Luuleeko jotkut vanhukset, että kotihoito = kodinhoitoa?
Eihän kotona käyvät hoitajat mitään siivoojia ole.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Joutuu ne kai pesemään perseitä kun vanhuksilla vatsa kuralla.
Niin eli hoitavat vanhusta.
Luulevat varmasti näin. Olikos kodinhoitaja ilmainen palvelu silloin aikoinaan?
Ei vanhukset sellaisia luule. Monella käy kotona sekä kodinhoitaja että kotihoito. Vanhukset tietävät, että toinen hoitaa häntä, toinen taas kotia.
Mutta täällä jotkut kommentoijat ovat luulleet niin. Tai ainakin jotkut ovat kutsuneet kotihoidon väkeä kodinhoitajiksi, ihan kuin ne olisivat sama asia.
Kun ennen oli kodinhoitajia, jotka käytännössä hoitivat kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhukset sellaisia luule. Monella käy kotona sekä kodinhoitaja että kotihoito. Vanhukset tietävät, että toinen hoitaa häntä, toinen taas kotia.
Mutta täällä jotkut kommentoijat ovat luulleet niin. Tai ainakin jotkut ovat kutsuneet kotihoidon väkeä kodinhoitajiksi, ihan kuin ne olisivat sama asia.
Luitko tuon kirjoituksen?
Luulevat. Kun heidän vanhempansa tarvitsivat apua oli vielä olemassa kodinhoitajia. Nämä siivosivat, kävivät kaupassa, lämmittivät tai tekivät pienen ruuat. Nyt näitä ei enää ole ollut vuosikymmeniin. Nykyään kotihoito on vanhuksen lääkkeistä, sairauksista ja puhtaudesta huolehtimista. Muut palvelut pitää hankkia itse muilta palveluntarjoajilta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä enää saa kodinhoitajia, ei ainakaan kunnalta? Yksityiselläkin puolella on lähinnä vain kotisiivousta, ei kodinhoitajia.
Kodinhoitaja on poistunut ammatti ja nimike. Nykyään he ovat lähihoitajan nimikkeellä, eikä täysin vanhanaikaista kodinhoitajan ammattia ole enää olemassakaan. Myös avustajat tekevät hyvin samantyyppistä työtä, paitsi etteivät hoida, mutta hoivatyötä kumminkin siihenkin voi kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Kirjoittaja vertaa tilannetta entiseen. Kun minä olin lapsi 1970-luvulla, niin kunnalla oli kodinhoitajia, jotka tosiaan kävivät vanhusten luona ja mm. siivosivat vanhuksen kodin. Samat kodinhoitajat kävivät myös lapsiperheissä hoitamassa lapsia silloin, kun lasten tavallinen hoitaja (oli se sitten äiti tai esim. perhepäivähoitaja) oli syystä tai toisesta estynyt tai lapsi oli kipeä niin, että häntä ei voinut viedä hoitoon. Lapsen hoitamisen ohessa kodinhoitaja teki muitakin kotitöitä.
Tosin siinä kirjoittaja erehtyy, että kunnallinen kodinhoitaja olisi ollut ilmainen. Kysymyksessä oli maksullinen palvelu, mutta maksu riippui tuloista.
Mistä iäkäs ilman rahaa tai pienituloinen saa sitten kodinhoitoa. Jos kotihoito on joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Luulevat. Kun heidän vanhempansa tarvitsivat apua oli vielä olemassa kodinhoitajia. Nämä siivosivat, kävivät kaupassa, lämmittivät tai tekivät pienen ruuat. Nyt näitä ei enää ole ollut vuosikymmeniin. Nykyään kotihoito on vanhuksen lääkkeistä, sairauksista ja puhtaudesta huolehtimista. Muut palvelut pitää hankkia itse muilta palveluntarjoajilta.
Nykyisten vanhusten vanhemmilla ei olkut mitään kotiapua, ei kotisairaanhoitoa eikä kodinhoitoa.
Mitä oikeasti ehtii 15 min kotihoidossa? Vaikka kyse ei ole kodinhoidosta, niin siinä ajassa pitäisi ehtiä tekemään jotain sellaista korvaamatonta, jota ilman vanhus ei kotona pärjää. Mitä se voisi olla? Ainoa, mitä keksin, on käyttää vessassa ja pestä alapesu, muuhun tuo aika ei riitä enkä ainakaan minä ole valmis maksamaan 600 e/kk siitä, että joku käy ovella kurkistamassa, että onko se Pirkko-mummu hengissä.
Kotiapua saa 65e/h monelta yksityiseltä firmalta, heiltä saa siivousta ja ruuanlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten vanhusten vanhemmilla ei olkut mitään kotiapua, ei kotisairaanhoitoa eikä kodinhoitoa.
Niin, se oli heillä itsellään kun olivat nuoria vasta perheen perustaneita. Äiti oli laitoksella ja muilla lapsilla oli kodinhoitaja ja isä kävi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinulle on kyseinen luulo tullut? Mummini luona kävi sekä kotihoitaja, että kodinhoitaja. Kodinhoitaja kävi kaupassa, pesi pyykit, laittoi ruokaa, sekä avusti pukemisessa ja syömisessä. Palvelu maksoi 3 mk/kerta, koska mummini eli pelkän kansaneläkkeen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä iäkäs ilman rahaa tai pienituloinen saa sitten kodinhoitoa. Jos kotihoito on joku muu.
Siivoukset pitää ostaa palveluntuottajalta. Kotihoito hoitaa vanhuksia. Käytännössä katsoo, että muori on elossa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheissä kävi kodinhoitaja, jos perheenäiti oli tilapäisesti sairaana. Tai ehkä jos lapsi oli sairas ja äidin oli pakko mennä työhön.
Yläluokkaisissa perheissä kävi vielä 80-luvulla palkollisina kodinhoitajia tai saattoi sellainen jopa asuakin heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heillä oli, toimin silloin kodinhoitajana. Olen nyt 90 v.
Mites toi perustuslaki liittyy vanhusten kotihoitoon? Kun siis kyseinen eläkeläinen siihen vetoaa.