Vantaan kaupungin uudistus jaksaa edelleen naurattaa, mainostoimistolta ostettiin hyvällä rahalla vähän brändiuudistusta ja tuloksena väite että Vantaa on lämmin ja läheinen kaupunki ja logoksi valikoitui sitten kylmänsininen jäävuoren näköinen töherrys :D
Kyttäisipä joku työnantajia yhtä suurella innolla kuin työttömiä. Eivät pidä kiinni yhtään mistään mitä ovat ilmoituksiinsa laittaneet.
Meillä työpaikalla ns nollatoleranssi mihinkään epäasialliseen käytökseen, kuten äänen korottamiseen tai perättömiin syytöksiin, epäasialliseen johtamiseen, julkinolaamiseen tms. Tätä korostetaan koko ajan.
Firmassa on töissä eräs hyvin tyrannimaisesti johtava ja käyttäytyvä ihminen, joka on saanut ties kuinka monta huomautusta ja liekö jopa varoituksenkin siitä miten kohtelee muita. Hän on jopa simputtanut ihmisiä siihen pisteeseen että ovat itkien lähteneet pois. Hänen hurja maineensa on kiirinyt jo firman ulkopuolelle ja kilpailijoillekin joka on mainehaitta yritykselle, koska emme saa työntekijöitä enää. Hän on kyllä alansa pitkän linjan osaaja, todella työnarkomaani joka hoitaa homman kuin homman, eli häntä ei voi irtisanoa koska ilmeisesti häntä pidetään korvaamattomana. Hän saa käyttäytyä miten sattuu, vuodesta toiseen, hänen johtamistyyli on todella vanhanaikainen, kuin -80 luvun ala-asteella, uhkailua, pelottelua, sanelua, vaientamista, vähättelyä, rankaisemista, määräysvallan hyväksikäyttöä. Jos yhtään hermostuu, niin puhetyyli on hyvin töksäyttelevää ja ivallissävytteistä, hän ei siedä yhtään sitä, että joku kyseenalaistaa firman tekemisiä eikä hän osaa asettua yhtään toisten asemaan. Hänen on myös hyvin vaikea kuvitella että joku muukin osaa jotain, hänen mielestä talossa vain muutamat iät ja ajat olleet osaa jotain. Hänen asiattomasta käytöksestä raportoidaan monta kertaa vuodessa jostain päin yritystä.
Joku muu olisi saanut potkut ajat siten ja muita rangaistaan huomautuksilla kun pari kertaa sanoo jotain mikä ei toisia miellytä.
Eli tältäkään osalta säännöt ei koske kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua vedätetään. Olet töissä koeajan ja sitten sinut korvataan uudella koeajalle tulijalle. Tämän takia sinua ei kouluteta, sinussa ei nähdä potentiaalia siihen että olisit pitempiaikainen työntekijä tuolla.
Minulla on jo jatkosopimus tehty uudella palkalla ja lisääntyneestä työnkuvalla, eli kyse ei ole siitä että saisin kenkää koeajan jälkeen jos en halua. Tämän firman toimintapoihin vaan kuuluu se, että edes hätätilanteessa ei uskalleta tehdä päätöksiä ilman kokoustamista viikon päästä, ja vaikka innovaatiot ja omatoimisuus oli toivottuja ominaisuuksia, käytännössä ne ei toteudu. Saati ne koulutukset. Ap
"Minulla on jo jatkosopimus tehty uudella palkalla ja lisääntyneestä työnkuvalla, eli kyse ei ole siitä että saisin kenkää koeajan jälkeen jos en halua."
Häh?! Ymmärrätkö ollenkaan mitä koeaika tarkoittaa? Saahan sitä sopia vaikka mistä muutoksista jotka astuisivat voimaan koeajan jälkeen, mutta eivät ne kumoa koeaikaa millään lailla. Mikään ei estä työnantajaa purkamasta sopimustasi koejan sisällä (kunhan syy on lain mukainen), ja silloin luonnollisesti mitkään työnkuvan muutokset tai palkat eivät enää toteudu koska ei ole enää voimassaolevaa työsuhdetta.
Ei koejan jälkeiselle ajalle tarvitse tehdä erikseen mitään "jatkosopimusta" , koska se alkuperäinen jatkuu sopimuksen mukaisena jos kumpikaan osapuoli ei sitä pura.
Olet nyt ymmärtänyt jotain todella väärin.
Näin lukee netissä yrityksen sivuilla:
Tarjoamme vakaan ja turvallisen työpaikan, joka mahdollistaa jatkuvan oppimisen ja kehittymisen. Henkilöstö on yrityksemme tärkein voimavara. Ammattitaitoiset osaajamme tekevät toimintamme tarkoituksen todeksi: he luovat tiloja, joissa on hyvä olla ja tekevät näin maailmasta toimivan. Arvostamme erilaisuutta ja monimuotoisuutta, huolehdimme ammattilaistemme hyvinvoinnista ja turvallisuudesta sekä kannustamme jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen. Koulutus- ja valmennusohjelmien avulla tuemme henkilöstömme urapolkuja.
=> käytännössä saat pelätä jatkuvasti potkuja muutosneuvotteluissa. Henkinen turvallisuus oli kaukana erään ihan sairaspersoonaisen naisjohtajan alaisuudessa. Niin toksista ja vanhanaikaista johtamistyyliä en ole vielä elämässäni nähnyt; hajoita ja hallitse, uhkailua, julkinolaamista, vähättelyä, suoranaista valehtelua ja negatiivisten asioiden merkittävää liioittelua, vaientamista, simputtamista, sairaan työmäärän teettämistä, oman aseman vallankäytön korostamista ja väärinkäyttöä.
Talo täynnä toinen toistaan narsistisempia johtajia ja ulko-ovi heilahtaa hyvin helposti jos et osaa sopivalla tavalla nuoleskella oikeita tahoja. Vaihtuvuus firman keskijohdossa ja johdossa on todella suurta, varmasti alallaan kärkipäätä.
Huoh, minulla on määräaikainen työsopimus palkalla x ja työnkuvalla z sanotaanko vaikka 1.1.2025 - 1.7.2025. Koeaika tässä on 1.1.2025 - 1.6.2025. Minulla on allekirjoitettuna vakituinen kokoaikainen työ palkalla y ja työnkuvalla ö 2.8.1025 alkaen ilman koeaikaa. Vaikka tulisi koeaikapurku, niin uusi työsopimus on pätevä siitä huolimatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei varmaan jaksa sua ja niitä sun jatkuvia typeriä ideoitasi. Hyvä rekryhän ois noihin pakollisiin koulutettu jo moneen kertaan. Susta on nyt just tähän paikkomaan mutta et sinä sinne saa jäädä.
Olet rasittava siellä. Et ehkä muutoin ihmisenä ollenkaan, mutta tuonne sinä et sovi - kun et sopeudu. Oletko lisäksi lievästi autistinen kun olet ottanut tuon hyvin yleisen arvohöttöjargonin kirjaimellisesti?
Mekin ollaan mm. dynaaminen ja luova työyhteisö ja sehän on täysi vitsi. Osa porukasta elää ikuista 1980-lukua.
Mäkin oon innovatiivisessa edelläkävijä organisaatiossa töissä. Juu u. Näin lukee meidän rekry ilmoituksissa.
Onko niissä "edelläkävijäorganisaatioiden" rekryilmoituksissa noin alkeellisia yhdys-sana-virheitä?
Joskus ne arvot saattavat olla melkoista höttöjargonia, mutta sitten on myös asioita, joista kannattaisi olla rehellinen, koska niistä toiset tykkäävät ja toiset eivät. Esim. kaikki eivät halua sellaista työtä, jossa odotetaan oma-aloitteista ideointia työnkuvan kehittämiseksi. Osa saattaa jättää hakematta paikkaa sen takia, että on ilmoitettu näin. Jos tuontyyppinen teksti on valetta, se siis saattaa nimenomaan karkoittaa ne hakijat, jotka todellisuudessa työhön kaikkein parhaiten sopisivat, kun eivät ole kehittäjätyyppiä vaan mielellään tekevät niinkuin on sanottu ja aina samalla tavalla. Eri asia jos on jotain edelläkävijän näköalapaikkoja, jotka vain kuulostavat hienolta eivätkä todennäköisesti karkota ketään hakijoita pois.
Minulla on jo jatkosopimus tehty uudella palkalla ja lisääntyneestä työnkuvalla, eli kyse ei ole siitä että saisin kenkää koeajan jälkeen jos en halua. Tämän firman toimintapoihin vaan kuuluu se, että edes hätätilanteessa ei uskalleta tehdä päätöksiä ilman kokoustamista viikon päästä, ja vaikka innovaatiot ja omatoimisuus oli toivottuja ominaisuuksia, käytännössä ne ei toteudu. Saati ne koulutukset. Ap