Onko omakotitalon omistaminen nykyään hyvä vai huono asia?
Kun Suomen taloudellinen tilanne on niin huono, että jo asunto-osakeyhtöillä on alkanut mennä huonosti ja jotkut as oy:t jopa vaarassa ajautua konkurssiin.
Niin onko omakotitalon omistaminen omalla tontilla ainoa järkevä asia nykyään? Vai mitä mieltä olette?
Kommentit (125)
Itselläni omakotitalo ja juuri noista syistä koen sen hyväksi asumisnuodoksi koska olen vastuussa vain itsestäni ja omista laskuistani. En muiden.
Omakotitalossa asuminen ok, mutta sen myyminen ja ostaminen arveluttaa mahdollisten ongelmien takia. Osayhtiöissä ongelmat pääasiassa syrjäseutujen pienissä taloyhtiöissä. Täydellinen asunto olisi uusi omakotitalo kaupungin keskustassa omalla tontilla ja kaukolämmössä.
Jos saat kaupungista talon omalla tontilla niin se on lottovoitto. Nykyään kaikki on vuokratontteja.
As oy:t menee konkurssiin, koska on haluttu elää halvalla mahdollisimman pienillä vastikkeilla, mutta pakolliset remontit puskee päälle eikä ole pesämunaa niiden rahoittamiseen. On epätodennäköistä, että jokaiselta osakkaalta löytyisi takataskusta 20+ tonnia maksaa kertyneet remonttitarpeet.
Olin ostamassa asuntoa ja kyllä tuli eteen aikamoisia remonttisummia pakollisiin remontteihin. Ja aika olemattomia säästöjä näillä asunto-osakeyhtiöillä oli. Joten kaupat jäi tekemättä.
Varmasti riippuu paljon sijainnista. Ei siinä mitään jos asuu omakotitalossa, mutta jos ajattelee saavansa siitä sitten myydessä rahat ns takaisin, niin se ei välttämättä onnistukaan.
Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.
Onko kompostitarkastaja oikeasti joku juttu? Heitän biojätteet vaan sekajätteen sekaan :D Mikä olisi halvin kompostori jonka voisi heittää tontin reunalle pölyttymään
Vierailija kirjoitti:
Kompostori nyt pienimpiä ongelmia okt:ssa. Paikallinen jätefirma toi ilmaiseksi pihaan jäteastian ja maksan vain tyhjennyksen 2 viikon välein.
Kyllä okt omalla tontilla nykyään on turvallinen asumismuoto tässä huonossa taloudellisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kompostitarkastaja oikeasti joku juttu? Heitän biojätteet vaan sekajätteen sekaan :D Mikä olisi halvin kompostori jonka voisi heittää tontin reunalle pölyttymään
Ne muuten kattoo että sitä kompostoria käytetään ja muutenkin biojätteen heitto sekajätteeseen on ihan hölmöläisten hommaa. Halvin kompostori löytyy https://kodinkone.com/paras-kompostori/ varmasti nettiä selaamalla esim tuo löytyi kun hain edullisia kompostoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tarkastavat koska tämän eu-säännön takia jouduin hommaamaan erillisen biojäteastian ja toivoisi että kaikki kaava-alueella asuvat sen joutuisivat tekemään.
Okt-asujilla, jotka vielä autoilevat töihin on ollut inflaation ja sähkön ja bensanhinnan takia suurin elinkustannusten nousu. Nyt tosin bensa on maltillistunut ja sähköäkin saa taas jo suht edullisesti.
Jatkossa kaukolämpö saattaa kallistua paljonkin, on ollut juttua. Ja jos se on jo nyt kallistunut, niin miten todennäköistä on, että sen hinta laskee? Eivät voi edes vaihtaa sen toimittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat kaupungista talon omalla tontilla niin se on lottovoitto. Nykyään kaikki on vuokratontteja.
No unelmia muutenkin vaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompostitarkastaja on käynyt ainakin meidän kunnalla Pirkanmaalla. Jos haluat edullisen ratkaisun, ihan perus muovinen kompostori (esim. Tarmo lämpökompostori tai Biolanin Pikakompostori Eco) on edullisimmasta päästä. Näitä saa yleensä tarjouksesta noin 100200 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta pelottelusta huolimatta 99% taloyhtiöistä ei ole mitenkään vaarassa mennä konkurssiin.
Se 1% on Suomessakin todella suuri määrä, noin 1000kpl. Mistä noista haluaisit omistaa asunnon?
Vielä 2021 olin osakeasunnon kannalla. Nyt en suostuisi mistään hinnasta sellaiseen. Mikä tahansa ok-talo on nyt taloudellisesti järkevin. Jopa se ulkovessalla varustettu, 1x25A sähköliittymällä ja ämpärivedellä peseytyminen lauteiden vieressä ilman suihkua. Vastaat vain omista kuluista.
Itselleni se olisi huono asia. Mitä vähemmän omistaa sen helpompi on hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta pelottelusta huolimatta 99% taloyhtiöistä ei ole mitenkään vaarassa mennä konkurssiin.
Vielä ei tiedetä tulevaisuuden sähkön ja veden hintoja.