Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jo pari vuotta odotellut, että puoliso laittaisi asunnon myyntiin. Onko se oikeasti niin vaikeaa, mitä hän väittää?

Vierailija
05.03.2025 |

Muutin hänen luokseen toiselta paikkakunnalta ja tuolloin oli puhe, että hänen omistamansa kaksio (johon muutin) laitettaisiin myyntiin heti kun on mahdollista. Meitä on täällä joka toinen viikko yhteensä kolme ihmistä, kun puolison lapsi saapuu. On ahdasta ja asunnon perussiistinä pitäminen on työlästä. Lapsi nukkuu olohuoneessa vuodesohvalla ja on tyytyväinen, mutta minä en ole. Lapsi on esiteini ja hänellä käy usein kavereita. Arvaatte varmaan, että millainen meininki täällä on silloin. Mielestäni on myös kohtuutonta, että omistamani huonekalut ovat varastossa ja asunto on täynnä miehen ostamaa tavaraa, josta en välitä. Haluaisin sisustaa itse, se on aiemmin ollut jopa harrastus. 

Mies sanoo koko ajan, että ei nyt voi myydä kun on huono tilanne markkinoilla ja että ei saisi asunnosta samaa summaa kun ostaessaan. Ja että välittäjänpalkkioon pitäisi olla rahat säästössä. Mutta olen erittäin kyllästynyt tilanteeseen. Miksi hän ei voi hoitaa myymistä itse tai vuokrata (ei halua sitäkään)?

Olemme myös yrittäneet lasta ja ahdistaa, että mies ei saa asuntoa ajoissa myytyä ennen mahdollisen uuden tulokkaan syntymista. Mikä neuvoksi? Kiitos ja anteeksi avautuminen..

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa, että mies ottaa lisää lainaa. Mies taas ei halua. Ymmärrän kyllä miestäkin. 

Tosin olen itse aina hankkinut uuden asunnon perhe edellä -periaatteella.

Aika outoa, että olette menneet jo naimisiinkin, mutta mies edelleen himmailee poikamiesasuntonsa kanssa. Eikö hän ole ottanut huomioon, että kun asuntojen hinnat vihdoin joskus nousevat, nousee myös sen isomman asunnon ostohinta. Jos taas tarkoitus on jättäytyä vuokralle, on ymmärrettävää, että mies kokee lyhentäneensä asuntolainaa tyhjän takia.

Summa summarum: jos parin ei ole tarkoitus muuttaa esim. pois Suomesta, miksei mies panostaisi hyväpalkkaisena (vakaa työpaikka?) isompaan asuntoon. Se vanha nykyinen laina kuitataan myyntihinnasta, uuteen asuntoon uusi laina. Molempien nimiin?

Vierailija
62/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää sua nyt sisustamasta omilla huonekaluillasi? Osa miehen tavaroista vaan varastoon.

Ps. Nyt on huono aika myydä. Yritin itse ja oisin jäänyt tappiolle, joten siirsin myöhemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ala sisustaa tuota jo. Osa miehen kamoista pois ja sun kamoja tilalle. Tuntuisi enemmän omalta. Nyt on huono aika myydä, mutta tee odotusaika kivemmaksi.

Vierailija
64/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin rivien välistä olisi luettavissa, että ap on nuorikko, todennäköisesti todella nuori iältäänkin joka on löytänyt itseään vanhemman ja varakkaamman osa-aika yh-isän puolisokseen.

Ap odottaa, että isukki aloittaa kotileikit uudelleen ja näin hänelle on ilmeisesti herkkänä hetkenä vakuuteltu ja lupailtu. 

Nyt isukki on tullutkin katumapäälle ja lyö liinat kiinni. 

Tosin hän ei kerro sitä ääneen mutta hänen käytös paljastaa asian. Hän haluaa maksattaa velkakaksionsa valmiiksi eikä jaksa aloittaa kotileikkejä uudelleen. Ap:ta pidetään löyhässä hirressä ja lupaillaan muutosta kunnes ajat on paremmat ja asunnosta saa taas voitollista myyntihintaa. Tässä maailmantilanteessa tämä skenario on todennäköinen ehkä vuonna 2050..

Jos olisin ap niin alkaisin käyttämään ehkäisyä ja hommaisin itselleni oman vuokra-asunnon. Kotileikit jättäisin siihen kunnes olisin löytänyt uuden miehen itselleni.

Vierailija
65/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa, että mies ottaa lisää lainaa. Mies taas ei halua. Ymmärrän kyllä miestäkin. 

Tosin olen itse aina hankkinut uuden asunnon perhe edellä -periaatteella.

Aika outoa, että olette menneet jo naimisiinkin, mutta mies edelleen himmailee poikamiesasuntonsa kanssa. Eikö hän ole ottanut huomioon, että kun asuntojen hinnat vihdoin joskus nousevat, nousee myös sen isomman asunnon ostohinta. Jos taas tarkoitus on jättäytyä vuokralle, on ymmärrettävää, että mies kokee lyhentäneensä asuntolainaa tyhjän takia.

Summa summarum: jos parin ei ole tarkoitus muuttaa esim. pois Suomesta, miksei mies panostaisi hyväpalkkaisena (vakaa työpaikka?) isompaan asuntoon. Se vanha nykyinen laina kuitataan myyntihinnasta, uuteen asuntoon uusi laina. Molempien nimiin?

No ei kai sitä molempien nimiin osteta, ku mies kerran on ainoa maksaja. Miehen nimiin ja avioehto.

Vierailija
66/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt painottaa hänelle, että entä jos niiden korkojen laskussa menee vuosia?

Ap

Jos nollakorkoihin asti odottaa, saa kyllä varustautua odottamaan hamaan ikuisuuteen asti.

Vierailija
67/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ap ainakaan penskaa tuommoselle tee. Muuta muualle ja rakenna oma elämä.

Vierailija
68/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies asuu kaksiossa eikä rahaa jää säästöön. Aika ymmärrettävää, ettei mies koe, että voisi YKSIN ostaa isomman asunnon. 

Vierailija
69/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako vuotta vielä ajattelit odottaa?

Vierailija
70/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei tuu lasta. Hyi.

Vierailija
71/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis AP haluaisi että mies myisi asuntonsa (omaisuutensa) ja ostaisi heille isomman kämpän koska. Itse opiskelee ja tekee osa-aikatöitä. :D no ei ihmekkään ettei miestä kiinnosta myydä kämppäänsä ja hankkia niillä rahoilla mahdollisesti lisälainan kanssa isompi asunto josta AP ei maksaisi mitään.

Kuulostaa siltä, että asunto on pikemminkin pankin omaisuutta. AP:n mies on sitä mieltä että joutuu konkurssiin jos myy asunnon. Eli niillä asunnosta saatavilla rahoilla ei hankita yhtään mitään, vaan lyhennetään lainaa.

Ovat suunnitelleet muuttavansa vuokralle.

Sisälukutaito.

Pankki ei omista asuntoa, vaikka asuntolainaa olisi. Ei pankin nimeä lue esim. asunto-osakeyhtiön osakasluettelossa tai maanmittauslaitoksen tiedoissa

Tuossa puhuttiin asunnosta miehen omaisuutena. Mies on kuitenkin sitä mieltä, että jos hänen pitää myydä asunto nyt, hän joutuu konkurssiin. Tästä voi päätellä, että miehen omaisuus on miinusmerkkinen, eli velkaa on enemmän kuin omaisuutta. 

Vaikka asunto on miehen nimissä, sen tämänhetkinen arvo on ilmeisesti pienempi kuin sitä vastaan otettu velka pankille. Silloin on tapana leikkisästi sanoa, että asunnon "omistaa" pankki. Vaikka papereissa omistaja on mies.

Vierailija
72/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saa, vaikka on naimisissa. 

Vierailija
73/73 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa tämä nykyisistä korkeista koroista puhuminen. Meillä hankittiin 90-luvulla asunto. Silloin korot olivat ihan joka pankilla n.13-15%. Miettikää sitä. Nyt on hyvät ajat ostaa asunto. Nollakorot eivät enää palaa. Se oli täysin luonnoton tilanne ja keinotekoisesti luotu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme