jos mies pukemassa aamulla lasta, laitatteko vaatteet valmiiksi esiin ettei ole ilotulituksen näköinen?
minä laitan aina, en anna miehen valita vaatteita koska siitä tulisi katastroofi, hänen mielestä mitkä värit tahansa käy ja mulle taas tosi tärkeetä että kaikki sopii yhteen.
Kommentit (44)
Mies ollut lasten kanssa hoitovapaallakin kotona, joten tietää kyllä minkä verran tarttee vaatettaa millekin kelille. Väriyhdistelmät on mulle aika sama, kunhan on puhdasta ja ehjää päällä. Toisaalta kun minä lähinnä ostan vaatteet, niin väritys on aika sointuvaa, ottipa kaapista mitä vain. Joskus on mennyt eri lasten vaatteet sekaisin, kun ikäerot pienet, mutta muuten ok. Meillä kyllä mies käyttää myös esim. lapset kampaajalla ja neuvolassa, mulla vaikeampi järjestää töitä niin että pääsisin kesken päivän mihinkään. Antakaa niille miehillenne vastuuta, kuulostaa että äiti-ihmiset omii kaiken vastuun lapsista ja sitten marisee kun joutuu tekemään kaiken.
Vaatteet ovat kyllä puhtaat, ehjät ja sopivan lämpimät, mutta ne raidat ja ruudut ja pallokuosit kaikki sekaisin.. On joskus päiväkodin tätien kanssa sitä naureskeltu mitä isi on taas lapselle löytänytkään. ;)
Mutta kun mies pukee aamulla lapsen, niin hän saa katsoa vaatteet lapselle. Ja kyllä hänelläkin on se värisilmä kehittynyt ;) Vain tekemällä oppii!
Tosin en värien takia vaikka yleensä olen niistäkin tarkka, mutta mies ei tunne lasten vaatteita eikä hänellä ole aavistustakaan mistä mitäkin löytyy. Muuten se kyselee koko ajan että mistä jotain löytyy ja pitääkö sukkahousutkin pukea tai sitten jos se ei kysy niin se tosiaan ihmeen kaupalla löytää kaapista jotain pieneksi jääneitä mitä en ole ehtinyt sieltä poistaa.
Joskus laitoin, ja löysin pinon töistä tullessani samasta paikasta mihin sen edellisenä iltana laitoin. Aina pojalla on ollut vaatteet päällä, kun olen hänet päiväkodista hakenut. Tänä talvena tosin jouduin vähän huomauttamaan sopivien käsineiden valitsemisesta, kun poika itse halusi vain ohuimmat mahdolliset käteensä oli sää mikä tahansa.
Tietää kyllä mitä lapsille laittaa päälle, osaa pukea sään mukaan, valitsee yhteen sopivia vaatteita jne. Mutta mä en kestä kun rakas mieheni myllää vaatekaapit, mä en ymmärrä?
Ei ole isovaiva laittaa niitä vaatteita valmiiksi ja ihan mielelläni sen teen.
plussakelillä päällä villainen, paksu kypärähattu ja isoveljen isot, vettä pitämättömät hanskat.
fiksusti ja osaa ostaa myös mulle lahjaksi ihania asusteita. Mutta sama mies on lasten vaatteiden kanssa ihan onneton! Pukee lapsille sen mikä on hyllyssä päällimmäisenä ja saa aikaan jollain ihme systeemillä melkoisen eksoottisia väriyhdistelmiä. Jos kaapissa on odottamassa jokin vielä liian iso vaate niin mieheni varmasti löytää sen ja pukee lapsille. Mieheni ei myöskään huomaa jos esim. lapsen sukkaan tulee reikä, päälle vaaan. Ollaan tätä monesti kaverini kanssa ihmetelty, hänen miehensä on samanlainen. Eihän se kotona haittaa, mutta kun lapset aloittavat päiväkodin, pitää minunkin ruveta laittamaan illalla lasten vaatteet valmiiksi pinoon...
Eikä se tarkoita sitä, ettei miehelle anneta vastuuta. Vaatteiden valinta on kuitenkin niin minimaalinen osa.
Tässä yksi vaatehuollosta vastaava ja vaatefriikki lisää.
Jos yhteen sointuvat asut ovat minulle tärkeää ja miehelle ei, niin eikö meillä ole tässä toimiva työnjako?
Miksi pitäisi miestä " opettaa" , kun muutaman vuoden päästä lapset haluavat itse olla valitsemassa?
Vierailija:
sitä paitsi hoidan muutenkin vaatehuollon (oman ja lapsen - mies hoitaa itse paitansa ja treenivaatteensa ;) )mies pukee ja kuskaa aamulla lapsen, joten mä voin edes laittaa pinkan valmiiksi...
Ikää 3v. Mutta sään kelpoisuudesta he eivät kumpikaan osaa huolehtia aina, pitää aina muistutella tai sen takia varata osa vaatetusta valmiiksi.
Se nopeuttaa aamuja kivasti. Yleensä iltasella en vielä edes tiedä kumpi seuraavana aamuna lapset kuskaa.
Jos mies laittaisi lapsille vaatteet niin kummallakin olisi tarhassa päällä pelkästään paita /body ja sukkahousut. Miehen mielestä muut vaatteet on turhia.
ja miten monet naiset itse asiassa HALUAVAT että näin onkin. On se minusta vähän huolestuttavaa, että miehen lapselle valitsemat vaatteet eivät äidille kelpaa, tai että nainen kokee että mies vaan sotkee vaatekaapit vaatteita valitessaan. Mikä se miehen homma kodissa oikein on, mitä se kelpuutetaan tekemään? Nää on just niitä pieniä arkisia asioita, joita tekemällä mielestäni molempien vanhempien tulee osallistua lasten elämään.
Meillä mies valitsee itse lapsen vaatteet, ja valitsee useimmiten jotain ihan muuta kuin itse valitsisin. Mutta ei ole ainoastaan minun asiani päättää näistä asioista, vaan voimme kumpikin tehdä sen homman omalla tavallamme.
Mutta jos laitan, niin selitän yleensä lapselle asian. Mies (maanviljelijä) saa kyllä kaapista otettua vaatteet ja yleensä ihan hyvin pukeekin. Mutta olen siipalle maininnut näistä parhaista palstan tapauksista (toi pyjamajuttu oli hauska) esim. siitä, missä lapsi oli seannut äidin laittaman valmiit pinot, niinpä isä oli pukenut lapselle kahden vaatteet/haalarit päälle.
Vaatteille on korisysteemi, joten joka korista poimimalla saa sopivat vaatteet. Minä myös tarkkaan harkitsen, korjaanko, vai heitänkö rikkinäisen menemään. Jos on rikki, niin ei siinä paikkailut paljoa auta, on heti rikki taas. Mutta jos on tunnearvo tai muuten kiva vaate, niin sitähän pitää fiksailla. Esim. koinsyömät tms. villasta kyllä paikkaan.
vaan luottaa minun makuun ja on kuulemma tyytyväinen että edes minä olen asian ottanut omakseni. En tosiaan syrjäytä häntä, vaan toki saisi valita vaatteet kaapista. Saisi myös ostaa niitä, mutta ei ole sellaisesta kiinnostunut.
Mulla on monia miespuolisia ystäviä, ja vaikka useimmat heistä osaavat itsensä pukea ihan siististi, ei heille voisi toisen ihmisen vaatehuoltoa vastuuksi antaa. Heitä ei vaan kiinnosta, mitä toisilla on päällään. Voisin ainakin omasta miehestä kuvitella, että myös minä saisin päälleni kaapista rikkinäiset ja epäsopivat vaatteet, jos tällaisen roolileikin järjestäisimme. :D Huolimatta siitä, että mies ihailee mun pukeutumistani.
Ap:n kysymykseen, juu, laitan silloin 3-veen vaatteet valmiiksi, jos niiden ulkonäöllä on väliä. Muuten meidänkin isi onnistuisi kyllä löytämään kaapista kauhtuneimmat ja pieniksi jääneet vaatteet lapsen päälle. Kumma juttu.
Vierailija:
ja miten monet naiset itse asiassa HALUAVAT että näin onkin. On se minusta vähän huolestuttavaa, että miehen lapselle valitsemat vaatteet eivät äidille kelpaa, tai että nainen kokee että mies vaan sotkee vaatekaapit vaatteita valitessaan. Mikä se miehen homma kodissa oikein on, mitä se kelpuutetaan tekemään? Nää on just niitä pieniä arkisia asioita, joita tekemällä mielestäni molempien vanhempien tulee osallistua lasten elämään.Meillä mies valitsee itse lapsen vaatteet, ja valitsee useimmiten jotain ihan muuta kuin itse valitsisin. Mutta ei ole ainoastaan minun asiani päättää näistä asioista, vaan voimme kumpikin tehdä sen homman omalla tavallamme.
Mä laitan vaatteet aina valmiiksi jo illalla, vaikka veisin itse.
Kerran erehdyin syksyllä, soittamaan ja kysymään mieheltä, tajusiko ottaa lapselle hanskat päiväkotiin mukaan, kun oli niin kolea aamu. Vastaus oli että, " tyhmänäkö mua pidät" ?.
Kyllä meillä mies osaa itsekin vaatteet valita, mutta mulla on jo ollut monta vuotta se tapa että laitan illalla sisävaatteet vaatteet valmiiiksi.
Mies valitsee ehdottoman kauniisti ja järkevästi, mutta erittäin hitaasti lapsen vaatteet.
Laitan itseänikin varten lapsen vaatteet valmiiksi viikoksi kerrallaan