Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla on todella korkea kynnys koskea säästöihin, vaikka niitä olisi paljon

Vierailija
07.03.2025 |

Minulla on lähes koko perintö sijoitettuna eli noin 130.000e. Elän ja pärjään tuloillani hyvin. Tekisi mieli laitaa mökille uusi keittiö ja kylpytynnyri. Haluaisin myös sähköpyörän. Minulla olisi hyvin noihin varaa, mutta rahastojen ja osakkeiden myymiseen on todella korkea kynnys. Miksi en vaan pysty?? Moni ostaisi nuo jutut tosta vaan vaikka velaksi, jos tekee mieli. Noihin hankintoihin ei edes menisi kuin 10000e. Pelkäänköhän, että tuhlailu alkaa kun se kerran pääsee alkamaan?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinä voisit tuottoja ja osinkoja käyttää jonkin verran siihen elämän kultareunukseen. Tietysti sillä tavalla ei pääoma kasva niin nopeasti, mutta olet kuitenkin elänyt hyvää elämää. Koskaan ei tiedä milloin täältä lähdetään ja säästöt jää käyttämättä. Itse voisin säästää paljon kovemmalla tahdilla, jos vähän nuukailisin, mutta joku tasapaino on säilytettävä elä nyt - elä sit -mentaliteettien välillä.

Vierailija
22/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim työttömyyden yllättäessä käyttörahan määrä vähenee. Mitään varmuutta ei ole siitä, kauanko työttömyys tulee kestämään.

Siksi kulutus laitetaan minimiin koskematta säästöihin. Säästöt on se vihonviimeinen turva, jotka täytyy pitää mahdollisimman pitkään ylhäällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vielä yli 10 vuotta eläkeikään. Mitä jos sairastun tai jään työttömäksi, enkä saa enää töitä. Olen eronnut ja asun yksin, joten ei ole toista kuluja sitten jakamassa. Asuntolainaakin on vielä 5 vuotta. Nyt pärjään hyvin ja jää rahaa mm matkusteluun. En siis tällä hetkellä laita rahaa lisää säästöön, lasken asuntolainan maksamisen säästämiseksi. Säästöjen turvin pystyn maksamaan lainat pois kerralla, jos tarve tulee. Eli ei nuo mun sijoitukset samaa elintasoa takaa, jos jotain sattuu.

ap

Vierailija
24/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim työttömyyden yllättäessä käyttörahan määrä vähenee. Mitään varmuutta ei ole siitä, kauanko työttömyys tulee kestämään.

Siksi kulutus laitetaan minimiin koskematta säästöihin. Säästöt on se vihonviimeinen turva, jotka täytyy pitää mahdollisimman pitkään ylhäällä.

Mahdollisen tai akuutin työttömyyden kestoa ei pysty lainkaan arvioimaan millään koulutuksella tai työkokemuksella.

Vierailija
25/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vielä yli 10 vuotta eläkeikään. Mitä jos sairastun tai jään työttömäksi, enkä saa enää töitä. Olen eronnut ja asun yksin, joten ei ole toista kuluja sitten jakamassa. Asuntolainaakin on vielä 5 vuotta. Nyt pärjään hyvin ja jää rahaa mm matkusteluun. En siis tällä hetkellä laita rahaa lisää säästöön, lasken asuntolainan maksamisen säästämiseksi. Säästöjen turvin pystyn maksamaan lainat pois kerralla, jos tarve tulee. Eli ei nuo mun sijoitukset samaa elintasoa takaa, jos jotain sattuu.

ap

No asenteesi on pelkästään järkevä. Ei sinulla ole mitenkään niin valtavasti ylimääräistä, kun kerran lainaakin vielä on.

Vierailija
26/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on myös mukavaa, että on runsaasti pelivaraa. Se antaa vapautta tehdä mieluisia valintoja, ja arvostan sitä enemmän kuin jotain kylpytynnyriä yms roinaa.

Taloudellisuus on elämäntapa, eikä se lakkaa olemasta, vaikka olisi hiukan taloudellista puskuria.

Jos joku tykkää urheilla, ei hän sitä lopeta vaikka paino laskisi alle tavoitepainon.

Vierailija
27/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää! Käärinliinoissa tunnetusti on taskut 🤣😅

Vierailija
28/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyään paljon säästänyt ei saa työttömyystukia. 

Vierailija
29/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä juuri tuosta syystä on hyvä tehdä suunnitelma sijoituksilleen myös sitä aikaa varten, kun niitä ei enää aktiivisesti tarvitse kartuttaa.

Vierailija
30/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän me voida sun syytä tietää. Moni varakas on nuuka ja moni köyhä höveli rahan suhteen. Tuolta voit analysoida itseäsi ja syytä käytökseesi: https://www.takuusaatio.fi/hallitserahojasi/raha-eri-elamantilanteissa/…

Vierailija
31/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoo, että hänellä on sen verran lainaa, että pystyisi säästöillään ne maksamaan. Eli voi olla plus miinus nolla. Mitä tästä jää käärinliinoihin?

Vierailija
32/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei säästöt vaikuta työttömyystukeen.

Vierailija
33/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoo todennäköisesti ihminen, joka ei ole saanut perintöä ja jolla ei ole lapsia.

Minun jälkeeni vedenpaisumus!

Vierailija
34/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on köyhien vakilause. Jotkut haluaa varmistaa, että rahaa riittää sittenkin kun tulot työttömyyden tai eläkkeelle jäämisen jälkeen laskee. Ei tarvita kuin putkiremontti, niin talous voi mennä kuralle

Vierailija
35/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei säästöt vaikuta työttömyystukeen.

Ei niin. Säästöt on toimeentulotukia tai asuntotukia saavien ongelma.

Vierailija
36/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä en tiedä, mutta työttömäksi jäin ihan äskettäin, reilun 20 v työuran jälkeen ja nyt nuo säästöt on ihan kiva juttu. Säästäväisesti elellessä menee todella kauan ennenkuin olen taloudellisessa pulassa. Jos en enää reilu viisikymppisenä työllisty. 

Vierailija
37/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai on tullut pihimmäksi, nytkin tahtoisin uuden peiton, en vaan raski.

Vierailija
38/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt on sitä varten, ettei niihin kosketa. Muutenhan niitä ei enää olisi! 

Mutta aina voi tehdä sen tietoisen ratkaisun, että ottaa ulos X määrän rahaa, jotta voi hankkia hyödykkeen Y, josta on käynyt itsensä kanssa perusteelliset neuvottelut ja tekee tietoisen päätöksen hankinnasta.

Itse ostin sähköpyörän, tuon turhakkeen kuten aiempi kirjoittaja mainitsi. Omaa elämänlaatuani se paransi huomattavasti ja autoilu on vähentynyt. Lisäksi hankinta oli minusta tyydyttävää, koska tein töitä sen eteen, eli en vaan kävellyt kauppaan ja ostanut (tai siis lopullinen hankinta tapahtui juuri niin).

Ei siitä mikään ostohimo herännyt. Säästämiseenkin voi säätää portaita: on se yksi umpeenmuurattu tili, josta ei oteta rahaa missään tilanteessa. Sitten on se säästötili, jonne kerryttää aina jonkun tasasumman ja josta voi käyttää, kunhan siirtää saman summan tuolle ultimatesäästötilille (tai olkoon rahasto tms, pankissa rahaa ei kannata makuuttaa). 

Keksi oma systeemisi. Mutta älä kituuta elämässä pelkästään sen takia, että tilin saldo näyttäisi jotain.

Vierailija
39/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöt antavat joustoja tarvittaessa. Et joudu helposti tilanteeseen, jossa joutuisit realisoimaan omaisuutta alihintaan.

Mm tämä on monen työttömäksi jääneen pelastus, jolla on omaisuutta. Työttömäksi jäädään kaikilla mahdollisilla varallisuustasoilla.

Vierailija
40/49 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöt antavat joustoja tarvittaessa. Et joudu helposti tilanteeseen, jossa joutuisit realisoimaan omaisuutta alihintaan.

Mm tämä on monen työttömäksi jääneen pelastus, jolla on omaisuutta. Työttömäksi jäädään kaikilla mahdollisilla varallisuustasoilla.

Mieluummin peruu lehtitilaukset, ostaa edullista ruokaa, pistää maksulliset harrastukset tauolle jne kuin painaisi menemään säästöillä. Sitten uutta työpaikkaa ei tipukkaan syliin ja menisi asunto myyntiin alihinnalla, jos nyt edes menisi kaupaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi