Muita, joilla on todella korkea kynnys koskea säästöihin, vaikka niitä olisi paljon
Minulla on lähes koko perintö sijoitettuna eli noin 130.000e. Elän ja pärjään tuloillani hyvin. Tekisi mieli laitaa mökille uusi keittiö ja kylpytynnyri. Haluaisin myös sähköpyörän. Minulla olisi hyvin noihin varaa, mutta rahastojen ja osakkeiden myymiseen on todella korkea kynnys. Miksi en vaan pysty?? Moni ostaisi nuo jutut tosta vaan vaikka velaksi, jos tekee mieli. Noihin hankintoihin ei edes menisi kuin 10000e. Pelkäänköhän, että tuhlailu alkaa kun se kerran pääsee alkamaan?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöt antavat joustoja tarvittaessa. Et joudu helposti tilanteeseen, jossa joutuisit realisoimaan omaisuutta alihintaan.
Mm tämä on monen työttömäksi jääneen pelastus, jolla on omaisuutta. Työttömäksi jäädään kaikilla mahdollisilla varallisuustasoilla.
Mieluummin peruu lehtitilaukset, ostaa edullista ruokaa, pistää maksulliset harrastukset tauolle jne kuin painaisi menemään säästöillä. Sitten uutta työpaikkaa ei tipukkaan syliin ja menisi asunto myyntiin alihinnalla, jos nyt edes menisi kaupaksi.
Siis kellä on nykypäivänä lehtitilauksia? Ennemminkin suoratoistopalveluja. Mutta olis aika tylyä irtisanoa Netflix ja harrastukset, kun ei ole muuta kuin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöt antavat joustoja tarvittaessa. Et joudu helposti tilanteeseen, jossa joutuisit realisoimaan omaisuutta alihintaan.
Mm tämä on monen työttömäksi jääneen pelastus, jolla on omaisuutta. Työttömäksi jäädään kaikilla mahdollisilla varallisuustasoilla.
Mieluummin peruu lehtitilaukset, ostaa edullista ruokaa, pistää maksulliset harrastukset tauolle jne kuin painaisi menemään säästöillä. Sitten uutta työpaikkaa ei tipukkaan syliin ja menisi asunto myyntiin alihinnalla, jos nyt edes menisi kaupaksi.
Siis kellä on nykypäivänä lehtitilauksia? Ennemminkin suoratoistopalveluja. Mutta olis aika tylyä irtisanoa Netflix ja harrastukset, kun ei ole muuta kuin aikaa.
Pitää keksiä ilmaisia harrastuksia. Vanhat on kuitenkin olleet iltapainotteisia töistä johtuen ja nyt onkin päivät aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim työttömyyden yllättäessä käyttörahan määrä vähenee. Mitään varmuutta ei ole siitä, kauanko työttömyys tulee kestämään.
Siksi kulutus laitetaan minimiin koskematta säästöihin. Säästöt on se vihonviimeinen turva, jotka täytyy pitää mahdollisimman pitkään ylhäällä.
Onneksi nykyään paljon säästänyt ei saa työttömyystukia.
Ei säästöt vaikuta työttömyystukeen.
Vielä...
Entä jos säästät jatkossa kahdella tavalla: pitkäaikaisesti ja lyhytaikaisesti, joista jälkimmäinen (pienempi osa) on tarkoitettu käytettäväksi isompiin hankintoihin. Pitkäaikaisia säästöjä kannattaa olla jos suinkin mahdollista koska ikinä ei tiedä mitä tapahtuu. Toisaalta kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan elää jokseenkin haluamallaan tavalla silloin kun on vielä elossa.
Itselleni jäi opiskeluaikohen köyhyys henkisesti päälle ja vielä silloinkin kun taloudellinen tilanteeni oli jo vahva, omistin vain kahdet housut, joilla viitsi mennä ihmisten ilmoille. En ole mikään tuhlaaja tänäkään päivänä ja mietin pienetkin hankinnat mutta perusasiat on ja panostan välillä myös itselleni tärkeisiin asioihin; asioihin, joita haluan elämässä tehdä ennen kuin on myöhäistä.
Mulla on 1 sijoitusasunto ja vuokralainen on ainakin syksyyn asti. Silloin olen 3 v maksanut tuplasi ja yli, lyhennystä, 3 v sijaan laina on lyhentynyt yht 7 v, koska olen laittanut extraa joukkoon. Ainakin 8 v on vielä maksamatta.
Joka kk teen extrakyhennykset. En koe olisin jotain vaille, mutta työpaikka ei välttämättä ole ikuinen jne, tämä on minun valinta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1 sijoitusasunto ja vuokralainen on ainakin syksyyn asti. Silloin olen 3 v maksanut tuplasi ja yli, lyhennystä, 3 v sijaan laina on lyhentynyt yht 7 v, koska olen laittanut extraa joukkoon. Ainakin 8 v on vielä maksamatta.
Joka kk teen extrakyhennykset. En koe olisin jotain vaille, mutta työpaikka ei välttämättä ole ikuinen jne, tämä on minun valinta.
Mahdoitkohan vastata väärään ketjuun...?
Pusero kevään muotivärillä saa roikkua aivan rauhassa kaupan rekissä, ennen kuin ovet uuteen työpaikkaan aukeaa, vaikka pennosia tililtä löytyisikin. Ne on pakko säästää uuden työpaikan saamiseen asti.