Lasten " isa" luulee olevansa erinomainen vanhempi
Mulla on huoli mun lapsista, jotka tapaa isaansa 3-5 kertaa vuodessa. Me asutaan ulkomailla ja lapset matkustaa Suomeen isalleen 1-6 vkoksi kerrallaan. Mua huolettaa lapset sen takia, etta nyt vanhempi (9v) on ruennut " avautumaan" ja kertoilee kaikenmaailman kauhutarinoita: isa viettaa suht vahan aikaa lasten kanssa ja tekee paa asiassa toita, antaa lapsille pienta vkorahaa, jolla pitaa ostaa kaikki itse haluamansa tavara/lelu/karkki, kuluttaa rahaa itseensa, mutta ei lapsiin ym ym. Tuli myos ilmi, etta isan hankkimat talvivaatteet ovat reikaisia ja talvikenkien virkaa hoitaa kumpparit. Tasta syysta soitin exalle ja kysasin, etta eikos ne lapsoset tarttis vahan parempaa. Kuulemma ei ole rahaa ostaa eika oikein viittikaan, kun ne lapset kasvaa niin nopeeta. Mina sitten ostin talvivaatteet, ettei palella tartte. Nyt mietin teinko oikein, koska eihan mun pitas kantaa kaikkea vastuuta. Jos ma hoidan kaiken, niin eihan isalla ole edes mahdollisuutta nayttaa lapsille, etta valittaa heista. Jos seuraavalla kerralla lahetan lapset ilman vaatetta (kevaalla), niin isan on PAKKO ostaa vaatetta, mutta todistaako se mitaan valittamisesta? Miten saan lapset ymmartamaan, ettei heissa ole mitaan vikaa, vaikka isa ei heista valitakaan? Minkalaisia kokemuksia on teilla, joilla on ollut p*ska, kieroutunut, itsekeskeinen vanhempi? Pakkaanko lasten matkalaukut vaatteilla vai lahetanko ilman vaatetta vai vain kaksien alusvaatteiden kanssa? Help!
Kommentit (2)
Suomessa se vanhempi, jonka luona lapset asuvat, on velvollinen ostamaan lapsille vaatteet. Todennäköisesti isä maksaa sinulle elatusapua, jolla sinun olisi tarkoitus rahoittaa nämä hankinnat. Eli kauppaan vaan ostamaan lapsille talvikengät, etteivät joudu palemaan. Tietysti on mahdollista että olette jonkin muun maan lainsäädännön piirissä?
Olennaista on, että lasten kaikkia puheita ei pidä ottaa tosissaan. Jos itse uskoisin kaiken mitä lapset kertovat äidistään, niin olisin hälyttänyt sosiaaliviranomaiset paikalle jo monta kertaa. Mainitsemasi viikkoraha käytäntö ko. hankintoihin ei ole mitenkään poikkeavaa, monet lapset eivät saa tuon ikäisinä lainkaan rahaa leluihin ja karkkeihin. Kertomasi tapaamiskäytäntö on etävanhemmalle varmasti vaikea, kukapa saisi jatkuvasti useita kertoja vuodessa lomaa töistä 1-6 viikkoa. Ja isänhän on tehtävä töitä elättääkseen itsensä ja maksaakseen lasten elatuksen elatusavun merkeissä. Eli jäitä hattuun. Puhuvat varmasti sinustakin ties mitä isälleen.
Meidän uusperheessä hoidetaan pääsääntöisesti kaikki lasten hankinnat ja varusteet, vaikka toinenkin osapuoli varmasti ne myös hoitaisi.
Minusta se on selkeämpi niin, että se kenellä se " päävastuu" on, hankkii just nämä isommat jutut, jotta ovat varmasti hyviä ja oikeankokoisia. Tuskinpa se isän välittäminen lasten mielestä on ulkovaatteista kiinni. Mielestäni siis päävastuunkantajavanhempi voisi hoitaa hankinnat jos isä ei siihen pysty tai halua. Lapsilla siinä on kylmä eikä sillä isällä. Isää kun ei voi pakottaa eikä se niillä ulkovaatteiden hankinnoilla tule paremmaksi isäksi. Tässä taktiikassa on myös se hyvä puoli, että ei tarvitse huolehtia miten lapset siellä ovat jos pitää itse huolta siitä, että heillä kaikki tarvittava on. Sitten se on tosiaan selkeästi vain isän moka, jos homma ei toimi.
Enemmänkin olisin huolissani siitä jos isä ei ole paikalla ja ottaisin sen puheeksi tyyliin, jos et ole himassa voisivat lapset varmaan tulla aikaisemmin takaisin tai sit sopii tapaamiset sellaisiksi ajoiksi kun on himassa. Eli ei kannata hyysätä, eli jos haluaa lapsia sinne vain haluamisen vuoksi, ei lasten vuoksi, niin menköön lapset harvemmin. Noin isojen lasten kohdalla voi jo ajatella lastenkin etua, mikä kyllä tietysti on myös se, että näkevät millainen heidän isänsä todellisuudessa on, jotta eivät kuvittele mitään ihmeellisyyksiä.
Noh, tässä oli ehkä hieman oletuksia tuntematta teidän todellista tilannetta, mutta toivottavasti jokin oletus osui oikeaan. Ja oli tilanne mikä tahansa niin itse huolehtisin lasten oikeanlaisesta vaatetuksesta, olisin muuten varmaankin ihan huolesta sekaisin kotosalla...