Tatuoinnit ja imusolmukesyöpä, nuoren naisen tarina
Kunpa tatuointien ja imusolmukesyövän yhteydestä tiedotettaisiin enemmän. Jutun nuorella naisella on tatuointeja kasvoissaan ja kaulan imusolmukesyöpä.
https://www.iltalehti.fi/syopa/a/9d0395c3-04ce-4bf7-a73d-bdd20a9f945e
Kommentit (75)
No mitäpä sillä väliä mitä aikuinen itselleen tekee mutta tatuointiaineet menevät myös istukan kautta sikiöön. Vauvojen imusolmukkeista on löydetty nanopartikkeleita jotka ovat lähtöisin tatuointiväreistä.
Hörhömpi osasto linkkaa tätä tekstillä "ne tutut ja turvalliset". Eivät katso vuosilukua. Huomasitteko te täällä?
.
Vierailija kirjoitti:
Tatuoidut alapeukuttavat. Tutkimuksia löytyy netistä pilvin pimein. Toivottavasti jutun nainen selviää ja joku vinkkaa hänelle tatuointien vaarallisuudesta.
Niin alapeukuttaa tatuoimattomatkin, se että ihmisellä ei ole tatuointia ei tee ihmisestä syöpä vapaata, tunnen monta ihmistä joilla on ollut syöpä tai ovat kuolleet syöpään mutta yhdelläkään ei ole ollut tatuointeja
Imusolmuke syöpä on oireyhtymä, joka vaikuttaa kaikkiin imusolmukkeisiin eikä juurikaan aiheuta yksittäisiä kasvaimia kuin poikkeus tapauksissa. Ei ole olemassa kaulan imusolmuke syöpää, vaan se syöpä on havaittu kaulan imusolmukkeesta . Jolloin se on joko B solu tai T solu syöpä.
Ja noihin tatuointien väriaineisiin kun tungetaan ties mitä varsinkin jos ottaa ulkomailla, niin ei ole yllätys. Toisaalta yhteyttä yksittäistapauksessa vaikeaa todentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisella on myös blondattu tukka. Myötävaikuttaa yhtä todennäköisesti.
No ei. Tatuointiaine laitetaan suoraan elimistöön, hius on kuollutta kudosta.
Hius ei ole kuollutta kudosta vaan se on samaa ainetta kuin kynnet. Ja tiesitkö hiukset kasvaa myös kuoleman jälkeen samoin kynnet.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nyt revit tuon tiedon, että johtui tatuoinneista?
Riittävä mielikuvitus, tämä sama jankkaaja lukee jotain mututiedettä eli jotain ihmisten päästä keksimiä juttuja ja ottaa ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hius ei ole kuollutta kudosta vaan se on samaa ainetta kuin kynnet. Ja tiesitkö hiukset kasvaa myös kuoleman jälkeen samoin kynnet.
Ei kasva, tiesitkö. Tuo on vanha harhaluulo ajalta kun ei tajuttu että ihmisen iho vetäytyy.
Mun tulee tästä syövästä aina mieleen nuori Saku Koivu.
Siis järkyttävää, kun jutun mukaan lääkäri ensin tunsi patin, eikä ollut sanonut siitä potilaalle mitään ja kirjannut sitä mihinkään. Kyllä väärissä asioissa säästetään. Menee luottamus lääkäreihin, kun tällaisista asioista vaietaan.
Vierailija kirjoitti:
No voishan noi kielletty, jos ne jotain aiheuttaisi. Järki käteen nyt immeiset.
Pettämätön logiikka. Tupakkaa, alkoholia ja polttomoottoreita (saasteet) mm. ei ole kielletty. Ne lisää syöpiä silti reilusti.
Professori täällä hei. Tiesitkö kaikki aiheuttaa syöpää.
Muovi
Liha
Raskasmetallit.
Pakokaasut
Virukset .( Esimerkiksi HPV virus aihuttaa kohdunkaulan syöpää on varmasti muitakin viruksia.)
Tupakka.
Maalit.
Lakat.
Kemikaalit eri kodinhuolto tavaroissa ja aineissa
Dödöt ja parfuumit.
Alkoholi
Tupakka
Ja lista on loputon..
Joten se, että saat syövän, kun sinulla on yksi tatuointi on aika pieni todennäköisyys.
Ei kaikki tai no itse en tuntenut kuin yhden tupakoitsijan joka sai syövän.
Se on enemmän kuitenkin geneettistä kuin jostain yksittäisestä asiasta, joka sisältää karsinogeenejä.
Vertaisin syöpää autoimmuunisairauteen se nimittäin toimii aika samalla tavalla aiheuttaen kehon hyökkäävän itseään vastaan ja soluja kuolee.
Suomessa syöpään kuolee todennäköisemmin ei syövän vaan hoitojen takia. Tulehdus riskit ovat suuret ja tämä siksi, että moni ei saa tarpeeksi hyviä ohjeita sairauden hoidossa ja miten välttää viruksia ja bakteereita ja, että pitääkö noudattaa erillaista ruokavaliota.
Isompi riski on tukehtua ruisleipään kuin saada tatuoinnista syöpä ja se on noin 80 ihmistä vuodessa, kun kuolee tukehtumalla ruokaan. Vs. Yks tai pari ihmistä tuhansista ellei miljoonista tatuoinnin ottajasta.
Enpä ole aiemmin kuullut tällaisesta yhteydestä. Hieman harmittaa että itsekin olen nuorena hankkinut tatuoinnin ja vieläpä Thaimaassa kotikutoisessa paikassa.
Silloin tiesin riskin allergiseen reaktioon. Luin asioista etukäteen ja selvisi että immuunisolut jatkuvasti ikään kuin syö tatuointivärin hiukkasia ja sitten menehtyy. Väri säilyy mutta haalistuu ja leviää hiljalleen. Ei kuulosta mahdottomalta että voi aikaansaada muutoksen solujen toiminnassa, niin kuin monet vierasaineet kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukset ja kynnet eivät kasva kuoleman jälkeen. Tapahtuu kudosten vetätymistä, joka saa aikaan harhakuvan kasvusta.
Muovia käytän hyvin vähän elintarvikkeiden säilytyksessä. Minulla on säilytysastiat lasia. Ostan lihan ja kalan palvelutiskiltä irtomyynnistä. Lihaa syön, mutta maltillisesti
Raskasmetallit. No niitä saavat eniten tatuoidut tupakoitsijat, jotka asuvat suurkaupungissa. Minä en.
Pakokaasut eivät ole pikkukaupungin lähiössä isokaan ongelma, jos vertaa Tokioon, Pariisiin tai New Yorkiin
Virukset .( Esimerkiksi HPV virus aihuttaa kohdunkaulan syöpää on varmasti muitakin viruksia.) Rokotukset kunnossa.
Tupakka. En polta.
Maalit. En syö maalia, en anna tatuoida sitä ihon alle. En harrasta maalausta.
Lakat. Ei koske minua, koska en muuta kuin kerään lakkoja suolla.
Kemikaalit eri kodinhuolto tavaroissa ja aineissa. Tämä on ongelma. Saan em. tuotteista allergisen reaktion, joten välttelen jo senkin vuoksi.
Dödöt ja parfuumit. Parfyymejä en käytä. Dödöä kylläkin, mutta niistäkin etsin vähiten allergisoivat.
Alkoholi. En juo alkoholia.
Tupakka. En ole koskaan polttanut.
Niin, eikä minulla ole tatuointeja, koska miksi olisi? En tarvitse muistokirjoituksia iholleni. Muistan tärkeät asiat, ilman muistiinpanoja ja vähemmän tärkeät laitan puhelimen muistiin. Syön terveellisesti ja liikun.
Mä taas käytin nuorena paljon hiusvärejä. Veikkaan ettei ihan terveellistä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä että ihmiset sotkevat nahkaansa ja vieläpä terveyden kustannuksella. Tatuoitu nainen on ruma. Tatuointien poistattaminen onkin kasvanut räjähdysmäisesti
Mies ei ole vai?
Vierailija kirjoitti:
Mun tulee tästä syövästä aina mieleen nuori Saku Koivu.
Roinannut ja sai syövän?